شناسهٔ خبر: 29907406 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مدیریت مصرف برق با کمک شرکت های دانش بنیان

مدیرعامل توانیر از کمک رسانی شرکت های دانش بنیان به صنعت برق برای مدیریت مصرف سی میلیون مشترک خانگی خبرداد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ، محمد حسن متولی زاده در همایش راهکارهای هوشمند سازی مصرف انرژی با اشاره به اینکه ایران وضعیت بسیار مطلوبی در بین کشورهای منطقه و دنیا از لحاظ ظرفیت نصب شده و میزان خدمات و گستردگی برق دارد ، افزود: در حالیکه یک و نیم میلیارد نفر از ساکنین کره زمین از نعمت برق بی بهره هستند پوشش برق رسانی در ایران صد در صد شده است .
وی ظرفیت نصب شده نیروگاهی را در بین کشورهای منطقه اول و در جهان چهاردهم دانست و گفت : اکنون ما روستای بدون برق نداریم .
مدیرعامل توانیر با بیان اینکه ما در اقتصاد و قیمت برق وضعیت بسیار نامطلوبی داریم ادامه داد : قیمت برق در کشورهایی مانند افغانستان ، عراق و ترکیه ده برابر قیمت برق در ایران است .
متولی زاده با اشاره به اینکه این اختلاف قیمت برق مانع از شکل گیری مناسب الگوی مصرف در کشور شده است گفت : بنابراین کشور و مردم ما مجبور به پرداخت هزینه های بیشتر به صورت غیر مستقیم هستند و همچنین مصرف برق بویژه در ماههای گرم سال و در ساعاتی محدود به شدت افزایش می یابد .
وی با بیان اینکه دو راه برای کاهش مصرف وجود دارد افزود: یا باید مدیریت بار با کمک مردم اتفاق بیافتد و یا سرمایه گذاری جدیدی در صنعت برق از منابع عمومی کشور انجام شود که این هم به شکلی پرداخت هزینه از جیب مردم است ولی کاری که در تمام دنیا انجام شده مدیریت مصرف است .
متولی زاده گفت : بر اساس مطالعات انجام شده بدون کاهش سطح رفاه فقط با اعمال روشهای بسیار ساده می توان تا سی درصد مصرف برق را بویژه در بخش خانگی کاهش داد که در این راستا بهره گیری از حضور شرکت های دانش بنیان برای ایجاد ارتباط دو سویه بین مشترکین و منابع تولید برق انجام خواهد شد که این شرکت ها به مردم راههای کاهش مصرف را آموزش خواهند داد و سپس در زمان پیک مصرف با اعلام به مشترکین در کاهش مصرف برق به آنها کمک خواهند کرد .
مدیر عامل شرکت توانیر با بیان اینکه این ارتباط با طراحی اپلیکیشنی ازجانب شرکت های دانش بنیان عملیاتی خواهد شد ادامه داد : این شرکت ها با کاهش مصرف برق از مزایای آن استفاده خواهند کرد در قالب طرح های تشویقی که در نهایت مزایای آن نصیب مردم و کل کشور خواهد شد .
وی گفت : ما به دنبال خرید برق صرفه جویی شده در این طرح هستیم به این صورت که این برق معادل قیمت برق تولید شده در نیروگاههای تجدید پذیر محاسبه خواهد شد.
متولی زاده با اشاره به اجرای طرح های تشویقی در بخش صنعت و کشاورزی افزود: اجرای طرحهای تشویقی سبب صرفه جویی 900 مگاواتی در بخش صنعت و پرداخت 200 میلیارد تومانی پاداش از سوی صنعت برق به این بخش شده است .
وی گفت : ما همین خواهش را از مردم داریم که مصرف خود را کاهش دهند و ما هم به آنها پاداش پرداخت کنیم که به دلیل گستردگی شبکه برق و تعداد مشترکین ما برای برقراری ارتباط از شرکت های دانش بنیان کمک گرفته ایم .
مدیر عامل شرکت توانیر ادامه داد: مشترکینی در کشور ما هستند که هر کدام ده برابر یک مشترک معمولی برق مصرف می کنند در حالیکه می توانند با راهکارهای بسیار ساده میزان مصرف خود را کاهش دهند.
وی با بیان اینکه طبق برنامه ریزی های انجام شده و اجرای طرح هایی به دنبال کاهش سه هزار مگاواتی مصرف برق هستیم افزود : مهمترین این طرح ها موضوع تعرفه پرمصرف هاست، خرید برق تابستانه با تعرفه بسیار بالا از تولید کننده های بخش خصوصی در جایی که دیزل برق اضطراری دارد و یا با سرمایه گذاری جدید واحد جدید وارد مدار می کنند و طرح بعدی کمک شرکت های دانش بنیان به مدیریت مصرف برق در بخش خانگی است .
متولی زاده گفت : ما با تمام کشورهایی که مرز خاکی داریم شبکه برقمان متصل است به برخی صادرات ، برخی واردات و با بعضی از آنها ترانزیت انجام می دهیم ، یکی از بحث های مهم بین ایران و روسیه اتصال شبکه برق دو کشور است که پیشرفت های دقیق تر آن در آینده اعلام خواهد شد .
وی در خصوص وضعیت صادرات برق به کشور عراق افزود: ایران تا این مقطع کمکهای بسیار زیادی در خصوص تامین برق کشورهای همسایه بویژه عراق کرده و حجم مناسبی از نیاز مصرف این کشور را تامین کرده است که به دلیل گستردگی و طولانی بودن شبکه ها عملا جایگزینی برق کشورهای دیگر بجای ایران به این زودی اتفاق نخواهد افتاد بنابراین ما امیدواریم بتوانیم این همکاری را ادامه دهیم .
متولی زاده گفت: ما تاکنون 1400 مگاوات صادرات برق به کشور عراق داشته ایم، که در خصوص بدهی ها هم پی گیری هایی در حال انجام است .

نظر شما