شناسهٔ خبر: 29757634 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ضریب نفوذ بیمه در کشور ۲ و ۳ دهم درصد است

رئیس کل بیمه مرکزی گفت: شاخص ضریب نفوذ بیمه در کشور ما ۲ و ۳ دهم درصد است که این رقم در مقابل کشور‌های پیشرفته رقم کمی است.

صاحب‌خبر -

ضریب نفوذ بیمه در کشور ۲ و ۳ دهم درصد استبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما ؛ غلامرضا سلیمانی که در بیست و پنجمین همایش ملی بیمه و توسعه سخن می گفت افزود: رابطه صنعت بیمه با رشد و توسعه اقتصادی یک رابطه دو سویه است و رشد هر یک در گرو رشد دیگری است.
وی ادامه داد: بررسی عملکرد بیمه نشانه رشد اقتصادی است، ​برخی از آمار نشان دهنده این رشد است به عنوان مثال هزینه تولیدی بیمه در سال 96 حدود 34 هزار میلیارد تومان بود که نسبت به سال 95 بیست و یک درصد افزایش داشته است.
وی ادامه داد: خسارت پرداخت بیمه در سال 96 ،­بیست و دو هزار میلیارد تومان است که این رقم نسبت به سال 95­ شانزده و نیم درصد رشد داشته است، بیمه های صادره در سال 96 نسبت به سال 95 دوازده درصد رشد داشته و سهم بخش غیردولتی در سال 96 به 68 و نیم درصد رسیده است، حق بیمه سرانه در سال 96 چهارصد و بیست هزار تومان برای هر بیمه گذار است و ضریب نفوذ بیمه در کشور 2 و 3 دهم درصد مشخص شده است که این رقم نسبت به کشورهای پیشرفته مثل ژاپن رقم بسیار کمی است.
رئیس کل بیمه مرکزی گفت: ضریب خسارت در سال 96 هشتاد و سه و نیم درصد و در سال 95 ،هشتاد و سه و 4 دهم درصد است، نسبت خسارت در سال 96 ،شصت و پنج و چهار دهم درصد است و در سال 95 ،شصت و دو و 9 دهم درصد است .
سلیمانی با اشاره به اینکه بحث فناوریی و نوآوری و وجود استارتاپ ها در هر حرفه ای باعث رشد و توسعه آن حرفه شده است. ده شرکت در­ زمینه استارتاپ وجود دارد و شرکت یازدهم هم در راه است و شرکت های بیمه ای باید از این فرصت برای رشد صنعت بیمه استفاده کنند زیرا شرکت های دانش بنیان و و استارتاپ ها به هر بخشی وارد شوند سبب رشد آن قسمت می شوند.
وی با اشاره به اینکه­­ یکی از اقدامات خوبی که در سال 95 تصویب شد صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی بود گفت: این بیمه با وجود اینکه در سال 95 در مجلس تصویب شد اما به دلیل بار مالی هنوز راه اندازی نشده و ما سعی داریم با راه اندازی این صندوق اموال و دارایی های مردم را در برابر زلزله وحوادث طبیعی بیمه کنیم.
وی ادامه داد: حدود هزار و دویست میلیارد تومان کمک بلاعوض ، 4 میلیارد تومان وام به زلزله زدگان کرمانشاه ارائه شد که اگر این ارقام در این صندوق وارد شود در حوادث طبیعی کمک فراوانی می کند به عنوان مثال در ترکیه این صندوق فعال است و 5 میلیارد­ دلار پول در آن قرار دارد و در مواقع لازم از این صندوق استفاده می شود.
وی ادامه د اد: امیدواریم با راه اندازی این صندوق بتوانیم خسارات پرداختی را در مواقع ضروری­­ چون زلزله را داشته باشیم.
رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره به اینکه بیمه صنعتی است که در ابتدای اعلام تحریم ها تحت تاثیر تحریم قرار گرفت گفت: پروژه های بزرگ از طرف شرکت های بیمه ­ای تحریم شد و ما قصد داریم در بحث اتکایی پوشش های بیمه ای را از طریق اوراق ریسک پوشش دهیم .
وی افزود: استفاده از بازار سرمایه برای پوشش ریسک های بزرگ سبب ورود بیمه­ به بازار سرمایه و پیوند با بازار سرمایه اتفاق بسیار موثری است.
رئیس کل بیمه مرکزی گفت: برای پوشش ریسک های بزرگ کنسرسیومی داشتیم که در آن 8 شرکت عضو بود و ما این 8 شرکت را به 22 شرکت رساندیم و سهم نگهدارنده ریسک های بزرگ را تقسیم کردیم و همچنین در جریان تحریم ها 920 میلیارد تومان به ظرفیت های قبلی اضافه کردیم.
سلیمانی با اشاره به اینکه باید پوشش های بیمه ای در سطح کشور را تنوع دهیم گفت: بیمه زندگی نمادی از رشد یافتگی مردم است و ما باید به جای گسترش سرمایه گذاری در مسکن و یا صندوق ­بازنشستگی ­باید بیمه زندگی را در کشور گسترش دهیم­ برای گسترش این بیمه می توانیم مشوق هایی را چون بیمه درمان را در کنار بیمه زندگی قرار دهیم.
وی با اشاره به اینکه چتر بیمه ای باید گسترش پیدا کند سعی داریم تا همه افراد را تحث پوشش بیمه قرار دهیم­.
سلیمانی گفت: برای گسترش بیمه برخی کارهای تصدی گری را به سندیکاها منتقل کردیم و ما فقط نظارت می کنیم .

بعد از تحریم ها شرکت های داخلی را جایگزین خارجی کردیم
رئیس کل بیمه مرکزی گفت: در کمتر از یک ساعت تمام ریسک های شرکت های بیمه ای داخلی را از شرکت های بیمه ای بین المللی ، تحت پوشش بیمه اتکایی بیمه مرکزی قرار دادیم و قراردادها را اصلاح کردیم.
غلامرضا سلیمانی در حاشیه همایش بیمه و توسعه در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در خصوص اقدامات بیمه مرکزی بعد از اعمال تحریم ها افزود: اولین صنعنتی که تحت تاثیر تحریم ها قرار گرفت ، صنعت بیمه بود و ما بلافاصله با اقدامات ذکر شده شرایطی را فراهم کردیم که در حال حاضر هیچ شرکت بزرگی بدون پوشش بیمه ای نیست.


هشت شرکت بیمه توانگری سطح 2 دارد
رئیس کل بیمه مرکزی گفت: 8 شرکت بیمه ای سطح 2 توانگری را دریافت کردند و این شرکت های بیمه باید توانگری خود را افزایش دهند وگرنه به شورای عالی بیمه معرفی می شوند.
 غلامرضا سلیمانی در حاشیه همایش بیمه و توسعه در نشستی مطبوعاتی در جمع خبرنگاران افزود: امسال توانگری مالی شرکت های بیمه را قبل از برج 9 اعلام کردیم و 8 شرکت بیمه ای سطح 2 توانگری را دریافت کرد و این شرکت های بیمه باید توانگری خود را افزایش دهد وگرنه به شورای عالی بیمه معرفی می شود.
وی با اشاره به اینکه بیمه ایران در سطح 4 توانگری قرار دارد گفت: بیمه ایران تنها بیمه دولتی است که 30 درصد سبد (پرتفوی) بازار را پوشش می دهد و بیمه مرکزی فشاری که به این بیمه آورده برای شفاف سازی آن است.
رئیس کل بیمه مرکزی ادامه داد: بیمه ایران که تنها بیمه دولتی است باید اقدامات مختلفی انجام دهد از جمله اینکه باید برخی پرتفوی ها را اصلاح کند و یا روش هایی چون ایجاد بیمه های تخصصی را انجام دهد و یا اینکه بیمه های جدید را وارد کند و بیمه های زیان ده را خارج کند.
سلیمانی افزود: بیمه ایران باید شفاف سازی های لازم را انجام دهد و در بحث اتکایی ما بیمه ایران را لیدر بیمه های اتکایی اعلام کردیم که سود خوبی برای این بیمه دارد.
وی درخصوص بیمه آتیه سازان حافظ گفت: این شرکت بیمه ای مجوز از بیمه مرکزی ندارد و هر شرکت بیمه ای که می خواهد فعالیت داشته باشد حتماً باید مجوزهای لازم را دریافت کند و این شرکت یا نباید کار بیمه ای کند و یا اگر می خواهد کار بیمه ای انجام دهد باید فرآیند مجوز را طی کند.
رئیس کل بیمه مرکزی ادامه داد: این شرکت دارد بررسی می کند که یا مجوز لازم را بگیرد و یا تبدیل به کارگزاری شود.
سلیمانی درباره وظایف کمیته صیانت گفت: یکی از وظایف بیمه مرکزی نظارت بر شرکت های بیمه ای است و بعضی از این شرکت های بیمه ای با مشکلات مالی مواجه شد و این شرکت ها نیاز دارد تا ما دقیق تر و جزئی تر بر آنها نظارت کنیم به همین دلیل کمیته ای تشکیل دادیم که این کمیته کل شرکت های بیمه ای را با استانداردها مورد بررسی قرار می دهد تا اگر شرکتی با مشکلی روبرو شد، این کمیته صیانت اخطار لازم را به شرکت بیمه ای می دهد تا مشکل خود را بررسی و رفع کند و همچنین برنامه های خود برای برون رفت از این مشکل را اعلام کند.
وی درباره پیوند صنعت بیمه با بازار سرمایه افزود: صنعت بیمه باید با بازار سرمایه در ارتباط بوده و از منابع خود مردم در بورس استفاده کنیم.
سلیمانی درخصوص به کارگیری جوانان در صنعت بیمه گفت: در بیمه مرکزی افراد مختلف را در قالب اتاق فکر به کار گرفتیم و همچنین تلاش داریم تا یک بانک اطلاعاتی از افراد جوان و خوش فکر تهیه کنیم و در اختیار شرکت های بیمه ای قرار دهیم.
وی ادامه داد: برخی از شرکت های بیمه ای تغییرات مدیریتی زیادی دارند و این تغییرات مدیریتی باعث عدم ثبات در شرکت های بیمه ای می شود و ما باید کاری کنیم که ثبات در شرکت های بیمه ای برقرار شود.
رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره به دستیابی ضریب نفوذی 7 درصدی بیمه ای در برنامه ششم گفت: دستیابی به ضریب نفوذ 7 درصدی که رقم بسیار بالایی است بسیار بلندپروازانه است اما وظیفه ما این است که این ضریب نفوذ بیمه را با وارد کردن آحاد مردم به صنعت بیمه و همچنین ایجاد تنوع بیمه ای افزایش دهیم.
سلیمانی درخصوص برخی نرخ شکنی ها در صنعت بیمه افزود: در بخش بیمه شخص ثالث با حداقلی که تعریف کردیم جلوی نرخ شکنی ها را گرفتیم ولی در بخش درمان و بیمه های تکمیلی با این مشکل روبرو هستیم که باید آن را رفع کنیم.

نظر شما