شناسهٔ خبر: 29877727 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

ال پاييس: آمريکا در مساله هوآوي، ايران را بهانه کرده است

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - مادريد- ايرنا- روزنامه ال پاييس در مقاله اي به قلم «آليسيا گنزالس» نوشت: ابهاماتي بر سر هدف اصلي‌ دستگيري مدير مالي‌ شرکت هوآوي که ايران را در اين مورد بهانه کرده، وجود دارد.

به گزارش ايرنا، گنزالس نوشت: در بهار سال 2015 مديران بانک فرانسوي `بي‌ ان پي‌ پاريباس` به دليل نقض تحريم هاي واشنگتن عليه ايران، کوبا و سودان، هشت ميليارد و 900 ميليون دلار جريمه شدند و اين جريمه تا امروز، بالاترين ميزان جريمه براي يک شرکت به دليل نقض تحريم عليه ايران بوده است.
نهادهاي ديگري نظير `کومرزبانک` آلمان، `کرديت` سوئيس يا بانک `توکيو ميتسوبيشي` ژاپن در فهرست نقض تحريم و جريمه قرار گرفتند اما در هيچ يک از آنها، آمريکا دستور دستگيري بين المللي عليه مديرانشان را صادر نکرد و مورد «منگ وانژو» مدير مالي‌ هوآوي، يک استثنا است و افزون بر آن نشانگر سطح تهاجمي دولت آمريکا عليه يکي‌ از اصلي ترين شرکت هاي چيني است که ابهاماتي جدي در مورد پس زمينه تصميم آن وجود دارد.
منگ فقط مدير مالي‌ اين غول فناوري مستقر در شنژن نيست؛ او همچنين نايب رئيس، دختر بنيانگذار و جانشين بالقوه او در رياست شرکت است.
برخي‌ تحليلگران، جايگاه منگ در ميان نخبگان چين را با هر کدام از فرزندان دونالد ترامپ مقايسه مي‌ کنند.
ال پاييس تصريح کرد: اين امر که هوآوي دستکم هشت سال در تيررس مقامات فدرال بوده و سازمان هاي اطلاعاتي‌ آمريکا تلاش کردند ديگر کشورها را از استفاده از تجهيزات هوآوي جلوگيري کنند.
اين روزنامه نوشت: بررسي و تحليل ها اين ظن را به وجود آورده که ايران، بهانه اي است که آمريکا براي متوقف کردن توسعه اين غول فناوري و چين به عنوان رقيب اصلي‌ تکنولوژي در سطح جهان به دست آورده است.
روزنامه افزود: اين اقدام آمريکا بدون ترديد در راستاي جنگ تجاري ترامپ عليه پکن است؛ جنگي که واشنگتن با تعرفه هاي‌ مالياتي سنگين به محصولات چين اعمال کرده تا ماشين توسعه صنعت چين را متوقف کند.
مجازات هاي تجاري و مالي‌، هميشه بخشي از ابزارهاي مورد استفاده واشنگتن براي تضمين قوانين بين المللي بوده اما تحريم ها در دولت کنوني آمريکا به ابزار اصلي‌ سياست خارجي‌ ترامپ براي دستيابي‌ به اهداف سياسي و اقتصادي که شامل متوقف کردن توسعه تکنولوژي چين و انزواي ايران تبديل شده است.
شبس**اروپام**5**491**1917
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما