شناسهٔ خبر: 29866588 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

سناتورهاي آمريکايي خواستار اخراج سفير سعودي در واشنگتن هستند

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- يک رسانه آمريکايي در يادداشتي درباره بازگشت برادر کوچک ولي‌عهد عربستان سعودي به آمريکا بعد از غيبت يک ماهه پس از قتل «جمال خاشقچي» نوشت: «سفير سعودي به واشنگتن برگشت اما آيا هيچ کس با او صحبت خواهد کرد؟»
به گزارش خبرگزاري آريا، يک رسانه آمريکايي در يادداشتي به بازگشت اخير و بي سر و صداي برادر کوچک‌تر ولي‌عهد عربستان سعودي به واشنگتن پرداخته، کسي که به دنبال جنجال‌ها درباره قتل «جمال خاشقچي» محل کار خود در سفارت رياض در واشنگتن را ترک کرده بود.
«آتلانتيک» در اين يادداشت به درخواست‌هاي حداقل يک قانونگذار ارشد کنگره آمريکا براي اخراج سفير عربستان سعودي به دليل قتل «جمال خاشقچي» نوشت: «سفير سعودي به واشنگتن دي سي برگشت اما آيا هيچ کس با او صحبت خواهد کرد؟»
اين رسانه آمريکايي نوشت: «سفير سعودي در آمريکا شايد آرام و بي سر و صدا به واشنگتن برگشته باشد اما او براي ديدار با قانونگذاران کنگره آمريکا با مشکلاتي مواجه خواهد شد».
آتلانتيک ادامه داد: «بازگشت شاهزاده خالد بن سلمان بعد از قتل جمال خاشقچي روزنامه‌نگار صورت گرفت، قتلي که بسياري از سناتورهاي آمريکا، برادر بزرگتر او محمد بن سلمان را مقصر خوانده‌اند و در حالي که دولت دونالد ترامپ به روشني تصريح کرده است که خواهان عبور از موضوع قتل (خاشقچي) است اما وظايف شغلي يک فرستاده اين نيست که فقط با مقامات دولت يک کشور خارجي ديدار داشته باشد بلکه بايد با با مجموعه گسترده‌اي از ديگر بازيگران مهم آن کشور ديدار داشته باشد».
اين پايگاه آمريکايي افزود: «اما سوال کنوني پيش روي خالد آن است که آيا کسي خواهان ديدار با او هست يا نه؟ او عادت داشت که عکس‌هاي زيادي از ديدارهايش با سناتورهاي مختلف آمريکايي در توئيتر خودش منتشر کند اما توضيحات در هم و برهم سعودي‌ها درباره قتل (خاشقچي) سبب افزايش عار آنها از خالد شده است. او شايد در کاخ سفيد متحداني داشته باشد اما قطعا در سناي آمريکا هيچ متحدي ندارد».
«کريس ون هولن» نماينده دموکرات مردم ايالت «مريلند» در مجلس سناي آمريکا درباره خالد بن سلمان گفت: «به نظر من، سوالاتي جدي درباره اين موضوع که آيا بايد اجازه بازگشت به او داده مي‌شد يا نه، وجود دارد چرا که او درباره قتل خاشقچي آمريکا را گمراه کرد».
وي به سوالي درباره اينکه آيا با سفير رياض ديدار مي‌کند، اينطور جواب داد: «من در حال حاضر خواهان اطلاعات بيشتر درباره هر گونه نقش او در توطئه و لاپوشاني (قتل خاشقچي) هستم».
اين قانونگذار کنگره آمريکا بر لزوم تحقيق سازمان‌هاي اطلاعاتي آمريکا درباره نقش احتمالي برادر کوچک بن سلمان در قتل خاشقچي تاکيد کرد و گفت که در صورت همدستي او درباره اين ماجرا، واشنگتن بايد او را به عنوان سفير رياض در آمريکا نپذيرد.
پيش از او هم «ديک دوربين» دومين سناتور ارشد دموکرات مجلس سناي آمريکا هم گفته بود که خالد بن سلمان اعتباري ندارد و «آمريکا بايد رسما سفير عربستان سعودي را اخراج کند».
سفير عربستان سعودي در آمريکا، از جمله مقامات رياض بود که در ابتداي رسانه‌اي شدن مفقود شدن خاشقچي ادعا کرده بود که اين روزنامه‌نگار بعد از ورود به کنسولگري رياض در استانبول و انجام کارش، کنسولگري را ترک کرد.
انتقادهاي تند اعضاي کنگره آمريکا مختص به دموکرات‌ها نيست و اعضاي ارشدي از قبيل «باب کورکر» رئيس کميته روابط خارجي سنا و همچنين «ليندسي گراهام» بارها گفته‌‌اند که ولي‌عهد عربستان سعودي در قتل خاشقچي نقش مستقيم داشته است.
بازگشت پسر کوچک شاه سعودي به واشنگتن در حالي صورت گرفته که برخي نشانه‌ها از ايفاي نقش او در قضيه حضور جمال خاشقچي در کنسولگري استانبول حکايت دارند.
روزنامه «واشنگتن پست» گزارش داده بود که خاشقچي قبل از عزيمت به ترکيه، چند بار با خالد بن سلمان تماس داشته و خالد به او اطمينان داده که در صورت مراجعه به کنسولگري عربستان در استانبول، خطري او را تهديد نخواهد کرد. سفير رياض در واشنگتن بعدا در توييتر خود اين خبر را تکذيب کرد.
خاشقچي، روزنامه نگار منتقد و ستون نويس روزنامه واشنگتن پست دهم مهرماه براي انجام کارهاي اداري مربوط به ثبت ازدواج خود به کنسولگري رياض در استانبول مراجعه کرد و در آنجا توسط تيم اعزامي عربستان سعودي ترور و جسدش مثله شد.
با گذشت بيش از دو ماه از قتل خاشقچي، هنوز خبري رسمي درباره اينکه چه بر سر جسد او آمده است، منتشر نشده است هر چند برخي رسانه‌ها از احتمال نابودي جسد او با اسيد خبر دادند و برخي ديگر درباره انتقال تکه‌هاي جسد او به عربستان سعودي گمانه‌زني کرده‌اند.

نظر شما