شناسهٔ خبر: 29910788 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ساماندهی شکار در تالاب های منطقه فریدونکنار

تهران - ایرنا - مدیر کل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ساماندهی بهره برداری از پرندگان در تالاب های فریدونکنار در اولویت برنامه های این سازمان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، علی تیموری با بیان اینکه تالاب های منطقه فریدونکنار یکی از مهم ترین و ارزشمندترین زیستگاه های فصلی پرندگان مهاجر در کشور به شمار می آیند، افزود:هر ساله با آغاز فصل مهاجرت پرندگان یکی از دغدغه های مهم سازمان حفاظت محیط زیست، اتخاذ تدابیر مناسب، جلب همکاری ، مشارکت سایر دستگاه های مسئول و جوامع بومی و محلی برای حمایت از این پرندگان و جلوگیری از شکار غیرقانونی و بهره برداری بی رویه و غیراصولی از آنها است.
وی اظهار داشت: علاوه بر اقداماتی مانند تهیه طرح پنج ساله برای مدیریت دامگاه ها در منطقه و همچنین برگزاری جلسات آموزشی و هماهنگی برای جوامع محلی و صیادان بومی، برگزاری نشست های اداری با مسئولان ملی و استانی، تهیه و ابلاغ دستورالعمل های شکار با استفاده از روش های کم خطر سنتی در دامگاه ها (روش دوما) که با همکاری و مشارکت اداره کل حفاظت محیط زیست استان مازندران در سنوات گذشته به اجرا گذاشته شد.
وی تصریح کرد: از سال قبل رایزنی های موثر و سازنده ای به خصوص با مقامات استان شامل استاندار، مقامات انتظامی و قضایی و سایر دستگاه های مسئول انجام شد که منجر به اتخاذ تصمیمات قابل ملاحظه ای از طریق شورای تامین استان در این رابطه و الزام تمام دستگاه های ذیربط به همکاری با محیط زیست برای ساماندهی بهره برداری از پرندگان و مقابله با روش های غیر مجاز شکار و برخورد با متخلفین شد.
تیموری خاطر نشان کرد: با توجه به پیگیری ها و برنامه ریزی های اجرایی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران، اقدامات گسترده و قابل توجهی به اجرا گذاشته شد که هنوز نیز در جریان بوده و تا پایان دوره حضور پرندگان مهاجر در این مناطق، ادامه خواهد داشت.
وی ادامه داد: بر اساس گزارشات اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران، آن اداره کل با به کارگیری 220 نفر از نیروهای یگان حفاظت محیط زیست استان و همچنین مشارکت 36 نفر از پرسنل نیروی انتظامی استان، از تاریخ 15 آبان 97 تا 8 آذر97 در 6 مرحله اقدام به جمع آوری دام های هوایی (که از پرخطرترین و غیر اصولی ترین روش های شکار پرنده در دامگاهها است) کردند.
تیموری با بیان اینکه در مجموع این مراحل، 1820 رشته دام هوایی و 3640 پایه دام جمع آوری شد، گفت: متاسفانه این اقدامات، در برخی موارد با مقاومت هایی از سوی صیادان غیرمجاز و صاحبان دام های هوایی مواجه و حتی یکی از محیط بانان استان در جریان این زیاده خواهی های افراد سودجو مجروح شد که البته سعه صدر نیروهای اجرایی سازمان محیط زیست و همچنین خویشتن داری و مدیریت اصولی نیروهای انتظامی و همچنین یگان حفاظت محیط زیست استان مانع از بروز تنش های محلی و اجتماعی شد.
وی افزود: البته 9 نفر از صیادان غیر مجازی که در ایجاد درگیری ها و ضرب و شتم مامورین محیط زیست نقش داشتند و پس از آن متواری شده بودند، شناسایی و برای تعقیب و دستگیری به مراجع قضایی استان معرفی شدند.
علاوه بر این، در حین اجرای عملیات جمع آوری دام های غیر مجاز و پیگرد متخلفین، دو قبضه سلاح 5 تیر (یک قبضه غیر مجاز)، هفت دستگاه اسپیکر و یک دستگاه چراغ قوه متعلق به متخلفین توقیف و همچنین سه نفر از متخلفین و صیادان غیرمجاز دستگیر و تحویل مقامات قضایی شدند.
تیموری تاکید کرد: با سیاستگذاری های کلان سازمان محیط زیست و همت اداره کل حفاظت محیط زیست استان مازندران و نیروهای یگان حفاظت محیط زیست استان و همکاری و مشارکت نیروی انتظامی استان و سایر دستگاه های مسئول استانی که جای تقدیر و سپاس دارد، اقدامات اجرایی و قانونی برای قانون مند کردن بهره برداری از پرندگان در تالاب های منطقه فریدونکنار و مقابله به سوء استفاده کنندگان و ناقضان قانون در این منطقه کماکان ادامه خواهد یافت.
علمی 9014**1440

نظر شما