شناسهٔ خبر: 29748085 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

سرپرست هیات حفاری شهرسوخته سیستان و بلوچستان خبر داد

آغاز هفدهمین فصل از کاوش‌های سالانه در شهر سوخته سیستان

سرپرست هیات حفاری شهرسوخته سیستان و بلوچستان،‌ از آغاز هفدهمین فصل از کاوش‌های سالانه در شهر سوخته سیستان خبر داد.

صاحب‌خبر -

سیدمنصور سیدسجادی امروز در گفت و گو با خبرنگار فارس در زاهدان، ظهار کرد: هفدهمین فصل از کاوش‌های سالانه شهر سوخته، از سوم آذرماه امسال با حضور 25 کارشناس از کشورهای ایران، آلمان و ایتالیا آغاز شده است. 

سرپرست تیم حفاری شهرسوخته سیستان افزود: این فصل از حفاری به مدت یک ماه طول می‌کشد و بدلیل اینکه بیشتر به مطالعات میان رشته ای پرداخته می‌شود، بسیار محدود خواهد بود. 

وی گفت: امسال سلسله مطالعاتی در مورد وضعیت آب و هوایی سیستان با تاکید بر شهرسوخته آغاز شده و به همین دلیل، نیاز به حفاری گسترده ای نیست. 

سیدسجادی بیان کرد: حفاری بسیار محدودی در قبرستان شهرسوخته انجام می‌شود، اما اصل کار در گمانه هایی به طول 10 متر و عرض 3 متر در بخش مسکونی برای شناسایی لایه های قدیمی‌تر هم حفاری خواهد شد چرا که در این سالها بیشتر آنچه یافت شده مربوط به دوره های میانی شهر سوخته بوده، اما امسال هدف این است که به آثاری با قدمت 4 هزار و 800 تا 5 هزار سال دست پیدا کنیم. 

وی با بیان اینکه تاکنون 4 درصد از شهرسوخته مورد حفاری قرار گرفته است، گفت: اصولا در کار باستان شناسی هرگز یک جا به طور کامل مورد حفاری قرار نمی‌گیرد، چرا که هم هزینه زیادی را متحمل می‌شود، هم اینکه در کاوش های باستان‌شناسی نتایجی که بر اثر مطالعات گوناگون بدست می آید اهمیت دارد و هم اینکه باید بسیاری از این مطالعات را برای نسل های بعدی که از هوش بیشتری برخوردار خواهند بود و آنها نیز نیازمند مطالعه هستند، بگذاریم. 

سیدسجادی خاطرنشان کرد: در ازای هر یک سال حفاری که صورت می‌گیرد حداقل دو سال زمان برای مرمت اشیا و 5 سال برای مطالعات دقیق بر روی آنچه یافت شده، لازم است که به نتایج قطعی برسیم. 

انتهای پیام/ح

نظر شما