شناسهٔ خبر: 29882662 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

وزیر صنعت خبرداد

تشکیل اتاق فکر صادرات در وزارت صنعت/ هر یک میلیارد دلار صادرات ۵۰ هزار شغل ایجاد می‌کند

وزیر صنعت با بیان این که شکوفایی اقتصاد، دو بال صنعت و صادرات را لازم دارد، گفت: یکی از اتاق‌های فکر ما که به تازگی آیین نامه آن تدوین شده مباحث صادراتی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس ، رضا رحمانی امروز در مراسم معرفی و تقدیر صادرکنندگان نمونه استان تهران با بیان اینکه شکوفایی اقتصاد، دو بال صنعت و صادرات را لازم دارد، گفت: یکی از اتاق‌های فکر ما که به تازگی آیین نامه آن تدوین شده مباحث صادراتی است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: متاسفانه سهم محصولات دانشی در صادرات بسیار پایین است و این موضوع یک خطر برای آینده است، زیرا برای توسعه صادرات باید تولیدات ما فناورانه باشد. 

رحمانی بیان داشت: در گذشته اهداف کمی برای صادرات بوده است و این موضوع خوب است و یکی از راهکارهایی که می توان ما را به اهدافمان برساند کمی نمودن و شاخص‌دار نمودن کالاهاست. 

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: دولت و ما به عنوان وزارت صنعت برای فراهم ساختن زمینه‌های صادراتی موظف هستیم و در چند روز پیش که در خدمت مقام معظم رهبری بودم، ایشان به بحث صادرات تاکید فراوان داشتند و این موضوع نصب العین ما خواهد بود. 

رحمانی اظهار داشت: لذا باید برای این کار زمینه را فراهم کرد و ما این کار را با مشورت با دست‌اندرکاران آغاز کرده‌ایم و بنده بدون مشورت با بخش خصوصی تصمیمات نهایی را نخواهم گرفت و ضمانت اجرایی تصمیم‌گیری‌ها خود دو طرف باید باشند.

وی با تاکید بر اینکه ما به دنبال رفع موانع هستیم، گفت: ما کلیات و اهداف بالادستی در مورد صادرات را داریم، اما مهم این است که بدانیم برنامه عملیاتی چیست. 

رحمانی بیان داشت: برای سال 97 ده پروژه ویژه تعریف شده که یکی از آنها بحث صادرات به کشورهای همسایه است. 

وی اظهار داشت: ایران، چین و روسیه دارای بیشترین همسایگان از نظر جغرافیایی هستند، در آماری که رئیس اتاق بازرگاین به من ارائه داد اعلام که ما به این کشورها سهم کمی از واردات به این کشورها را داریم، در حالی که این موضوع یک فرصت برای ما است تا بتوانیم صادرات را به این کشورها توسعه دهیم. 

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: اگر کار به بخش خصوصی  واگذار شود، تاثیر روابط سیاسی به روابط اقتصادی کم می‌شود.

وی با بیان اینکه توسعه صادرات به کشورهای همسایه جزء اولویت‌های ما است، بیان داشت: روز گذشته بحث پیوستن ایران به اوراسیا بررسی و تصویب شد و امیدواریم به زودی با قید فوریت در مجلس هم به تصویب برسد. 

رحمانی اظهار داشت: یکی از موانع صادرات بحث عدم توازن بین صادرات و تنظیم بازار داخل بوده که این موضوع یک دفعه برای همیشه باید حل شود، زیرا ما از ظرفیت‌های خوبی برخوردار هستیم. 

وی با اشاره به ظرفیت تولید کاشی و سرامیک در کشور گفت: با توجه به اینکه الان کشور عراق و سوریه در حال بازسازی است، توسعه صادرات این محصول به این کشورها برای ما یک فرصت است. 

رحمانی گفت: اگر یکی از مشکلات اساسی و دغدغه ما بیکاری است راه حل آن توسعه صادرات است، زیرا هر یک میلیارد دلار صادرات حداقل 50 هزار شغل ایجاد می‌کند. 

وی با اشاره به شرایط تحریم در کشور گفت: اگر درست برنامه‌ریزی کنیم، این وضعیت برای ما فرصت خوبی خواهد بود، اگرچه نتوانستیم از این ظرفیت در چند ماه گذشته خوب استفاده کنیم. 

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: بهترین راه مقابله با تحریم استفاده از توان مردمی است و می‌توان با استفاده از این توان در صادرات جهش ایجاد کرد.

انتهای پیام/ب

نظر شما