شناسهٔ خبر: 29815810 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

نتايج مذاکرات يمن، بدون صدور قطعنامه شوراي امنيت اعتبارندارد

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - تهران - ايرنا - رئيس هيات مذاکره کننده انصارالله گفت: نتايج مذاکرات صلح يمن بايد در چارچوب پيش نويس قطعنامه اي الزام آور به تصويب شوراي امنيت سازمان ملل متحد برسد، در غير اين صورت فاقد ارزش خواهد بود.

به گزارش ايرنا، «محمد عبدالسلام» رئيس هيات مذاکره کننده انصارالله در مذاکرات صلح سوئد بامداد جمعه در گفت وگوي اختصاصي با شبکه خبري الميادين در پاسخ به اين سوال که آيا اين نشست با نشست هاي ديگر تفاوتي داشته است، گفت: بايد بگويم ما چهار سال را با تنش آفريني و تشديد درگيري ها و محاصره و فجايع انساني بزرگ در کشورمان پشت سر گذاشتيم و فشارهاي افکار عمومي جهان موجب شد کشورهاي بزرگ حامي متجاوزان جنگ يمن در تنگنا قرار بگيرند.
عبدالسلام تصريح کرد: ما در مذاکرات امروز خود با سازمان ملل متحد و با حضور نمايندگان بيش از 20 کشور احساس کرديم که اقدامات نظامي بدون راه حل سياسي ديگر پشتيباني ندارد و از اين مرحله گذاشته ايم.
رئيس هيات مذاکره کننده انصارالله ادامه داد: جوامع جهاني بر اين باورند که گزينه نظامي شکست خورده است و قطعنامه 2216 که سرپوشي براي حمله نظامي چهار ساله ائتلاف سعودي به يمن بود بايد بار ديگر مورد بازنگري قرار بگيرد.
عبدالسلام در بخش ديگري از سخنانش به مساله ضرورت توقف جنگ در محافل بين المللي اشاره کرد و گفت: سخنان روشني و شفافي را شنيديم، مبني بر اين که جنگ يمن بايد متوقف شود و اين فجايع به پايان برسد.
وي گفت: مسائل مطرح شده در اين چند روز مذاکره، لزوما به راه حلي براي پايان درگيري ها نخواهد انجاميد و احتمالا درباره مسائل کلي به توافق برسيم و در خصوص برخي مسائل مانند بازگشايي فرودگاه ها، آزادي اسيران، تشکيل کميته اقتصادي و بانک مرکزي و همچنين کاهش تنش آفريني توافق کنيم.
عبدالسلام بدون اشاره به جزئيات گفت: شايد يک يا دوماه ديگر در يک کشور عربي نشست برگزار کنيم تا جزئيات عناوين مورد بحث در استکهلم مورد بررسي قرار گيرد.
وي افزود: جامعه بين الملل باور دارد که اين جنگ، بي نتيجه است چرا که گروه ديگر (عبدربه منصورهادي) هر اندازه فشار نظامي آورد، نتوانست در عرصه سياسي، چيزي به دست آورد، بلکه تنها بحران را تشديد کرد و درگيري هاي داخلي و منطقه اي به وجود آورد.
اين مقام ارشد مذاکره کننده انصارالله در خصوص لزوم تشکيل دولت انتقالي در يمن تصريح کرد: تمامي طرفها تاکيد کردند که بايد مرحله انتقالي جديدي ايجاد شود که در آن همه گروه ها مشارکت داشته باشند و دولتي در يمن شکل گيرد که مورد قبول تمامي طرف ها باشد.
وي در خصوص چگونگي تشکيل اين دولت انتقالي گفت: مدت مرحله دولت انتقالي و وظايف آن مشخص مي شود و مرحله اي انتقالي غير قابل تمديد خواهد بود، تمامي گروه هاي خلع سلاح مي شوند و سلاح تنها در انحصار دولت انتقالي قرار خواهد گرفت، همچنان که روابط خارجي نيز در چارچوب وظايف و مسئوليت هاي اين دولت تعريف مي شود، دولتي که سراسر يمن را تحت کنترل خواهد داشت.
عبدالسلام ادامه داد:مسائل مهمي چون حفظ حاکميت و استقلال يمن، مراکز دولتي، توافق ملي، قانون اساسي، کشور فدرال، ساختار ارتش و دستگاههاي امنيتي در مرحله انتقالي مورد بحث و گفتگو قرار خواهد گرفت.
وي با بيان اين که گفت و گو در مورد مسائل نظامي در مرحله انتقالي مورد بحث قرار خواهد گرفت، افزود: اکنون نياز مبرم، سخن گفتن درمورد شرايط انساني و اجتماعي در يمن است، نبايد منتظر مذاکرات بعدي شد چرا که مردم ما، تاب تحمل مشکلات بيشتر را ندارند.
عبدالسلام با بيان اين که، فرودگاه صنعا بايد هر چه سريعتر بازگشايي شود، چرا که وضعيت انساني اولويت و فوريت پيدا کرده است، يادآور شد: بمباران بنادر و وضعيت گذرگاههاي امن در الحديده به عنوان بزرگترين بندر در کشور بايد مطرح شود تا از طريق آن بتوان کالاها و کمک هاي بشردوستانه به تمامي استانهاي يمن برسد.
وي همچنين گفت: مسئله آزادي اسيران، تقويت وضعيت اقتصادي و پرداخت حقوق کارکنان، از جمله مسائل انساني است که بايد در اين دور از مذاکرات درباره آن صحبت کرد و نبايد آن را به مرحله بعد موکول کرد.
رئيس هيات مذاکره کننده انصارالله درباره ماهيت مرحله انتقالي در يمن هم گفت: بر اين باوريم که مرحله انتقالي آينده، اصول و قواعد جديدي به وجود خواهد آورد چرا که در اين دور از مذاکرات احتمالا ساختار و چارچوب مشخصي به شوراي امنيت ارائه کند و قطعنامه اي در اين مورد صادر شود، چرا که جنگ چهار ساله يمن تغييرات جديدي را به وجود آورده که پيامدهاي زيادي دربر داشته است و بنابراين ضروري مي نمايد که اصول و قواعد ديگري ايجاد شود.
عبدالسلام بر لزوم تغير برخي اصول تاکيد کرد و گفت: برخي از اين قواعد تنها به توجيهي براي شکست هر راه حل سياسي تبديل شده اند، بنابراين به باور ما، مرحله انتقالي، مرحله و اصول جديد ارائه خواهد کرد که در آن به اصول گذشته استناد خواهد شد، اما بر اساس قطعنامه اي خواهد بود که احتمالا شوراي امنيت آن را صادر خواهد کرد.
وي اضافه کرد: چيزي که ما از فرستاده بين المللي مکررا شنيده ايم اين است که آنچه در اين مذاکرات مورد توافق قرار بگيرد به يک پيش نويس قطعنامه تبديل و در اختيار شوراي امنيت قرار خواهد گرفت تا اين شوراي قطعنامه اي در اين خصوص صادر کند.
رئيس هيات مذاکره کننده انصارالله يادآور شد: تمامي طرف متعهد به قطعنامه جديد شوراي امنيت خواهند بود.
وي در اين خصوص گفت: حتي پيش از آمدن ما به استکهلم، به ما گفته شد که پس از اين مذاکرات، بايد قطعنامه اي از طرف شوراي امنيت صادر شود به همين علت ما در اين مذاکرات شرکت کرديم ، چرا که بدون قطعنامه شوراي امنيت، اين تلاشها هيچ نتيجه اي نخواهد داشت و هيچ پيشرفتي حاصل نخواهد شد.
عبدالسلام به موضوع لزوم آتش بس در مدت مذاکرات در سوئد اشاره کرد و گفت: ما اين موضوع را روز پنجشنبه با فرستاده ويژه سازمان ملل متحد مطرح کرديم که تشديد حملات متجاوزان، حکايت از آن دارد که مذاکرات شکست خواهد خورد.
وي ادامه داد: جهان به خوبي درک کرده است که مردم يمن مخالف جنگ هستند و اگر اين جنگ از طرف يمني هاي مشروعيت داشت، ديگر نيازي نبود که 12 هزار نظامي سوداني و هزاران اماراتي، عربستاني، اردني در کنار کشتي هاي جنگي آمريکايي و انگليسي در جنگ يمن به کار گرفته شوند.
رئيس هيات مذاکرکننده انصارالله يمن تصريح کرد: ارتش و کميته هاي مردمي نسبت به سياست خيانتي که ائتلاف متجاوز درپيش گرفته است، جانب احتياط شديد را رعايت مي کنند و در اين روزها بيش از روزهاي گذشته از هوشياري و آمادگي برخوردارند، چرا که متجاوزان در دوره گذشته مذاکرات در سوئيس، به بخش گسترده اي از استان جوف حمله کردند و در مذاکرات 2016 کويت تلاش کردند به جبل الاسود حمله کنند.
عبدالسلام يادآورشد: ما در اين مذاکرات دو رويکرد را در پيش گرفته ايم، با تمام وجود از برقراري يک روند صلح عادلانه و آبرومندانه حمايت مي کنيم و آمادگي کامل داريم با جديت در تمامي مسائل گفتگو کنيم و از سوي ديگر نظاميان ما در ميدان هاي جنگ اوضاع را زير نظر دارند و مي دانند که همزمان با اين گفتگوها ، طرف ديگر تلاش خواهد کرد اين روند سياسي را به شکست بکشاند.
عبدالسلام گفت: نمي توانيم بگوييم ممکن است به اعلام آتش بس دست پيدا کنيم يا نه اما ممکن است کاهش تنش در برخي مناطق مشخص صورت بگيرد.
وي با ابراز خوش بيني از مذاکرات صلح يمن در سوئد اعلام کرد: ما خوش بين هستيم چرا که به تمايل بسيار زيادي براي دستيابي به صلح داريم و نمي خواهيم اين مشکلات ادامه پيدا کند. اما اين که اين خوش بيني تا چه ميزان محقق خواهد شد به طرف ديگر و آمريکا و انگليس بستگي دارد و آنها بايد تصميم بگيرند و مشخص کنند که آيا به نفع آنهاست که منطقه به ثبات برسد يا خير چرا که يمن امروز به عامل بسيار مهمي براي ايجاد ثبات در منطقه تبديل شده است.
عبدالسلام بارديگر تاکيد کرد: ما نمي خواهيم جنگ در يمن ادامه يابد و به دنبال آن هستيم که اين بحران را پشت سر بگذاريم. اما آيا اين تصميم از سوي ائتلاف متجاوز گرفته خواهد شد يا آنها تلاش مي کنند، تنها افکار عمومي و بين المللي را آرام کنند و با ارائه راه حلهاي غير عملي ، پس از يک يا دو ماه ، بار ديگر حملات نظامي خود به يمن را تشديد کنند.
چهارمين دور از مذاکرات صلح يمن از روز پنجشنبه با حضور طرف هاي يمني به همراه «مارتين گريفيث» نماينده ويژه سازمان ملل متحد در استکهلم سوئد به مدت يک هفته آغاز شد.
اين دور از مذاکرات که قرار بود، ششم سپتامبر (15 شهريورماه) در ژنو سوئيس برگزار شود، با کارشکني سعودي و امارات به تعويق افتاد.
دور نخست و دوم اين مذاکرات سال 2015 (94) به ترتيب در شهرهاي ژنو و بيل سوئيس و دور سوم آن سال 2016 (95) به مدت سه ماه در کويت برگزار شد که با کارشکني کشورهاي ائتلاف از جمله عربستان و امارات کار به جايي نبرد.
شبس**9363**1859
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما