شناسهٔ خبر: 29813985 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

انصارالله:

انصارالله:روند مذاکرات، صلح پایدار در یمن به ارمغان نمی آورد

تهران- ایرنا - یک مقام ارشد عضو مذاکره کننده انصارالله یمن گفت: روند کنونی مذاکرات صلح سازمان ملل متحد، هرگز راه حل پایدار و فراگیر برای بحران یمن به ارمغان نخواهد آورد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، «محمد البخیتی» عضو ارشد مذاکره کننده و عضو دفتر سیاسی انصارالله پنجشنبه شب در گفت وگو با خبرگزاری آناتولی ترکیه تصریح کرد، علت این که امکان استقرار یک راه حل فراگیر و دائمی در یمن از طریق مذاکرات کنونی سازمان ملل متحد وجود ندارد، این است که تصمیم برای توقف جنگ، به دست کشورهای خارجی و در خارج کشور گرفته می شود.
البخیتی افزود: جنگ همچنان تأمین کننده منافع اقتصادی آمریکا و انگلیس است؛ شاید درست باشد که توقف جنگ منافع مشترکی برای انصارالله، عربستان و امارات در برداشته باشد، اما رهبران این دو کشور تلاش دارند که نه در راستای منافع ملت هایشان، بلکه در راستای منافع آمریکا و اسرائیل کار کنند.
این عضو دفتر سیاسی انصارالله یمن گفت: یمنی ها، به عنوان بزرگ ترین بازنده ادامه جنگ، امیدوار به برقراری صلح هستند، اما (می بینیم) که عامل فشار مردمی برای توقف آتش بس در مذاکرات صلح سازمان ملل متحد، فعال نیست.
البخیتی تصریح کرد: منافع (عبدربه منصور) هادی و همدستان وی، در تداوم جنگ یمن است، به همین دلیل، طرح هرگونه راه حلی باید منجر به تشکیل یک دولت انتقالی جایگزین شود که از سوی تمامی گروه های یمنی مقبولیت داشته باشد.
این عضو ارشد انصارالله با بیان این که باید دو مذاکره برای حل بحران یمن انجام شود، افزود: نخست آن که تمامی گروه های یمنی برای بازگشت روند سیاسی به میز مذاکره بازگردند تا یک دولت انتقالی تشکیل شود که حافظ تمامیت ارضی و استقلال یمن باشد، از آزادی و حقوق شهروندان حمایت کند، بر همه کشورها تسلط داشته باشد و گروه های درگیر در یمن خلع سلاح شوند.
البخیتی ادامه داد: مذاکره دوم، مذاکره خارجی است که باید میان انصارالله و کشورهای چهارگانه شامل عربستان، امارات، انگلیس و آمریکا برای دستیابی به آتش بس و فرصت دادن به ثمر بخش بودن گفت وگوهای یمنی تشکیل شود.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد که مذاکرات صلح سازمان ملل متحد در مورد یمن با اجرای توافق تبادل اسیران و بازگشایی گذرگاه های زمینی، هوایی و دریایی موجب کاهش درد و رنج شهروندان یمنی شود.
مذاکرات صلح یمن با حضور هیأت های یمنی و «مارتین گریفیث» نماینده ویژه سازمان ملل متحد روز پنجشنبه در استکهلم پایتخت سوئد آغاز شد.
ریاست هیأت دولت مستعفی را الیمانی وزیر امور خارجه و ریاست هیأت دولت صنعا را محمد عبدالسلام سخنگوی انصارالله برعهده دارند.
مذاکرات گروه‌های یمنی در حالی در کاخ ژوهانسبورگ در شهر ریمبو حوالی استکهلم برگزار شده که بازگشایی فرودگاه صنعا و بندر الحدیده، ایجاد اعتمادسازی، شکستن محاصره، پرداخت حقوق کارمندان یمنی و ارسال کمک‌ها از محورهای اصلی مذاکرات کنونی در سوئد است.
مذاکرات صلح یمن پیش تر قرار بود، ششم سپتامبر (15شهریور) برگزار شود که کارشکنی طرف سعودی مانع برگزاری آن شد.
دور گذشته گفت وگوهای صلح یمن نیز که اردیبهشت 95 در کویت جریان داشت، با سنگ اندازی ائتلاف عربی راه به جایی نبرد.
نخستین دور این مذاکرات دی ماه 94 (دسامبر 2015) در ژنو بدون نتیجه پایان یافت.
شبس**9363**1613

نظر شما