شناسهٔ خبر: 29870256 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

برخی سناتورهای آمریکایی خواستار اخراج سفیر عربستان از واشنگتن هستند

صاحب‌خبر -

 به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما به نقل از نشریه آتلانتیک ؛ یک سناتور آمریکایی خواستار اخراج سفیر عربستان از آمریکا شد.
این نشریه در پایگاه اینترنتی خود نوشت: سفیر عربستان در آمریکا بی سر و صدا به واشنگتن بازگشته است اما آیا کسی با او حرف خواهد زد؟ شاهزاده خالد بن سلمان، برادر ولیعهد عربستان چهارشنبه بعد از حدود یک ماه به آمریکا بازگشته است. او بعد از کشته شدن جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی واشنگتن را ترک کرده بود. بسیاری از سناتورهای آمریکایی ولیعهد عربستان را مسئول قتل خاشقجی می دانند اما دولت ترامپ واضح و آشکار گفته است که خواهان عبور از مسئله کشته شدن خاشقجی است.
اما سوال پیش روی خالد آن است که آیا کسی خواهان دیدار با او هست یا نه؟ او قبلا عادت داشت عکس‌هایی از دیدارهایش با سناتورهای آمریکایی در توئیتر منتشر کند اما توضیحات سعودی‌ها درباره قتل خاشقچی سبب شده تا آنها از دیدار با او اکراه داشته باشند. او شاید در کاخ سفید دوستانی داشته باشد اما قطعا در سنای آمریکا هیچ دوست و متحدی ندارد».
سناتور کریس ون هولن نماینده دموکرات ایالت مریلند در مجلس سنای آمریکا گفت: «به نظر من، سوالاتی جدی درباره این موضوع که آیا باید اجازه بازگشت به او داده می‌شد یا نه، وجود دارد چرا که او درباره قتل خاشقچی آمریکا را گمراه کرد». او در پاسخ به این سوال که اگر از او خواسته شود تا با سفیر عربستان دیدار کند چه خواهد کرد، گفت: «من در حال حاضر خواهان اطلاعات بیشتر درباره نقش او در توطئه و سرپوش گذاشتن در ماجرای خاشقجی هستم». او خواستار انجام تحقیقات سازمانهای اطلاعاتی برای مشخص شدن نقش سفیر عربستان شد و گفت اگر همدستی او در این ماجرا مشخص شود واشنگتن نباید او را به عنوان سفیر عربستان بپذیرد.
بسیاری از قانونگذاران با نفوذ آمریکا هم اظهارات مشابهی ایراد کرده اند.
سناتور باب کورکر رئیس کمیته روابط خارجی سنا به شبکه سی ان ان گفت خالد بن سلمان هیچ اعتباری ندارد. سناتور دیک دوربین که دومین مقام ارشد دموکرات در سنا است با انتشار بیانیه ای گفت« من این موضوع را قبلا گفته ام و باز هم می گویم ، با توجه به نقش مستقیم ولیعهد عربستان در ربودن و قتل جمال خاشقجی ما باید رسما سفیر عربستان را از آمریکا اخراج کنیم.»
این درحالی است که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا می گوید به دلیل اهمیت روابط آمریکا و عربستان نباید لطمه ای به آن وارد شود. بازگشت خالد به واشنگتن نشان می دهد که سران عربستان فکر می کنند یا بحران مربوط به کشته شدن خاشقجی تمام شده است یا اینکه به مرحله ای رسیده که بیشتر قابل کنترل است.

نظر شما