شناسهٔ خبر: 29894614 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

13 دليل براي توجه به بازاريابي محتوامحور

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - آرداس در کنفرانس امسالِ «محتواي هوشمند» سخنراني اي با موضوع ذيل داشت: «خودکارسازي فقط مخصوص ايميل نيست: چرا ارسال پيام هم مي تواند به عنوان گفت وگو قلمداد شود؟»
ضرورت و صميميت موجود در بازاريابي محتوامحور(در اينجا متن محور) آن را بدل به فرآيندي جذاب براي کسب وکارها کرده است. در عين حال در زمينه کسب وکار و بازاريابي حرفه اي برخي معيارهاي کيفي در تعيين نتيجه مطلوب تاثيرگذار است. اگرچه به گفته آرداس آلبي، مديرعامل موسسه Marketing Interactions، با توجه به نکات مهمي نظير مسئوليت پذيري و طراحي متن خلاق براي کمپين مان موفقيت آن تا حد زيادي تضمين خواهد شد. به اين ترتيب ما يک کمپين پيامک محور موفق در اختيار خواهيم داشت. رعايت نکات ضروري در ايجاد محتواي کمپين موجب توجه دوباره اهالي حوزه بازاريابي و کسب وکار به بخش هاي فراموش شده اي نظير بازاريابي پيامک محور شده است.
آرداس در کنفرانس امسالِ «محتواي هوشمند» سخنراني اي با موضوع ذيل داشت: «خودکارسازي فقط مخصوص ايميل نيست: چرا ارسال پيام هم مي تواند به عنوان گفت وگو قلمداد شود؟»
پيش از آنکه آرداس به بحث متمرکز روي شيوه هاي بازاريابي پيامک (SMS) محور و MMS (سرويس پيام چند رسانه اي) در سخنراني اش بپردازد، به 13دليل مهم براي توجه به بازاريابي متن محور اشاره کرده است. در ادامه اين مقاله هر کدام از اين قسمت ها را با هم مرور خواهيم کرد.
1. دستگاه هاي شخصي بيش از هر زمان ديگري خصوصي شده اند
به گزارش موسسه KPMG در مقاله «زندگي و جيب من» در زمينه نحوه تحول دستگاه هاي هوشمند بايد توجه ويژه اي داشته باشيم. به گفته آرداس: «مردم معمولا به خاطر بي حوصلگي به سراغ گوشي هاي هوشمندشان مي روند.» بر اين اساس نزديک به دو سوم انسان هاي بالغ حداقل روزي يکبار صفحه گوشي خود را چک مي کنند. نکته جالب اينکه در اين ميان هيچ اجباري در کار نيست. در حقيقت آنها با کمال ميل اين فرآيند را انجام مي دهند.
2. تايپ متن پرکاربردترين ابزار گوشي هاي هوشمند است
تنها چيزي که بيشتر از گوشي هاي هوشمند شخصي است، اپ هاي پيام رسان است. بيشترين زمان فعاليت کاربران گوشي هاي هوشمند در اپ هاي ارتباطي مانند توييتر و اينستاگرام سپري مي شود. بر اين اساس 97درصد صاحبان موبايل حداقل هفته اي يکبار به مخاطب هاي شان پيام متني مي فرستند.
3. 85درصد کاربران به هنگام ارتباط با شرکت ها متن را بر ايميل يا تماس تلفني ترجيح مي دهند
براساس مطالعه موسسه ما در صورت آزادي انتخاب 85درصد از کاربران محتواي متني را بر ساير فرمت ها ترجيح مي دهند. در اينجا منظور از محتواي متني به طور مشخص پيام کوتاه است. بي شک اين دست از پژوهش ها باعث تعجب بازارياب هاي عصر مدرن خواهد شد. در هر صورت تا همين چند سال پيش سرويس پيام کوتاه به عنوان تکنولوژي عهد باستان تلقي مي شد.
4. برندهاي فعال در زمينه B2B در زمينه توليد محتواي متني ترديد دارند، اين امر رقابت را در حوزه بازاريابي متني کم کرده است
آرداس توضيح مي دهد که اغلب مشتريان در ساعت هاي استراحت (غيراداري) پيام هاي متني دريافت مي کنند. بر اين اساس بايد تمرکز ما روي ارائه چنين پيام هايي در ساعت هاي استراحت کاربران باشد. نکته مهم در اين ميان عدم فعاليت بسياري از برندهاي کوچک و بزرگ در زمينه بازاريابي محتوايي مبتني بر متن است. همين امر رقابت را براي شما بسيار راحت مي کند. در اينجا فقط نياز به يک برنامه دقيق داريد.
5. مخاطب نيازي به دانلود اپ يا محتواي خاصي ندارد
محتواي متني به شيوه اي کاملا ساده در اختيار مخاطب هدف قرار مي گيرد. بر اين اساس برخلاف شبکه هاي اجتماعي مخاطب ما نياز به دانلود و نصب اپ خاصي نخواهد داشت. همچنين مطالعه يک متن تبليغاتي نيازمند مهارت خاصي نظير توانايي فعاليت در شبکه هاي اجتماعي، که براي افراد پير دشوار محسوب مي شود، نيست.
6. کاربران حتي به گوشي هوشمند يا اينترنت هم نيازي ندارند
خواه ناخواه برخي از افراد تمايلي به استفاده از گوشي هاي هوشمند ندارند. اين امر به هر دليلي (سليقه شخصي يا دشواري هاي مالي) موجب عدم دسترسي بخش گسترده اي از کاربران به دنياي اينترنت شده است. به عنوان يک بازارياب ديجيتالي دامنه فعلي از دسترس شما دور خواهند بود. با اين حال بازاريابي متن محور چنين مشکلي را ندارد. در هر صورت ساده ترين دستگاه ارتباطي هم توانايي دريافت و ارسال پيام کوتاه را دارد.
حتما بخوانيد: نکاتي در مورد راه اندازي اولين کمپين روابط عمومي
7. پيام متني در هر مرحله اي از ارتباط با مشتري قابل استفاده است
به منظور افزودن قوه ديداري به فرآيند بازاريابي متني، آرداس به بازارياب ها تفکر متفاوت در مورد بازاريابي متن محور را توصيه مي کند: «شما در هر مرحله اي از فرآيند تعامل با مشتري توانايي استفاده از پيام متني را خواهيد داشت.» اين امر در زمينه ترغيب مخاطب به خريد بسيار حياتي است. در حقيقت پيام کوتاه امروزه آنقدر مورد بي توجهي قرار گرفته که مشاهده آن از سوي مخاطب نوعي غافل گيري به همراه دارد. همين غافل گيري شانس شما براي فروش را افزايش خواهد داد.
8. متن تعاملي تر است
به طور معمول کاربران علاقه بسيار زيادي به گفت وگو در شبکه هاي اجتماعي دارند. بر اين اساس محتواي متني بيش از ساير نمونه ها فرصت گفت وگو را براي شما فراهم خواهد کرد. دريافت پيام متني و مطالعه آن در بسياري از افراد انگيزه پاسخگويي بدان را برمي انگيزد. در مورد ساير فرمت هاي محتوايي اين انگيزه شدت کمتري دارد.
9. بازاريابي پيامک محور يک به يک است
در بازاريابي مدرن کمپين هاي ديجيتال يا فيزيکي حرف اول را مي زنند. مشکل اصلي اين سنخ از بازاريابي و تبليغات يک جانبه گرايي آن است. بر اين اساس مخاطب توانايي تعامل دوجانبه با کمپين مورد نظر را از دست مي دهد. در زمينه بازاريابي متن محور اين امر به طور کلي عوض مي شود. به اين ترتيب مخاطب در هر زماني توانايي اظهار نظر يا واکنش پيرامون پيام برندها را خواهد داشت. به عقيده آرداس اين فرآيند به خوبي شرايط تعامل با «مخاطب درست، در زمان درست و با محتواي درست» را فراهم خواهد کرد.
10. متن فرصت بهتري براي ارزيابي کمپين را فراهم مي کند
در زمينه بازاريابي و تبليغات ارزيابي نتيجه فعاليت بسيار مهم است. بر اين اساس هر کمپيني بايد به گونه اي مطلوب مورد ارزيابي و پايش قرار گيرد. خوشبختانه محتواي متني بهترين فرصت را براي تعامل هرچه بهتر با مخاطب فراهم مي کند. بر اين اساس حتي توانايي ارزيابي فرآيند بازاريابي مان نيز از طريق ارسال پيام کوتاه وجود خواهد داشت. در صورت برنامه ريزي دقيق براي اخذ اطلاعات، شما به راحتي و فقط با نگارش يک پيام کوتاه با مخاطب تعامل خواهيد داشت. از نقطه نظر مخاطب نيز اين شيوه بسيار راحت است. به اين ترتيب تمايل آنها براي پاسخگويي به پيام ارزيابي برند شما افزايش خواهد يافت.
11. رفتار کاربران ميزان علاقه مشتريان به پشتيباني متني را نشان مي دهد
آيا پشتيباني متني مورد علاقه کاربران است؟ براساس پژوهش سال 2017 موسسه Quiq بخش قابل توجهي از کاربران به اين پرسش پاسخ مثبت داده اند. به اين ترتيب پشتيباني متن محور به جاي نمونه هاي مشابه طرفدارهاي بسيار بيشتري دارد. ميزان علاقه کاربران به پشتيباني متن محور به اندازه اي است که حتي مايل به پرداخت هزينه اشتراک براي برخورداري از اين سرويس هم هستند. وقتي مخاطب به اين ميزان علاقه به محتوايي خاص دارد، بايد ساز و کار بنيادي در جريان باشد. در اينجا قصد من يا آرداس تشريح چرايي اين تمايل نيست، بلکه در پي تاکيد روي توجه به اين خواسته مشتريان هستيم. در زمينه ميزان رضايت کاربران نزديک به نيمي از آنها در صورت مشاهده عدم دسترسي به پشتيباني متني قيد خريد از برند مورد نظر را خواهند زد.
12. بازاريابي پيامکي تيم شما را براي راه اندازي روبات هاي چت آماده مي کند
بي شک آگاهي کامل به مزيت هاي روبات چت در فرآيندهاي بازاريابي و تبليغات غيرممکن است. در حقيقت اين روبات ها براي کسب وکارهاي ديجيتال به مثابه معجزه اي تمام عيار هستند. به همين خاطر بايد هرچه زودتر نسبت به استفاده از آنها در تيم برندمان اقدام کنيم. به اين ترتيب فرآيند پاسخگويي متني به مخاطب تا حد زيادي به صورت خودکار روي خواهد داد.
حتما بخوانيد: چطور کمپين تبليغاتي موفق طراحي کنيم؟
13. بازاريابي ايميلي فقط روي کاغذ عالي عمل مي کند
به بيان آرداس: «در همه فهرست هاي بررسي ابزارهاي مفيد بازاريابي ايميل در صدر جدول جاي دارد. اگر سري به آمارهاي رسمي بزنيم، ميزان دريافت ايميل از سوي هر کاربر بسيار بالاست. بسياري از کاربران هم ايميل را در زمينه محتواي اذيت کننده دسته بندي نمي کنند. به همين خاطر به نظر بسياري از بازارياب ها ايميل بهترين گزينه براي توسعه کمپين محسوب مي شود. با اين حال اين ميزان از موفقيت فقط روي کاغذ اعتبار دارد. بر اين اساس با بررسي من پيرامون ميزان کليک بر روي لينک هاي جانبي هر ايميل تبليغاتي، فقط 8درصد از کاربران به لينک هاي جانبي پيام هاي بازاريابي مراجعه مي کنند.» اين ميزان اندک براي ايميل ها بسيار نااميد کننده است.
نکته اميدبخش در مورد بازاريابي متن محور و به خصوص پيامکي سطح بالاي استقبال واقعي کاربران از آن است. به اين ترتيب ميزان کليک کاربران روي لينک هاي جانبي بسيار بيشتر از نمونه هاي مشابه (74درصد) است.
مزيت بعدي بازاريابي متن محور ثبات بالاي آن در طول زمان است. به بيان آرداس حتي در زمان بي توجهي بسياري از بازارياب ها به پيام کوتاه و صحبت از مرگ آن در دنياي بازاريابي و تبليغات همچنان مخاطب به آن توجه ويژه اي داشت. البته اين توجه در سال جاري بسيار بيشتر شده، اما اين به معناي عدم توجه قطعي کاربران به پيام کوتاه در سال هاي گذشته نيست.
بي شک توضيحات آرداس براي بسياري از بازارياب ها روشنگر خواهد بود. با استفاده از محتواي تقريبا متروک پيامکي (از سوي بازارياب ها) شما دريچه اي نوين براي ارتباط با مخاطب خواهيد گشود.
چرا بازاريابي متن محور به عنوان ميدان مين شناخته مي شود (و چرا حقيقت اينگونه نيست؟)
متاسفانه در برخي از اوقات تلاش براي به کار گيري بازاريابي محتوايي براساس الگوي متن محور با فاجعه هاي هولناک مواجه مي شود. اين اتفاق هاي ناگوار حتي براي باکيفيت ترين کمپين ها نيز رخ مي دهد.
دليل اصلي بسياري از مشکلات در زمينه بازاريابي پيامکي نياز به اخذ مجوز از سازمان هاي ارتباطي دولتي است. برخي از برندها بدون اخذ چنين مجوزهايي اقدام به برگزاري کمپين پيامکي مي کنند. به همين دليل معمولا سازمان هاي دولتي اين کمپين ها را توقيف خواهند کرد. خبر خوش در اين ميان امکان اخذ مجوزهاي لازم به صورت کاملا ساده و سريع در بسياري از کشورهاست. به اين ترتيب فعاليت شما ديگر با مزاحمت مقامات دولتي مواجه نخواهد شد.
به بيان آرداس راهکار مطلوب در اينجا توجه به قيد و بندهاي سازمان هاي دولتي به مثابه محکي براي بهبود کيفيت محتواي مان است. به اين ترتيب با عبور از دالان هاي سازمان هاي دولتي متن نهايي ما کيفيت بسيار بالاتري خواهد داشت.
خبر خوب ديگر براي برندها حضور اپراتورهاي مختلف در اغلب کشورهاست. به اين ترتيب ديگر نيازي به عقد قراردادهاي جداگانه با اپراتورهاي مختلف براي توسعه کمپين مان در کشورهاي گوناگون نيست. در اينجا بايد روي تفاوت خدمات هر کدام از اپراتورهاي بين المللي تاکيد کنم. بر اين اساس بنا بر نيازمان بايد دست به انتخاب از ميان اپراتورهاي مختلف بزنيم. برخي از اپراتورها روي سرعت و برخي ديگر روي قيمت ارزان يا پوشش سراسري منطقه هاي مختلف مانور مي دهند. با بررسي شرايط مختلف دست شما در انتخاب سرويس و برند ارتباطي هماهنگ با اهداف تان بسيار باز خواهد بود.
آرداس در زمينه بازاريابي متن محور تجربه شخصي مفيدي هم دارد: «هنگامي که براي شرکت در يک کنفرانس به ولز سفر کرده بودم، اتاقم با تاخير آماده شد. در مدت انتظار مسئول هتل به من پيشنهاد اقامت در يکي از اتاق هاي معمولي را داد. همچنين وي قول اعلام آمادگي اتاق در اولين زمان ممکن از طريق پيامک را نيز داد. به عنوان يک مشتري هتل از اين نوع خدمت رساني آنها بسيار لذت بردم.» همانطور که آرداس به عنوان يک مشتري از تجربه خدمات پيامکي رضايت دارد، ساير مشتريان نيز از چنين تجربه خريدي لذت خواهند برد.
مارک زاکربرگ بي شک يکي از برترين کارآفرينان حوزه ارتباطات است. بر اين اساس توجه به اظهارنظرهاي وي در زمينه بازاريابي، به عنوان صاحب يکي از برترين استارتاپ هاي دنيا، خالي از لطف نخواهد بود. در زمينه تعامل با مشتريان زاکربرگ روي نزديکي هرچه بيشتر برندها و مشتريان تاکيد دارد: «شما بايد قادر به ارسال پيام براي يک کسب وکار درست مانند ارسال پيامي کوتاه به دوست تان باشيد.»
در اينجا منظور زاکربرگ دسترسي متقابل برندها به مشتريان مانند دوستي صميمي نيست. ما رازهاي بسياري را به دوستان خود مي گوييم که اصلا مايل به آگاهي برندهاي تجاري از آنها نيستيم. تاکيد زاکربرگ در اينجا روي اعتماد مشتريان به برندهاست. بر اين اساس با سهولت دسترسي مشتريان به يک کسب وکار ميزان اعتماد آنها تا حد زيادي افزايش خواهد يافت. اين امر در زمينه بازاريابي محتوايي کار را براي تاثيرگذاري بسيار راحت خواهد کرد. در غير اين صورت شايد زحمت هاي فراوان ما براي جلب نظر مخاطب اصلا راه به جايي نبرد.
بازاريابي مبتني بر پيام کوتاه وقتي درست اجرا شود، اعتماد مخاطب به برندمان را افزايش خواهد داد. همچنين اين گونه از بازاريابي چهره اي انساني تر از ما در نزد مخاطب به نمايش مي گذارد. صميمت ميان ما و مشتريان مان مزيت اصلي بازاريابي محتوايي مبتني بر متن است.
مترجم: بتاني جانسون, علي آل علي
منبع: contentmarketinginstitute - فرصت امروز

اضافه نمودن به: `Share/Save/Bookmark`
نظر شما:
نام:
پست الکترونيکي:
نظر

کد امنيتي:

پربيننده ترين مطالب روابط عمومي
` آشنايي با روابط عمومي
` شناخته شده ترين روزنامه نگار
` تقويم روز ارتباطات/ سالگرد درگذشت غلامحسين صالحيار روزنامه نگار بزرگ ايران
` آشنايي با روابط عمومي و تبليغات
` اصول اعلاميه حقوق بشر به مناسبت سالروز تصويب نهايي آن در مجمع عمومي سازمان ملل
` کمپاني رسانه اي تريبيون چون نتوانست با وسب سايت ها و آنلاين هاي اينترنت رقابت کند اعلام ورشکستگي کرد!
` مشتري
` آنچه بايد بدانيم؟/ عوامل موثر بر موفقيت کارمندان روابط عمومي
` رييس مرکز روابط عمومي وزارت جهاد کشاورزي، رييس سازمان نظام مهندسي کشاورزي شد
` با حکم سرپرست فرهنگستان هنر، گروه چندرسانه‌اي تشکيل شد



مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومي
مديريت
رويدادها
روابط عمومي ايران
کتابخانه
تازه هاي شبکه
آخرين رويدادها
فن آوري هاي نو
تبليغات و بازاريابي
ايده هاي برتر
بادپخش صوتي
گزارش تصويري
پيشنهادهاي کاربران
اخبار بانک و بيمه
نيازمندي ها
خدمات
خبرنگار افتخاري
بخش اعضا
دانلود کتاب
پيوندها
جستجوي پيشرفته
موبايل
آر اس اس
بخشنامه ها
پيشکسوتان
لوح هاي سپاس
پيام هاي تسليت
مناسبت ها
جملات حکيمانه
پايان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب اين سايت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادي و معنوي اين سايت متعلق به شارا است
info@shara.ir
خبر فوري: فراخوان دومين همايش بررسي نقش روابط عمومي در صنعت بانکداري

نظر شما