شناسهٔ خبر: 29884178 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

وزیر صنعت:‌ از فرصت تحریم برای صادرات استفاده نکردیم

R1342/P1012122/S7,77,78/CT11

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به شرایط تحریم گفت: در صورتی که برنامه‌ریزی درستی انجام شود تحریمها فرصت مناسبی برای صادرات خواهد بود، اما در چند ماه گذشته نتوانستیم به درستی از این فرصت استفاده کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم ، رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم معرفی و تقدیر از صادرکنندگان نمونه استان تهران در سال 1397 اظهار کرد: شکوفایی در صنعت با دو بال فناوری و صادرات ایجاد می‌شود که همه دنیا دیگر آن را قبول دارند و ما نیز آن را پذیرفته‌ایم و معتقدیم که اقتصادمان تنها از این طریق شکوفا می‌شود.

وی افزود: سهم ما از صادرات محصولات دانش‌بنیان بسیار پایین است و این امر خطری برای آینده به حساب می‌آید و حتما باید سهم دانش‌مان افزایش یابد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه از خام‌فروشی باید جلوگیری شود، گفت: باید برای صادرات با محصولات با ارزش افزوده بیشتر حرکت کنیم؛ در این ارتباط اهداف کمی صادرات مخصوصا بویژه اگر با محصولات مشخص تعیین شود مناسب است.

وی گفت: دولت و ما در وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره صادرات تمرکز کرده‌ایم، همچنین اخیرا نیز خدمت رهبر معظم انقلاب رفتم که ایشان به چند محور شامل: حمایت از ساخت داخل و کالای ایرانی، تنظیم بازار و تأمین مایحتاج مردم و صادرات تأکید داشتند؛ بنابراین باید زمینه صادرات بیش از پیش فراهم شود.

رحمانی گفت: در این ارتباط ما مشورت را با خود صادر کنندگان شروع کرده‌ایم که چه کاری می‌توانیم انجام دهیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: امسال 10 پروژه را د وزارت صنعت تعریف کرده‌ایم تا کارها صاحب پیدا کند یکی از آنها صادرات به کشورهای همسایه است، زیرا ما جزو کشورهایی هستیم که بیشترین تعداد همسایه را مانند چین و روسیه داریم.

رحمانی گفت: از ظرفیت بزرگ صادرات به کشورهای همسایه تنها ما از 3،4 درصد آن استفاده کرده‌ایم؛ در کنار ظرفیت‌های کشورهای همسایه بازارهای نوظهور و آفریقا را داریم که باید به آن توجه شود.

وی افزود:‌ در صورتی که این سهم 4 درصدی از واردات کشورهای همسایه را به 10 درصد افزایش دهیم این رقم معادل صادرات غیرنفتی فعلی کشور خواهد بود.

* طرح پیوستن به اوراسیا در دولت تصویب شد

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: بحث پیوستن اوراسیا در دولت با قید فوریت مطرح و تصویب شد همچنین با قید فوریت آن را به مجلس ارائه دادیم، تا مورد بررسی قرار گیرد.

* صادرکنندگان رفتاری نکنند که بازار داخلی خالی شود

وی با تاکید بر اینکه دو موضوع صادرات و تنظیم بازار داخلی باید حل و فصل شود، گفت: صادر کنندگان نباید به شکلی رفتار کنند که مردم فکر کنند که با صادرات بازار داخلی خالی و گرانی ایجاد می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه منافع تولیدکنندگان را باید در نظر داشت گفت: در مواقع زیادی صادرات روزمره و زودگذر انجام شده است اما باید توجه داشت که این نوع صادرات پایدار نخواهند بود.

رحمانی همچنین با اشاره به شرایط تحریم گفت: در صورتی که برنامه‌ریزی درستی انجام شود تحریمها فرصت مناسبی برای صادرات خواهد بود اما در چند ماه گذشته نتوانستیم به درستی از این فرصت استفاده کنیم.

وی افزود: زمانی برخی می‌گفتند که اگر نرخ ارز به 5 یا 6 هزار تومان برسد دنیا را می‌گیریم، اکنون نیز باید با برنامه‌ریزی از این فرصت پیش آمده استفاده کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به جلسه اخیر خود با تشکلهای لوازم خانگی و پوشاک گفت: ما جلساتی با مسئولین این دو تشکل برگزار کردیم و چند مورد از مشکلات آنها را حل کرده و یا در دست اقدام است، در حوزه فعالیت این انجمن‌ها تاکید بر آن است که ابتدا نیاز داخل تامین و بعد به مقوله صادرات پرداخته شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما