شناسهٔ خبر: 29760476 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

آخرين تحولات سوريه؛

حمله ارتش سوريه به کانون تجمع تروريست‌ها در حماه/ نقشه جديد آمريکا درباره سوريه

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- يگان‌هاي ارتش سوريه مرکز تجمع گروه‌هاي تروريستي را در اطراف شهر مورک و شهرک اللطامنه در ريف شمالي حماه هدف قرار دادند.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا به نقل از تلويزيون دولتي سوريه، نيروهاي ارتش اين کشور دوشنبه شب با حمله به مواضع گروه‌هاي تروريستي در اطراف شهر «مورک» و شهرک «اللطامنه»، تعدادي از تروريست‌ها را از پاي درآوردند.
تعدادي از گروه هاي تروريستي از جمله تحريرالشام (جبهه النصره)، جيش العزه و حزب ترکستاني که شامل تروريست هاي خارجي است، از مرزهاي ترکيه وارد شمال سوريه شده اند و در شهرک ها و روستاهاي شمال استان حماه حضور دارند.
اين تروريست ها علاوه بر حمله به مواضع ارتش سوريه به غيرنظاميان مستقر در اين مناطق نيز با انواع موشک و خمپاره حمله مي‌کنند.
شهر حماه از نظر جمعيت چهارمين شهر بزرگ سوريه پس از دمشق، حلب و حمص است که در مرکز کشور سوريه و در کرانه رود `العاصي` واقع شده و مرکز استان حماه به شمار مي‌رود.

فرار فرماندهان «جبهه النصره» و عناصر «کلاه سفيد» از ادلب سوريه به ترکيه
منابع آگاه  حاضر در ريف استان ادلب واقع در شمال غرب سوريه از تحرکات جديد تروريستهاي «جبهه النصره» خبر دادند.
اين منابع به خبرگزاري اسپوتنيک گفتند که برخي از سرکرده‌هاي النصره به همراه شماري از عناصر گروه موسوم به «کلاه سفيدها» -که در حمايت از تروريستها دست دارند- به ترکيه گريخته‌اند.
به گفته اين منابع، سرکرده‌هاي نظامي و ميداني به همراه شماري از مسئولان موسوم به «شرعي» النصره توانستند با کمک قاچاقچيان انسان، از طريق شهر «سرمدا» وارد خاک ترکيه شوند.
اين منابع اعلام کردند که عمليات مذکور با توافق شماري از نيروهاي ژاندارم ترکيه صورت گرفت.
گفته مي‌شود که عناصر النصره پيش از فرار، مبالغ هنگفتي از «خزانه» اين گروه خارج کردند و پيش از اين نيز از طريق فروش زمينها و منازل ساکنان ادلب و همچنين فروش آثار باستاني سوريه مبالغ مالي زيادي به دست آورده بودند.
به گفته اين منابع، شماري از عناصر کلاه سفيد نيز هفته گذشته توانستند به ترکيه فرار کنند. اين افراد پيش از فرار 500 هزار دلار را که به اين گروه از سمت يک کشور غربي به عنوان کمک مالي رسيده بود، سرقت کرده بودند.

نقشه جديد آمريکا درباره سوريه
نماينده رئيس‌جمهور آمريکا در امور سوريه گفت واشنگتن معتقد است که بايد «روند آستانه» را متوقف کرد و روند سياسي را بار ديگر با سازمان ملل متحد سپرد.
«جيمز جفري» نماينده رئيس‌جمهور آمريکا در امور سوريه عصر دوشنبه (به وقت واشنگتن) با طرح ادعاي عدم موفقيت مذاکرات ايران، روسيه و ترکيه در مورد سوريه (روند آستانه)، گفت آمريکا منتظر است تا گزارش «استفان دي‌ميستورا» نماينده سازمان ملل در مورد سوريه را بشنود، اما معتقد است که روند آستانه بايد متوقف شود.
جفري که در نشست خبري هفتگي وزارت خارجه آمريکا در جمع خبرنگاران صحبت مي‌کرد، با اشاره به نشست ترکيه، روسيه، فرانسه و آلمان در استانبول با موضوع سوريه، گفت: «پس از کنفرانس استانبول اميدوار بوديم که روس‌ها، ايراني‌ها و ترک‌ها بتوانند فهرست سوم کميته قانون اساسي را نهايي کنند. اين هدف اصلي نشست پنج‌شنبه گذشته در آستانه بود، اما آن‌ها موفق به اين کار نشدند.»
تأکيد بر ادامه آتش‌بس در ادلب تنها نکته بيانيه پاياني نشست آستانه بود که جفري از آن استقبال کرد و آن را «خبري بسيار خوب» و «بسيار مهم» خواند. وي سپس با اشاره به بيانيه «استفان دي‌ميستورا» نماينده سازمان ملل متحد در امور سوريه که نشست آستانه را «يک فرصت از دست‌رفته» توصيف کرده و گفته بود «پيشرفت ملموسي» در جهت تشکيل کميته قانون اساسي سوريه به دست نيامده، گفت: «فکر مي‌کنيم که اين روند آستانه به پايان خود رسيده است.»
با اين حال، نماينده آمريکا در امور سوريه گفت واشنگتن منتظر است تا روز 14 دسامبر (23 آذر) گزارش دي‌ميستورا به شوراي امنيت در مورد وضعيت مذاکرات سوريه را بشنود. او گفت اين گزارش مشخص خواهد کرد که آيا روند آستانه مي‌تواند راه‌حل سياسي را پيش ببرد، يا اينکه بن‌بستي ايجاد شده و بايد در وضعيت کنوني بازنگري کرد.
جفري در بخش ديگري از اين نشست در پاسخ به سوالي در مورد روند آستانه، گفت: «پيشنهاد ما، و به عقيده من ديدگاه بسياري از اعضاي بزرگ سازمان ملل متحد در بحث سوريه، اين است که اين ابتکار عجيب "سوچي-آستانه" را ادامه ندهيم. در اين روند قرار بود آن‌ها قانون اساسي را تدوين کرده و آن را به دي‌ميستورا ارائه کنند. آن‌ها تلاش کردند، اما شکست خوردند و تا الان هم موفق به اين کار نشده‌اند. ديدگاه ايالات متحده اين است... که اگر تا 14 [دسامبر، موعد ارائه گزارش دي‌ميستورا] هم موفق نشود، بايد روند آستانه را متوقف کنيم.»
وي در پاسخ به اين سوال که در صورت توقف روند آستانه بايد چه کاري انجام داد، گفت بايد بار ديگر سراغ سازمان ملل رفت. او در مورد اينکه چطور مي‌خواهد روند سياسي را با مشارکت نظام سوريه پيش ببرد، بي‌آنکه توضيحي دهد يا اينکه بگويد جايگزين عملي براي روند آستانه چيست، صرفا گفت: «رژيم سوريه انعطاف‌هايي نشان داده است.»
در بخش ديگري از اين نشست در مورد حضور ايران در سوريه و تلاش آمريکا براي پايان دادن به اين حضور سوال شد. جفري گفت: «اين بخشي از راهبرد کلي ما است. به نظرم ما در تفهيم اين موضوع به همه پيشرفت داشته‌ايم و فکر مي‌کنم کساني که بايد بشنوند، مي‌شنوند. چيزي براي اعلام و نکته‌اي براي اشاره ندارم، اما اين مسئله در جريان است و همانطور که گفتم اين هم در قالب راهکار سياسي کلي براي اين درگيري و خروج تمام نيروهاي خارجي است که از سال 2012 وارد شده‌اند.»
او در پاسخ به سوالي ديگر در مورد حضور ايران در سوريه و اينکه آيا اين حضور کمرنگ شده، گفت: «بايد بگويم که ما وضعيت ايران [در سوريه] را به دقت زير نظر داريم و فقط هم ما نيستيم که آن‌ها را به دقت تحت نظر داريم.»
جفري، هدف آمريکا از حضور نظامي در سوريه را «شکست پايدار داعش» توصيف کرد، اما گفت نظاميان آمريکايي تا زمان «شکست پايدار داعش، خروج کامل نيروهاي تحت فرماندهي ايران از تمام مناطق سوريه و راه‌حل بازگشت‌ناپذير سياسي در سوريه» به حضور در اين کشور ادامه مي‌دهند.
او گفت واشنگتن براي تحقق اين اهداف از ابزارهاي مختلف از جمله توان نظامي، ديپلماسي، تحريم اقتصادي و روش‌هاي ديگر استفاده مي‌کند.
وي در پاسخ به سوال خبرنگاري که گفت هدف آمريکا حذف «نفوذ ايران از سوريه» است، گفت سياست واشنگتن خارج کردن «نيروهاي تحت فرماندهي» ايران است.

آمريکا تماميت ارضي سوريه را به خطر مي اندازد
لاوروف گفت: آمريکا قصد دارد، تماميت ارضي سوريه را با چالش مواجه کند
به گزارش شبکه تلويزيوني روسيا اليوم ؛ وزير خارجه روسيه با اشاره به اقدامات آمريکا در شرق فرات در سوريه تصريح کرد : واشنگتن تلاش مي کند، با بهره برداري از مسئله کردها تماميت ارضي سوريه را به خطر بياندازد و قطعنامه سازمان ملل در اين خصوص را نقض کند.
سرگئي لاوروف تصريح کرد، آمريکا مي خواهد در سوريه ساختارهاي غير قانوني ايجاد کند و براي اجراي اين تصميم خود منابع مالي نيز اختصاص داده است. وي در يک مصاحبه تلويزيوني در حاشيه کنفرانس گروه بيست تاکيد کرد، حوادث شرق فرات سوريه در واقع نقض قطعنامه سازمان ملل در خصوص پايبندي به تماميت ارضي اين کشور به شمار مي رود.
خبرنگار اين شبکه گفت سرگئي لاوروف بر اين باور است که آمريکا ده ها حتي صدها ميليون دلار براي بازسازي منطقه شرق فرات سوريه اختصاص داده است؛ اما در عين حال از بازسازي مناطق تحت سيطره نظام سوريه امتناع مي کند. وي همچنين گفت، آمريکا از برگه کردها بهره برداري مي کند و با توجه به حساسيت مسئله کردها، نه فقط براي سوريه بلکه براي همه کشورهاي منطقه مانند عراق، ايران و ترکيه، آمريکا بازي خطرناکي را آغاز کرده است.
لاوروف همچنين تاکيد کرد، روساي جمهور ترکيه و روسيه در حاشيه نشست کنفرانس گروه بيست بر سرهم سويي تلاش ها درباره مسئله آتش بس در ادلب توافق کردند.

نظر شما