شناسهٔ خبر: 29916689 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

حوادث اخير فرانسه در دانشگاه تهران بررسي شد

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- جمعي از اساتيد دانشگاه تهران در نشستي که توسط سازمان بسيج دانشجويي برگزار شد، به تحليل و بررسي حوادث و اعتراضات اخير در کشور فرانسه پرداختند.

به گزارش ايرنا، اين نشست به منظور محکوم کردن سرکوب معترضان فرانسوي توسط پليس اين کشور و برخورد دوگانه کشورهاي مدعي حقوق بشر با اعتراضات در فرانسه و ديگر کشور ها برگزار شد.
نقش فضاي مجازي در ايجاد جنبش جليقه زردها در فرانسه، نقش مشکلات اقتصادي در بروز اعتراضات، برخورد دوگانه کشورهاي مدعي حقوق بشر، احتمال سرايت اين جريان به ديگر کشورها و انتقاد از رسانه هاي داخلي در پوشش اخبار اعتراضات فرانسه از جمله مسائل مطرح شده در اين نشست بودند.
جنبش جليقه زرد ها به جنبشي اطلاق مي شود که در آن معترضان با پوشيدن جليقه هاي زرد براي اعتراض به وضعيت حاکم به خيابان ها مي آيند.
بر اساس قانون کشور فرانسه در هر خودرو بايد يک جليقه زرد وجود داشته باشد تا در زمان بروز حوادث راننده آن را به تن کند و ديگر خودروها بتوانند آن را ببينند؛ بر اين اساس جنبش جليقه زرد ها پس از انتشار ويديو اعتراضي يک زن فرانسوي در فضاي مجازي و در خواست وي براي حضور مردم با جليقه هاي زرد در خيابان ها شکل گرفت.
**جليقه زرد هاي در حال گسترش هستند
سفير پيشين ايران در الجزاير و استاد دانشگاه تهران در اين نشست در رابطه بروز پديده جليقه زردها در فرانسه گفت: اين جنبش با کمک فضاي مجازي شکل گرفته است و دولت فرانسه نيز به دليل ناتواني در کنترل اين فضا با مشکل روبه رو شده است.
حسين عبدي ابيانه با بيان اينکه جنبش جليقه زردها در حال گسترش است، افزود: پس از بالا گرفتن اعتراضات دولت فرانسه ديگر نتوانست آن را به گردن احزاب مخالف بياندازد، از اين رو معترضان را اغتشاشگر خطاب کرد.
نماينده پيشين ايران در يونسکو و عضو هيات علمي دانشگاه تهران نيز در اين نشست با بيان اينکه موضوع افزايش قيمت سوخت نيز اعتراضات را تشديد کرده است، گفت: اعتراضات بسيار در فرانسه رخ داده است اما با استفاده از ابزارهاي رسانه اي آنها را ساماندهي مي کردند، اما در اين جنبش مردم از شبکه هاي اجتماعي استفاده مي کنند.
محمدرضا مجيدي با اشاره به صحبت هاي اخير امانوئل مکرون رئيس جمهوري فرانسه گفت: صحبت هاي مکرون نمي تواند اين اعتراضات را خاموش کند زيرا اقدامات اقتصادي سختگيرانه به اين جريان دامن مي زنند.
رئيس‌جمهوري فرانسه، شب گذشته در يک پيام تلويزيوني با اشاره به اعتراضات اخير در آن کشور از افزايش حداقل دستمزدها و کاهش ماليات بازنشستگان خبر داد.
امانوئل مکرون در نخستين سخنراني تلويزيوني خود پس از شديدترين اعتراضات دو آخر هفته اخير، خواستار بازگشت آرامش به کشور شد و در حالي که اشاره به خشونت هاي پليس اين کشور نداشت، نسبت به خشم عمومي از وضعيت هزينه‌هاي زندگي در فرانسه صحبت کرد.
نماينده پيشين ايران در يونسکو و عضو هيات علمي دانشگاه تهران در بخش ديگري از صحبت هاي خود با بيان اينکه احتمال بروز يک انقلاب در فرانسه وجود دارد، گفت: همان طور که جنبش هاي دانشجويي و کارگري فرانسه در مرزهاي اين کشور باقي نماندند، جنبش جليقه زردها نيز به ديگر کشورها صادر خواهد شد.
يکي ديگر از اساتيد دانشگاه تهران نيز در اين نشست نقش رسانه هاي اجتماعي را در بروز جنبش جليقه زردها موثر دانست و گفت: هر زمان در طول تاريخ يک رسانه جديد روي کار آمد، انقلابي در پي آن شکل گرفت؛ با توجه به اتفاقات فرانسه رسانه هاي اجتماعي مي توانند منجر به بروز انقلاب در اين کشور شوند.
ابراهيم فياض رسانه هاي اجتماعي را قدرتمند دانست و گفت: امروز رسانه هاي اجتماعي از ديگر رسانه ها همچون تلويزيون قوي تر شده اند و مردم تمايل بيشتري براي استفاده از آنها دارند.
وي جنبش جليقه زردها را يک جريان عدالخواهي در مقابل سرمايه داري دانست و گفت: به زودي دانش آموزان و اقشار متوسط نيز درگير جنبش جليقه زرد ها خواهند شد و اين جريان بدون شک شرايط حساس تري را تجربه خواهد کرد.
**دوگانگي رفتار فرانسوي ها
استاد علوم بين المللي دانشگاه تهران در اين نشست رفتار دولت فرانسه با معترضان را دوگانه دانست و اظهارداشت: دولت فرانسه که خود را مدافع حقوق بشر مي داند و مدام در حال اعتراض نسبت به برخورد ديگر کشورها است، امروز به شدت با معترضان کشور خود برخورد مي کند.
احمد مومني راد افزود: زماني که عده اي در سوريه اعتراض کردند، فرانسه به بهانه دفاع از حقوق بشر، شعار `بشار اسد بايد برود` را سر داد و اين کشور را درگير بحران و جنگ کرد؛ امروز حقوق بشر و دمکراسي به ابزاري براي غرب تبديل شده اند تا به اهداف خود در ديگر کشورها دست پيدا کنند.
يکي از اساتيد علوم سياسي دانشگاه تهران نيز در اين نشست درباره عملکرد رسانه هاي داخلي براي پوشش اخبار اتفاقات فرانسه انتقاد کرد و گفت: برخي از رسانه هاي ايران اين موضوع را يا اصلا نمي بينند و يا به عنوان يک اعتراض ساده از آن ياد مي کنند.
محمد صادق کوشکي عنوان کرد: اگر پليسي با يک ‌متهم در داخل کشور برخوردي داشته باشد، اين رسانه ها تا چند روز آن را تيتر يک مي کنند اما امروز سعي در سرپوش گذاشتن براي اتفاقات فرانسه دارند.
وي گفت: وزير خارجه فرانسه پس از اتفافات دي ماه سال گذشته سفر خود را به تهران لغو کرد و ايران را ناقض حقوق بشر خواند. به وجود آمدن جنبش هاي اعتراضي در فرانسه و ديگر کشورهاي اروپايي ناشي از فقر مفرط مردم است.
به گزارش ايرنا، چهار هفته است که پس از اعلام خبر اعمال ماليات بيشتر بر مصرف سوخت تظاهرات 'جنبش جليقه زردها' آغاز شده و اکنون استعفاي مکرون به يکي از خواسته هاي معترضان تبديل شده است.
در درگيري پليس فرانسه با معترضان تاکنون چهار نفر کشته ، بيش از يک هزار و دويست شهروند مجروح و هزاران معترض بازداشت شده اند.
گفته مي شود که با وجود سخنراني آشتي جويانه مکرون و منتفي شدن اعمال ماليات بيشتر بر مصرف سوخت در سال 2019، جليقه زردها به دنبال آن هستند که شنبه آينده نيز تظاهرات خود را در پاريس و ديگر شهرهاي فرانسه ادامه دهند.
حوادث اخير فرانسه ميليونها يورو خسارت برجاي گذاشته است.
سيام*9612**1535
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما