شناسهٔ خبر: 29780848 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

در گفت‌وگو با فارس مطرح شد

تعرفه‌های مرزی ایران و عراق مشکل جدی تعاملات اقتصادی این دو کشور

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: فرصت‌ها برای سرمایه‌گذار ایرانی فراهم نشد، زیرا که دستگاه دیپلماسی کشورمان تا به امروز نتوانسته است در خصوص کاهش تعرفه‌های مرزی بین دو کشور اقدام مناسبی را صورت دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، تعاملات اقتصادی یکی از مهمترین اقدامات تحکیم روابط در میان کشورهای همسایه به حساب می‌آید و اشتراکات مرزی و منافع مشترک به همراه بهره‌مندی متقابل از فرصت مبادله و‌ صادرات از مهمترین راهکارهای پیشرفت اقتصادی دو کشور محسوب می‌شود.

کشور پهناور ایران یکی از مهمترین کشورهای منطقه خاورمیانه و حتی جهان از لحاظ سرمایه‌گذاری محسوب شده اما به دلیل مشکلات اقتصادی که بسیاری از کشورهای همسایه را در برگرفته است، امکان حضور پرقدرت همسایگان در حوزه سرمایه‌گذاری در ایران بسیار پایین است، اما این موضوع خود فرصتی مغتنم برای حضور سرمایه‌گذاران ایرانی در پروژه‌های کشورهای همسایه به حساب می‌آید که البته با نگاهی دقیق‌تر می‌توان به موضوع مهم بی‌توجهی و یا سهل‌انگاری حضور سرمایه‌داران بخش‌های دولتی و خصوصی کشورمان را در کشورهای همسایه مشاهده کرد.

از جمله این کشورها که اکنون پس از سقوط رژیم بعثی، فرصت سرمایه‌گذاری در آن بسیار مغتنم است، کشور همسایه غربی، عراق بوده که متاسفانه با وجود تعاملات فرهنگی و سیاسی بسیار بالای جمهوری اسلامی ایران با این کشور در حوزه سرمایه‌گذاری بسیار ضعیف عمل کرده‌ایم.

خبرگزاری فارس در گفت‌وگویی با « آرمان‌ خالقی» عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران بیشتر به این موضوع پرداخته است که در ادامه می‌آید.

فارس: وضعیت کشور عراق در حوزه زیرساختی پس از تهاجم داعش و پاکسازی عراق چگونه بود، آیا توانستیم از این فرصت بهره لازم را ببریم؟

خالقی: مناسبات سیاسی ایران و عراق در دوران پس از صدام و پس از تهاجم ویرانگر داعش به این کشور، روز به روز بهبود یافت، اما واقعیت این است که ایران هرگز نتوانسته در آن زمان در این کشور در بخش بازسازی زیرساخت‌ها حضور داشته باشد، این در حالی است که این جنگ باعث ایجاد خسارت به بسیاری از زیرساخت‌ها و منابع درآمدی این کشور از جمله حوزه تاسیسات نفتی، پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها و مراکز تولید انرژی و حتی راه‌ها و سیستم‌های مخابراتی شد.

فارس: دیگر کشورها با چه دیدی به عراق می‌نگرند؟

خالقی: بسیاری از کشورها تامین کننده تجهیزات و ماشین‌آلات برای بازسازی عراق و در بخش خدمات فنی مهندسی و راه‌اندازی و نگهداری حضور فعال دارند و عراق در حال حاضر از دید کشورهای غربی که در ایجاد ناآرامی‌ها در این کشور دخیل بودند به عنوان یک بازار بزرگ سرمایه‌گذاری دیده می‌شود که در حال بهره بردن از فرصت اقتصادی موجود در عراق هستند اما ما تنها توانسته‌ایم به این کشور برق صادر کنیم.

فارس: چرا ایران نتوانسته‌ در بخش سرمایه‌گذاری کشور عراق با قدرت وارد شود؟

خالقی: ایران در تمامی مراحل حساس کشور عراق در کنار ملت این کشور ایستاده است، این فرصت مناسبی نیز برای سرمایه‌گذاران ایرانی‌ها فراهم می‌کند تا در این کشور حضور فعال و پررنگی داشته باشند.

 اما در عمل این فرصت‌ها برای سرمایه‌گذار ایرانی فراهم نشد، زیرا که دستگاه دیپلماسی کشورمان تا به امروز نتوانسته است در خصوص کاهش تعرفه‌های مرزی بین دو کشور اقدام مناسبی را با بخش دیپلماسی کشور عراق صورت دهد.

این در حالی است که دولت عراق در این خصوص با اتحادیه عرب و همچنین همسایه شمالی خود، ترکیه، اقدامات بسیار تاثیرگذاری را صورت داده که منجر به حضور فعال سرمایه‌گذاران خصوصی و دولتی این کشورها در عراق و نیز افزایش مبادلات شده است.

فارس: وضعیت سرمایه‌گذاری در عراق چگونه است؟

خالقی: در حال حاضر فعالان اقتصادی ترکیه به شدت و قدرت وارد بازار عراق شده‌اند و همینطور از خاور دور و چین و ژاپن در حال سرمایه‌گذاری و انجام پروژه‌ها در عراق هستند اما آنچه که در این خصوص بسیار تاسف‌بار است عدم حضور قوی ایران در بخش سرمایه‌گذاری عراق است.

این در حالی است که کشورمان همواره در تنگناهای کشور عراق در کنار ملت و دولت‌ عراق بوده است و حتی در مسیر امنیت این کشور شهید نیز داده‌ و تمام‌قد برای حفظ تمامیت ارضی عراق در این کشور حضور داشته داشته است.

فارس: کشورمان برای ورود به این بازار پرسود به چه فاکتورهایی نیازمند است؟

خالقی: امروز انتظار بر این است که با بررسی کارشناسانه نحوه ورود به بخش اقتصادی کشور عراق را موشکافانه بررسی کرده و راهکار مناسبی را در همین زمینه ایجاد کرد تا با ایجاد مناسبات اقتصادی فعال دو کشور زیربنا و پایه ورود مناسب کالاهای تولیدی کشور به عراق فراهم شود.

 متاسفانه تا به امروز هیچ‌گونه راهبرد هدفمند در این زمینه ارائه نشده و حتی اگر ایران در سال گاهی اقدام به ایجاد نمایشگاه‌های مختلف در عراق کرده باشد نیز، این نمایشگاه‌ها به صورت پراکنده و فاقد هدف بوده و نتوانسته این فرصت‌های اقتصادی به وجود آمده را به صورت یک فرایند دنباله‌دار طراحی کند.

فارس: در صورت سرمایه‌گذاری در عراق تا چه میزان می‌توان به بازخورد این سرمایه‌گذاری خوش‌بین بود؟

خالقی: عراق با دارا بودن نفت، یکی از کشورهای سرمایه‌دار محسوب می‌شود که در حال آماده‌سازی زیرساخت‌های تولید است و اگر کشورمان قصد حضور مستمر و قوی در بازار عراق را داشته باشد با یک برنامه‌ریزی دقیق می‌تواند در این راستا گام بردارد.

ایران باید پیوندهای اقتصادی خود را مابین تولید کننده‌های ایرانی و عراقی ایجاد کرده تا از این طریق کالاهای مورد نیاز عراق را با استفاده از سرمایه و سرمایه‌گذار ایرانی تامین کند، به این ترتیب درآمد حاصل از این بازار و سرمایه‌گذاری در این کشور برای کشور بلند مدت خواهد بود.

فارس: در صورت حضور فعال ایران در بخش اقتصادی و سرمایه‌گذاری چه تاثیری در مناسبات و امنیت منطقه خواهد داشت؟

خالقی: کشورمان می‌تواند در بسیاری از عرصه‌‌های بخش کشاورزی، خدمات فنی مهندسی، راه‌سازی‌ها، شهرک‌سازی‌ها، پل‌سازی‌ها و کارخانجات سیمان و سایر واحدهای تولیدی بزرگ و کوچک کشور عراق، نقش موثری ایفا کند.

 این اقدام کشورمان باعث ایجاد امنیت بیشتر و یک دیپلماسی هوشمندانه اقتصادی است که می‌تواند منافع هر دو کشور را تامین کند و در صورت تعلل بیشتر مسوولان ایرانی، کشورهای دیگر به راحتی می‌توانند از این تعلل به نفع خود بهره ببرند.

گفت‌وگو از کیوان علیزاده

انتهای پیام/م

نظر شما