شناسهٔ خبر: 29853335 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

برکتي در سايه غفلت دور ريز مي شود

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - ساوه - ايرنا - نان به عنوان قوت پايه غذايي جايگاه مهمي را در سبد تغذيه روزانه مردم دارد و به عنوان يکي از اقلام پرمصرف خوراک خانواده ها نياز است که به کيفيت آن از مرزعه تا سفره دقت نظر کافي شود.

به گزارش ايرنا، مسئولان جهاد کشاورزي ساوه مي گويند که گندم توليدي در شهرستان ساوه ازکيفيت بالايي است اما طيف قابل توجهي از شهروندان ساوجي و نانوايان از کيفيت پايين آرد و نان گلايه دارند و براي جلب رضايت مصرف کنندگان توجه برنامه محور به توليد نان امري ضروريست.
نان مصرفي شهروندان ساوجي در سطح 290 باب نانوايي توليد مي شود که بخشي از اين خبازي ها واحدهاي آزادپز و بخش ديگر دولتي هستند و با دريافت آرد يارانه اي فعاليت مي کنند.
ساوه با وجود اينکه در زمينه توليدات کشاورزي به خصوص گندم از شهرستان هاي پيشرو استان مرکزي است و گندمزارهايش حدود 2 برابر نياز نان اين شهرستان و حتي زرنديه را توليد مي کند اما مساله اينجاست که برخي از واحدهاي خبازي نسبت به افزايش کيفي و کمي ناني که تحويل مشتريان مي دهند،‌ اهتمام لازم را ندارند.
نانوايي هاي دولتي مدعي هستند که آرد يارانه اي که دريافت مي کنند، کيفيت مطلوبي ندارد و به اصطلاح خودشان «سست» است و باعث مي شود خمير نان در هنگام پخت کيفيت مناسبي نداشته باشد.
«ع.رحيمي» که در نانوايي سنگکي مشغول به کار است، گفت: به دليل کيفيت پايين آرد، نانوا مجبور است مقدار بيشتري نمک استفاده کند تا خمير کمي سفت شود.
وي افزود: نانوايي ها مجبور به استفاده از آرد پوسان هستند و همه نانواهاي دولتي در شهرستان ساوه اين آرد را مي خرند.
به گفته رحيمي، اين نانوايي روزانه 10 الي 12 کيلو نان دور ريز مي کند.
يکي ديگر از شاطرهاي فعال در نانوائي هاي ساوه به نام «محمدي» که به صورت آزاد پز نان بربري پخت مي کند گفت: به طور ميانگين روزانه 6 کيسه آرد مصرف دارند که اغلب از روستاهاي اطراف ساوه تهيه مي شود.
وي افزود: آرد پوسان با وجود قيمت بالا، کيفيت مناسبي ندارد و به دليل آزادپز بودن ترجيحا از اين آرد استفاده نمي کنند.
اين نانوا از هزينه هاي سنگين خدماتي چون آب، برق و گاز و ناهمخواني هزينه و درآمدهاي اين شغل گلايه داشت.
محمدي بيان کرد: در گذشته به تنهايي مالک يک باب نانوايي بودم اما به دليل بي ثباتي در قيمت ها و هزينه هاي بالا مجبور به تعطيلي آن شدم.
رئيس اداره جهاد کشاورزي شهرستان ساوه نيز گفت: ميزان توليد سالانه گندم در اين شهرستان 80 هزار تن است که 2 برابر نياز شهرستانهاي ساوه و زرنديه مي باشد.
«حسن شريفي» افزود: ميانگين مصرف سالانه گندم به شکل آردي در نانوائي ها و نيز بخش صنايع تبديلي در 2 شهرستان ساوه و زرنديه 36 هزار تن است.
وي تصريح کرد: گندم توليدي در ساوه به ويژه بخش نوبران و مناطق دشت بيات و گزل دره حاوي بالاترين درصد پروتئين و کيفيتي مطلوبي براي پخت نان است.
به گفته اين مسئول، تنها يک کارخانه در زمينه توليد آرد در شهرستان ساوه فعاليت مي کند که به دليل بي رقيب بودن و فعاليت انحصاري در اين منطقه، آرد با کيفيتي توليد نمي شود.
يکي از کارشناسان اداره صنعت، معدن و تجارت ساوه اظهار کرد: کاهش ناظران در اين سازمان و افزايش وظايف محوله در بخش هاي مختلف تا حدودي بر روي نظارت ها تاثيرگذار بوده است.
«بهزاد رضايي» افزود: اکنون اداره صنعت، معدن و تجارت به دلايل مختلفي با کمبود پرسنل مواجه است و از طرفي دامنه فعاليت هاي ناطران نيز گسترده تر شده و تنها معطوف به يک حوزه مثل آرد و نان نيست.
وي ادامه داد: با توجه به خاصيت مهاجر پذيري شهرستان ساوه، تعداد نانوايي ها نيز در سال هاي اخير افزايش پيدا کرده و به حدود 290 باب افزايش يافته است.
اين کارشناس تصريح کرد: اکنون تنها 2 ناظر در حوزه آرد و نان شهرستان ساوه فعاليت دارند که غير از اين حوزه،‌ در بخش هاي مختلفي نيز وظايف متفاوتي برعهده دارند و بايد پاسخگوي نيازهاي ديگر سازمان نيز باشند.
رضايي بيان کرد: اگر چه نيروهاي نظارتي در اين اداره کاهش پيدا کرده اما کيفيت کار نظارت مانند گذشته با قوت ادامه دارد.
وي با بيان اينکه با افزايش قيمت، تشديد نظارت بر شيوه پخت و عرضه نان در دستور کار است، گفت: تلاش مي شود که از طريق رايزني هاي انجام شده با اتاق اصناف شهرستان ساوه براي اعمال نظارت هاي بيشتر و جدي تر، بازرسان کمکي در اختيار قرار گيرد.
رضايي با تاکيد بر اين نکته که اندازه و سايز نان ملاک سنجش عمل يک نانوا و حوزه نظارت اداره صنعت، معدن و تجارت نيست، بيان کرد: وزن تعيين شده براي هر چانه مطابق با نرخ نامه اصلي ترين معيار است؛ به عنوان مثال وزن چانه براي هر قرص نان لواش بايد 180 گرم باشد و اين مساله در مورد نان هاي تافتون و بربري هم صدق مي کند اما معيار سنجش نان سنگک به دليل استفاده تنها يک چانه در پخت،‌ وزن نان توليد شده ملاک است.
کارشناس اداره صنعت، معدن و تجارت ساوه اظهار داشت: وجود مشکلات و تنگنا در فرآيند توزيع هر کالا و خدمات دولتي و آزاد، غير قابل کتمان است و در همين راستا تلاش مي شود که با همکاري اتحاديه خبازان ساوه، تمهيدات لازم براي جلوگيري از اين نوع اقدامات در دستور کار قرار گيرد.
رضايي افزود: قرار بر اين است که ميزان سهميه آرد دولتي به گونه اي تعيين شود تا کمتر شاهد فروش باشيم و در صورت مشاهده چنين مواردي با افراد خاطي برخورد و به حوزه تخلفات تعزيراتي معرفي مي شود.
وي در رابطه با افزايش قيمت نان در هفته هاي اخير، گفت: اين تغييرات در سطح کشوري تصميم گيري مي شود.
رضايي يادآور شد: آخرين افزايش قيمت در حوزه نان به چهار سال قبل بر مي گردد حال آنکه در اين سال ها تنها قيمت آرد يارانه اي ثابت بوده و ساير هزينه هاي توليد مانند آب، برق، گاز، اجاره مکان، بيمه و کارگر به شدت افزايش يافته است.
مدير عامل کارخانه آرد پوسان نيز گفت: اين کارخانه روزانه 200 تن آرد توليد مي کند که 2 و نيم برابر بيشتر از نياز ساکنان شهر ساوه است.
محمد علوي فرد افزود: نانوايان با مراجعه به سامانه سراسري اداره غله مي‌توانند آرد مورد نياز خود را از بين کارخانه‌هاي موجود در استان مرکزي خريداري کنند و اجباري براي خريد آرد از کارخانه خاصي مورد توجه نانوايان نيست.
وي بيان کرد: هم اکنون نانوا مي تواند از کارخانه هايي که در استان بومي خود وجود دارد، آرد تهيه کند اما سايت غله اين قابليت را براي نانوا فراهم مي کند تا در مواقع لزوم از استان هاي غير بومي آرد خريداري کند.
مديرعامل کارخانه آرد پوسان نيز با بيان اينکه امسال افزون بر 90 درصد نانوايي هاي موجود در شهرستان ساوه آرد مصرفي خود را از اين کارخانه تهيه کردند،‌ بر کيفيت مطلوب آرد توليدي اين کارخانه تاکيد کرد.
«محمد علوي فر» افزود: اين کارخانه، آرد مورد نياز حدود 600 نانوايي در سطح استان مرکزي را تامين مي کند و در اين بين نارضايتي چند نانوا امري طبيعي است.
وي در ادامه گفت: علاوه بر ساوه، نانوائي هاي فعال در شهرستان هاي تفرش، زرنديه، اراک و دليجان نيز آرد مورد نيازشان را از اين کارخانه خريداري مي‌کنند.
وي تصريح کرد: کارخانه آرد پوسان داراي تکنولوژي به روز، ماشين آلات مجهز و آزمايشگاه پيشرفته است و نان هايي که در ساوه پخت مي‌شود به طور روزانه در اين کارخانه مورد نمونه برداري و آزمايش قرار مي گيرند و بر اساس نتايج آزمايشگاهي، سست بودن آرد تاييد نشده و چنين ادعايي هم صحت ندارد.
به گفته مديرعامل کارخانه آرد پوسان، گندمي که براي توليد آرد در کارخانه استفاده مي شود توسط شرکت غله و خدمات بازرگاني در اختيار آنها مي گذارد و کيفيت گندم شهرستان ساوه نيز از متوسط سطح استان مرکزي بالاتر است اما اين مساله به معناي مرغوب بودن گندم ساوه نيست‌.
علوي فر با اشاره به خودکفايي کشور در زمينه توليد گندم،‌ افزود: گندم ايران از نظر کيفي در سطح متوسط است اما قابليت پخت و استفاده براي تهيه نان، شيريني و ساير مصارف را دارد.
وي اظهار داشت: در کيفيت نان، عوامل مختلفي دخيل هستند که مي توان در مرحله اول به يارانه اي بودن آرد اشاره کرد زيرا اين موضوع باعث مي شود که نانوا اگر آرد را به نان تبديل نکند، آرد و حتي دور ريز نان را به فروش برساند.
وي همچنين عوامل ديگري از قبيل انگيزه مالکان و فعالان نانوائي ها، قيمت گذاري مناسب آرد و نان، نوع گندم مصرفي، نحوه نگهداري آرد و سطح فرهنگ اجتماعي را از ديگر موارد تاثيرگذار بر کيفيت نان دانست.
گزارش از سميرا عارفي مجد
9921/6539
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما