شناسهٔ خبر: 29772612 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

فعالیت سامانه بارشی جدید از امروز تا جمعه

سازمان هواشناسی با ‌اشاره به ورود سامانه بارشی جدید طی امروز از شمال غرب و غرب کشور وضعیت آب و هوایی امروز و دو روز آینده در مناطق فعالیت این سامانه را اعلام کرد.

صاحب‌خبر -

بنا بر اعلام این سازمان، امروز سامانه بارشی از شمال غرب و غرب کشور وارد می‌شود. پنجشنبه با تقویت این سامانه، گستره فعالیت آن به جنوب غرب، جنوب، مرکز، استان‌های واقع در جنوب البرز شامل قزوین، البرز، زنجان، تهران و سواحل دریای خزر می‌رسد. با تداوم بارش در روز جمعه، فعالیت سامانه به نوار شمالی و شرق کشور گسترش می‌یابد و به تدریج از اواخر جمعه از فعالیت آن در نیمه غربی کاسته می‌شود. براین اساس وضع هوا در استان‌های تحت تاثیر این سامانه به شرح زیر پیش‌بینی می‌شود:
چهارشنبه: بارش باران و در ارتفاعات بارش برف در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، کردستان و نیمه غربی کرمانشاه.
پنج شنبه: بارش باران و در ارتفاعات بارش برف در استان‌های کهکیلویه و بویراحمد، چهارمحال بختیاری، لرستان، ایلام، بوشهر و خوزستان، غرب اصفهان، کرمانشاه، مرکزی، قم، همدان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، زنجان، قزوین و گیلان.
جمعه: بارش باران، وزش باد در استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، گیلان، مازندران، گلستان، شمال سمنان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، فارس و بوشهر.شایان ذکر است روز پنجشنبه در استان‌های بوشهر و شمال خلیج‌فارس، خوزستان،ایلام، چهارمحال و بختیاری، لرستان و کرمانشاه بارش باران همراه با رگبار و رعدوبرق پیش‌بینی می‌شود. بنابراین احتمال آبگرفتگی معابر شهری و روستایی و جاده‌ها، افزایش حجم آب رودخانه‌ها یا سیلابی شدن مسیل‌ها وجود دارد. همچنین از اواخر امروز تا اواخر جمعه درمسیرهای کوهستانی استان‌های واقع در شمال غرب، غرب تا جنوب غرب کشور در دامنه‌های زاگرس و از پنجشنبه تا اوایل شنبه در ارتفاعات و دامنه‌های شمالی و جنوبی رشته کوه البرز بارش برف و بر این اساس اختلال در ترافیک جاده‌ای به سبب لغزندگی و کاهش دید پیش‌بینی می‌شود، از این رو برای کاهش خسارات احتمالی، تمهیدات لازم شامل؛ 1. احتمال آبگرفتگی و سیلابی شدن مسیرهای تردد در مناطق مستعد نامبرده و لزوم آمادگی در صورت وقوع، 2. به همراه بردن تجهیزات زمستانی و زنجیر چرخ در مسیرهای کوهستانی و 3. محدودیت در حرکت شناورهای سبک در روز پنجشنبه و جمعه در مناطق دریایی شمال خلیج‌فارس توصیه می‌شود.

نظر شما