شناسهٔ خبر: 29875139 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

پشت‌پرده دستگیری بانو وانژو

ایرنا نوشت: روزنامه ال پاییس در مقاله ای به قلم «آلیسیا گنزالس» نوشت: ابهاماتی بر سر هدف اصلی‌ دستگیری مدیر مالی‌ شرکت هوآوی که ایران را در این مورد بهانه کرده ، وجود دارد.

صاحب‌خبر -

گنزالس نوشت : در بهار سال 2015، مدیران بانک فرانسوی 'بی‌ ان پی‌ پاریباس' به دلیل نقض تحریم های واشنگتن علیه ایران، کوبا و سودان، هشت میلیارد و 900 میلیون دلار جریمه شدند و این جریمه تا امروز، بالاترین میزان جریمه برای یک شرکت به دلیل نقض تحریم علیه ایران بوده است.

نهاد های دیگری نظیر 'کومرزبانک' آلمان، 'کردیت سوئیس' یا بانک 'توکیو میتسوبیشی' ژاپن در فهرست نقض تحریم و جریمه قرار گرفتند اما در هیچ یک از آنها، آمریکا دستور دستگیری بین المللی علیه مدیرانشان را صادر نکرد و مورد «منگ وانژو» مدیر مالی‌ هوآوی، یک استثنا است و افزون بر آن نشانگر سطح تهاجمی دولت آمریکا علیه یکی‌ از اصلی ترین شرکت های چینی است که ابهاماتی جدی در مورد پس زمینه تصمیم آن وجود دارد.

منگ فقط مدیر مالی‌ این غول فناوری مستقر در شنژن نیست. او همچنین نایب رئیس، دختر بنیانگذار و جانشین بالقوه او در ریاست شرکت است.
برخی‌ تحلیلگران جایگاه منگ در بین نخبگان چین را با هر کدام از فرزندان دونالد ترامپ مقایسه می‌ کنند.

ال پاییس تصریح کرد: این امر که هوآوی دستکم هشت سال در تیررس مقامات فدرال بوده و سازمان های اطلاعاتی‌ آمریکا تلاش کردند، دیگر کشورها را از استفاده از تجهیزات هوآوی جلوگیری کنند.
این روزنامه نوشت : بررسی و تحلیل ها این ظن را بوجود آورده که ایران، بهانه ای که آمریکا برای متوقف کردن توسعه این غول فن آوری و چین به عنوان رقیب اصلی‌ تکنولوژی در سطح جهان بدست اورده است.

روزنامه افزود : این اقدام آمریکا بدون تردید در راستای جنگ تجاری ترامپ علیه پکن است جنگی که واشنگتن با تعرفه های‌ مالیاتی سنگین به محصولات چین اعمال کرده تا ماشین توسعه صنعت چین را متوقف کند.
مجازات های تجاری و مالی‌، همیشه بخشی از ابزار های مورد استفاده واشنگتن برای تضمین قوانین بین المللی بوده اما تحریم ها در دولت کنونی آمریکا به ابزار اصلی‌ سیاست خارجی‌ ترامپ برای دستیابی‌ به اهداف سیاسی و اقتصادی که شامل متوقف کردن توسعه تکنولوژی چین و انزوای ایران تبدیل شده است.  

6060

نظر شما