شناسهٔ خبر: 28923760 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

دبیر کل اتاق مشترک ایران و عراق در گفت‌وگو با فارس مطرح کرد

توقف موقت صادرات به عراق/بانک مرکزی راهکاری برای بازگشت ارز حاصل از صادرات ارائه نکرد

دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق با بیان اینکه فعلا روند صادرات به عراق خوب است، گفت: پیش‌بینی می‌شود به دلیل ایام اربعین، صادرات به عراق در هفته آینده متوقف شود.

صاحب‌خبر -

سید حمید حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در مورد وضعیت صادرات به عراق در ایام نزدیک به اربعین حسینی گفت: به دلیل اینکه در این ایام امکان تردد کم می‌شود و با نزدیک شدن به روز اربعین امکان تردد برای کامیون‌ها وجود ندارد صادرات بسیار کم می‌شود بطوری که در حال حاضر صادرات ما به این کشور به نصف رسیده است. 

دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق افزود: در حال حاضر مرز مهران و شلمچه بسته است ولی مرز خسروی باز است و تردد کامیون‌ها در این مرز به خوبی در حال انجام است. 

وی بیان داشت: مرز چزابه  و سومار هم باز است و فعلات به کار خود ادامه می‌دهند. 

حسینی بیان داشت: در ایام اربعین ، زندگی عراقی‌ها حول محور اربعین است و به دلیل اینکه اکثر تجار عراقی دارای موکب هستند و کار پذیرایی از زائرین را در این ایام به عهده می‌گیرند در نتیجه هر نوع کسب و کاری را تعطیل می‌کنند. 

دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق با بیان اینکه آنقدر فضا در عراق تحت تاثیر اربعین است که نمی‌شود انتظار دیگری داشت،  اظهار کرد: حتی کارگرها و رانندگان هم در این ایام دست از کار می‌کشند. 

وی بیان اینکه در مجموع وضعیت صادرات ما به عراق خوب است، گفت: روزانه بطور متوسط بین 20 تا 25 میلیون دلار صادرات به عراق داریم و احتمالا این روند تا پایان هفته جاری ادامه می‌یابد اما پیش‌بینی می‌شود صادرات ما به عراق در هفته آینده کاملا قطع شود. 

حسینی با بیان اینکه براساس آمار گمرک صادرات ایران به عراق در یک ماهه مهرماه حدود یک میلیارد دلار بوده است، گفت: این در حالی که در 6 ماهه ابتدای امسال صادرات ایران به عراق حدود 4.5 میلیارد دلار بوده اما تا 28 مهرماه صادرات ما به این کشور به عددی بیش از 5.5 میلیارد دلار رسیده است. 

وی گفت: به نظر می‌رسد بخشی از  میزان صادرات ما به عراق مربوط به ارز حاصل از صادرات برق و گاز باشد. 

دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق با اشاره به بحث پیمان‌سپاری ارزی گفت: با صحبت‌هایی که شده است، قرار است قیمت پایه صادراتی اصلاح شود، البته نه آنچنان که صادرکنندگان انتظار دارند. 

حسینی در مورد ادعای بانک مرکزی در مورد اینکه ارز حاصل از صادرات به عراق به کشور باز نمی گردد، گفت: این ادعای بانک مرکزی صحیح نیست زیرا پول برق و گاز صادراتی که دولت به این کشور صادر میکند به سیستم بانکی برمی‌گردد.

* میزان تبادل ارز زائران ایرانی و عراقی

وی افزود: همچنین بخشی از ارز حاصل از صادرات ما برای هزینه‌های زیارت زائران هزینه می‌شود که این رقم یک میلیارد تا یک میلیارد و 800 میلیون دلار است. 

دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق با بیان اینکه البته بانک مرکزی می‌تواند بگوید که ارز حاصل از صادرات به عراق را در اختیار ندارد گفت: این پول در اختیار کشور است ضمن اینکه بانک مرکزی هیچ راهکاری برای بازگشت ارز حاصل از صادرات ندارد. 

وی افزود: کالایی از عراق به کشور وارد نمی‌شود تا این ارز از طریق واردات به کشور بازگردد. 

حسینی بیان داشت: در 6 ماهه ابتدای امسال یک میلیون و 400 هزار زائر و گردشگر عراقی به ایران سفر کرده‌اند و براساس پیش‌بینی‌ها این رقم تا پایان سال به 3 میلیون نفر می‌رسد که اگر هر کدام از این افراد 500 دلار در ایران هزینه کنند، این افراد 2 میلیارد دلار در کشورمان هزینه کرده‌اند. 

وی گفت: نباید صادرات به عراق را خروج سرمایه تعبیر کرد. 

انتهای پیام/ 

نظر شما