شناسهٔ خبر: 29902151 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

صنعت برق نیازمند ۶۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری/ افزایش تعرفه برق مشترکان پرمصرف تا پایان آذر نهایی می‌شود

متولی‌زاده گفت: در صورت حفظ روند افزایش مصرف طی ۱۰ سال آینده نیاز به ۶۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در حوزه برق هستیم.

صاحب‌خبر -

متولی‌زاده گفت: در صورت حفظ روند افزایش مصرف طی ۱۰ سال آینده نیاز به ۶۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در حوزه برق هستیم.

صنعت برق نیازمند ۶۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری/ افزایش تعرفه برق تا پایان آذر نهایی می‌شودبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدحسن متولی‌زاده مدیرعامل شرکت توانیر در همایش هوشمند سازی مصرف انرژی با اشاره به رشد مصرف برق در کشور، اظهار کرد: در صورت رشد ۷ درصدی مصرف برق کشور نیاز است که در ۱۰ سال آینده تاسیسات برق دو برابر شود و برای توسعه این میزان ظرفیت نیاز به ۶۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری جدید است که مقرون به صرفه نیست.

مدیرعامل شرکت توانیر با اشاره به کاهش تلفات برق در کشور بیان کرد: در سال گذشته ۴ درصد از تلفات حوزه برق کاهش یافته است و در سال ۹۷ با همکاری صنایع، نزدیک به ۹۰۰ مگاوات مدیریت بار انجام شد که در قبال آن ۲۰۰ میلیارد پاداش دریافت کردند.

وی با اشاره به اختلاف ۲۰ هزار مگاوات پیک مصرف تابستان با سایر فصول بیان کرد: برای عبور از پیک مصرف تابستان با ارائه قیمت‌های مناسب از حدود ۳۸۰ تومان به نیروگاه‌های تازه تأسیس مشوق‌های خوبی برای تأمین برق در کشور لحاظ شده است.

به گفته وی؛ علاوه بر ارائه پیشنهاد قیمت‌های مناسب با الگوسازی و آموزش مشترکان مدیریت مصرف صورت می‌گیرد.

متولی زاده با بیان اینکه در پی نصب کنتور‌های هوشمند در کشور هستیم، تصریح کرد: برای عبور از پیک مصرف نیازمند نصب کنتور‌های هوشمند هستیم تا ذخیره انرژی پاداش لازم داده شود و از سوی مشترکان پرمصرف با رعایت الگوی مصرف خود را کاهش دهند.

به گفته وی؛ ۵ درصد مشترکان پرمصرف به میزان ۱۰ برابر یک مشترک با الگوی مصرف بهینه، مصرف انرژی دارند.

متولی زاده با اشاره به تجربه افزایش قیمت برق در کشور بیان کرد: در سال‌های گذشته همزمان با افزایش تعرفه‌ها شاهد کاهش مصرف برق به میزان ۲۰ درصد بودیم، اما متاسفانه با عدم افزایش قیمت برق در سال‌های بعد مصرف برق افزایش داشت.

متولی زاده در پایان گفت: توسعه کنتور‌های هوشمند جایگزین میلیارد‌ها دلار سرمایه گذاری جدید برای ساخت نیروگاه‌های جدید است که پس از دریافت پیشنهاد‌ها در زمینه کسب و کار‌های نوین دستورالعمل در این زمینه ابلاغ خواهد شد.

افزایش تعرفه برق تا پایان آذر نهایی می‌شود

مدیرعامل شرکت توانیر در همایش هوشمند سازی مصرف انرژی در جمع خبرنگاران با اشاره صنعت برق کشور اظهار کرد: صنعت برق کشور با تلاش‌های صورت گرفته از نظر ظرفیت نصب شده و ارائه خدمات در شرایط مطلوبی به سر می‌برد.

وی افزود: پوشش شبکه برق در کشور به ۱۰۰ درصد رسیده و از این لحاظ در منطقه اول و در جهان رتبه چهاردهم را کسب کرده‌ایم.

متولی‌زاده گفت: تنها نقطه تاریک صنعت برق قیمت آن است و قیمت برق در کشور یک دهم کشور‌های افغانستان و پاکستان است و این تفاوت قیمت باعث شده که مدل مناسبی برای صنعت برق طرح‌ریزی نشود و هزینه‌های فراوانی به مردم و کشور وارد کرده است.

مدیرعامل شرکت توانیر تصریح کرد: مصرف برق در ساعات محدود از تابستان با افزایش چشمگیری همراه است برای حل این موضوع باید مدیریت مصرف برق را انجام دهیم یا با سرمایه گذاری کلان افرایش طرفیت دهیم که در بسیاری از کشور‌های پیشرفته راه اول انتخاب شده است.

وی افزود: بدون سطح کاهش رفاه و تنها با رعایت چند نکته می‌توان ۳۰ درصد مصرف برق در بخش خانگی را کاهش داد و هدف از برگزاری این همایش ارائه شرایط برای ارتباط دوسویه با مردم از طریق شرکت‌های دانش بنیان است.

مدیرعامل شرکت توانیر با بیان اینکه به دنبال ایجاد شرایطی برای تشویق مدیریت مصرف در کشور هستیم، بیان کرد: با استفاده از شرکت‌های دانش بنیان در تلاش هستیم با ارائه مشوق‌هایی مدیریت مصرف را انجام دهیم به طوری که به بخش صنعت برای مدیریت مصرف ۲۰۰ میلیارد پاداش همکاری پرداخت شده است.

به گفته وی؛ در صورت مدیریت مصرف، مشترکان خانگی از طریق شرکت‌های دانش بنیان به میزان صرفه جویی پاداش دریافت خواهند کرد.

متولی‌زاده با اشاره به افزایش تعرفه برق در کشور تصریح کرد:  پنج‌ درصد مشترکان در حدود ۱۰ برابر مشترکان پرمصرف برق استفاده می‌کنند و افزایش تعرفه‌ها برای ایجاد انگیزه برای کاهش مصرف صورت می‌گیرد و تعرفه مشترکان پرمصرف در حال تأیید نهایی است و امیدواریم تا پایان آذرماه نهایی شود.

به گفته وی؛ افزایش تعرفه و خرید برق از نیروگاه‌های کوچک مقیاس به قیمت ۳۸۰ تومان از برنامه‌های اصلی توانیر برای مدیریت مصرف در تابستان است.

متولی زاده گفت: اتصال شبکه توزیع برق با کشور‌های شمالی به دلیل تفاوت افق، می‌تواند اقدام مناسبی برای عبور از پیک مصرف تابستان است و با اعزام کار گروه و برگزار جلساتی در تلاش هستیم تا پایان سال بخشی از طرح را عملیاتی کنیم.

مدیرعامل شرکت توانیر در پایان با اشاره به صادرات برق به عراق تصریح کرد: تاکنون ۱۵۰۰ مگاوات برق به عراق صادر شده و پیگیری‌های لازم برای دریافت مطالبات صورت گرفته است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما