شناسهٔ خبر: 29527666 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

رئيس کل بانک مرکزي ؛

بازار ارز کاملاً در کنترل است

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- همتي: بانک مرکزي با قدرت و هدفمند، مسير خود را ادامه مي‌دهد و مردم در آينده، نيتجه را شاهد خواهند بود.
به گزارش خبرگزاري آريا، عبدالناصر همتي با حضور در برنامه گفتگوي ويژه خبري­شبکه دو سيما با اشاره به اينکه دولت اقتدار لازم را در کنترل بازار ارز دارد، افزود: دشمنان همه امکانات خود را بسيج کرده اند تا نظام جمهوري اسلامي ايران را دچار مشکل کنند اما دولت و بانک مرکزي هم با برنامه ريزي و جديت نشان داده است که بر اين مشکلات غلبه مي کند و ثبات را به بازار ارز آورديم.
وي با بيان اينکه نوسانات اقتصادي بر روي اقتصاد تاثير مي گذارد، ادامه داد: نخستين هدف ما اين بود که ثبات را به اقتصاد برگردانيم و توانستيم بر تبليغات و جنگ رواني دشمن با تدبير مسئولان و بانک مرکزي غلبه کنيم.
رئيس کل بانک مرکزي درباره ايجاد بازار متشکل ارزي گفت: يکي از مشکلات ما اين است که نرخ ارز اسکناس در کوچه و پس کوچه ها توسط سفته بازان شکل مي گيرد، اين موضوع قابل تحمل نيست و بانک مرکزي به اندازه اي قوي است که در مقابل آن ها اقدام کند و قطعاًَ سفته بازان و فرصت جويان ضرر خواهندکرد.
همتي با بيان اينکه ارز و طلا، ابزار خوبي براي سرمايه گذاري نيست و ريسک آن بالاست، ادامه داد: نگرانيم دارايي هاي مردم آسيب ببيند و بنابراين بانک مرکزي هر وقت لازم بداند به اين موضوع ورود مي کند و اين ورود به ضرر واسطه ها و دلال ها خواهد شد.
وي با اشاره به ضرورت شکل گيري بازار متشکل ارزي،گفت: در بخشنامه جديد به صادرکنندگان اختيار داديم تا بخشي از ارز خود را از طريق سامانه سنا به صرافي ها عرضه کنند.
همتي افزود: اين بازار تقريباًَ به صورت بورس و معاملات آني است و بانک مرکزي به عنوان بازيگردان اصلي در اين بازار خواهد بود و نرخ ارز را کنترل مي کند و کشف قيمت هم در اين بازار انجام مي شود و اين تعداد پلتفرمي براي سامانه نيما مي شود.
وي اضافه کرد: بايد بازارهاي ارز به هم نزديک شود و به تعادل برسيم.
رئيس کل بانک مرکزي گفت: فشارهاي آمريکا بسيار سنگين است اما نظام جمهوري اسلامي ايران نشان داد مقتدر است و جلوي آن ها ايستاده است و پيش بيني هاي آنها غلط از آب در آمد و اين نشانه تدبير ماست و ما نمي توانيم اطلاعات خود را رو کنيم.
همتي تاکيد کرد: مردم مطمئن باشند دولت و بانک مرکزي با قدرت، اين مسير را جلو خواهند برد و مردم سربلند بيرون خواهند آمد.
وي گفت: امتياز خوبي را از سران قوا گرفتيم و به تائيد مقام معظم رهبري هم رسيد و بر مبناي آن اجازه داريم سپرده ارزي بگيريم اما از آنجايي که اين موضوع سابقه خوبي ندارد، بانک مرکزي آن را تضمين کرده است و هر کسي سپرده هاي ارزي داشته باشد تا 4 درصد سود ارزي به آن پرداخت خواهيم کرد. مبالغ قابل توجهي سپرده شده است اما انتظار ما بيش از آن است.
همتي افزود: بانک مرکزي در زمان لازم گواهي سپرده ارزي نيز عرضه خواهد کرد.
وي با اشاره به اينکه از عملکرد صادرکنندگان راضي نيستم، گفت: از ابتداي امسال تاکنون 27 ميليارد دلار صادرات غير نفتي داشتيم اما از اين رقم تاکنون کمتر از 7 ميليارد دلار به سامانه نيما آمده است در صورتي که همه اين رقم بايد در اين سامانه عرضه مي شد.
همتي با اشاره به اينکه صادرکنندگان نقش مهمي در اقتصاد کشور دارند، افزود: اما بايد بدانند که ارز بايد به کشور وارد شود و اين موضوع موجب رونق اقتصادي مي شود.
وي با ابراز رضايت از عملکرد ارزي پتروشيمي ها گفت: آن ها تا کنون بيش از 5 و نيم ميليارد دلار در سامانه نيما عرضه کردند.
همتي افزود: صادرکنندگان خصوصي هم بايد توجه کنند نرخ ارز بازار، پايدار نيست و نرخي نيست که کالاهاي آن ها با آن توليد شده باشد و بسياري از توليدکنندگان از نرخ هاي پائين توليد از جمله آب، برق و گاز يارانه اي استفاده مي کنند.
رئيس کل بانک مرکزي گفت: کساني که کمتر از يک ميليون يورو صادرات دارند را از عرضه ارز به سامانه نيما معاف کرديم بنابراين 6 هزار شخص حقيقي يا حقوقي معاف شدند، آن ها مي توانند ارز خود را در سامانه سنا و صرافي ها عرصه کنند يا مي توانند واردات کنند.
همتي افزود: 250 صادرکننده بزرگ بالاي 10 ميليون يورو داريم که بايد با هم تفاهم کنيم. بر اساس مصوبه شوراي عالي قوا که به تائيد مقام معظم رهبري هم رسيده است همه صادرکنندگان بايد ارز خود را به کشور وارد کنند و نحوه ورود آن توسط تيم 5 نفره شامل وزير اقتصاد، رئيس سازمان برنامه و بودجه، وزير صنعت،معدن و تجارت و وزير نفت با مسئوليت رئيس کل بانک مرکزي است.
وي اضافه کرد: بر اساس برآورد ما تا پايان سال بايد 5 ميليارد يورو وارد بازار آزاد شود که تاثير خود را در کنترل نرخ ارز خواهد گذاشت.
همتي تاکيد کرد: صادرکنندگان بايد کمک کنند و در اين جنگ اقتصادي بايد در کنار هم باشيم.
وي گفت: تغييرات نرخ ارز به نفع صادرکنندگان شده است و از اين نفع بايد استفاده کنند تا صادرات را بيشتر کنند و بانک مرکزي هم کمک آن هاست.
رئيس کل بانک مرکزي با بيان اينکه از ابتداي امسال تاکنون 31 ميليارد دلار را براي واردات تامين کرديم، گفت: بيش از 10 ميليارد دلار دارو و کالاي اساسي وارد کرديم.
عبدالناصرهمتي در ادامه سخنان خود در برنامه گفتگوي ويژه خبري با بيان اينکه بانک مرکزي اجازه خروج سرمايه از کشور را نمي دهد،افزود: تمهيداتي را پيش بيني مي کنيم که ارز صادراتي به کشور برگردد.
وي با بيان اينکه يکي از بيشترين ذخاير اسکناس را در طول چند سال گذشته داريم، گفت: پيش بيني همه مشکلات را کرده ايم.
همتي افزود: بانک مرکزي گروه هايي را به کشورهاي واردکننده نفت از کشورمان اعزام کرده است تا نحوه تبادلات ارزي را تعيين کنيم.
وي با اشاره به اينکه جابجايي پول در کشورمان از طريق دستگاه هاي پوز، نامحدود بود، گفت: جلوي اين موضوع را گرفتيم و اکنون تراکنش بيش از 50 ميليون تومان در روز را نمي شود انجام داد و به زودي اين گونه خواهد شد که به ازاي هر کد ملّي فقط يک تراکنش 50 ميليون تومان در روز انجام خواهد شد و بيش از آن مجاز نيست.
رئيس کل بانک مرکزي با بيان اينکه جلوي همه منافذ لطمه زننده به ارزش ريال را مي گيريم،گفت: اينکه يک نفر به راحتي مي تواند چند ميليارد پول را جا به جا کند مصداق پولشويي است و جلوي آن را مي گيريم.
همتي با ابراز تاسف از افزايش تورم افزود: شوک ارزي اثر خود را بر روي قيمت ها گذاشت، مهرماه از صعود تورم کاسته شد و اميدواريم ماه هاي آينده کمتر شود.
وي تاکيد کرد: سياست قطعي و اصلي بانک مرکزي و دولت، کنترل شتاب تورم و کاهش آن است.
همتي با بيان اينکه ارزش پول ملي در ماه اخير 20 درصد تقويت شد، افزود: انتظار ما بيش از اين هاست.
وي گفت: ميزان نقدينگي کنوني نسبت به ميانگين 5 سال گذشته فرقي نکرده و 20 درصد بوده است و نقدينگي از ابتداي امسال تا پايان شهريور، 9 و يک دهم درصد رشد کرده است و اگر با همين روند ادامه يابد نسبت به پارسال 20 درصد رشد خواهد کرد.
همتي با بيان اينکه هيچ کاري را بدون سياست در بازار پول انجام نمي دهيم، افزود: کنترل تورم را از طريق ايجاد کانال نرخ سود انجام دهيم.
وي افزود: بر اساس اختياري که از سران قوا گرفته شده و به تأئيد مقام معظم رهبري هم رسيده است بانک مرکزي مي تواند عمليات بازار باز را انجام دهد.
همتي اضافه کرد: همه بانک ها مجوز بانک مرکزي را دارند و مردم از بابت سپرده هاي خود خيالشان راحت باشد و تحت تاثير تبليغات دشمنان قرار نگيرند.
رئيس کل بانک مرکزي با بيان اينکه بانک هاي خوب تشويق مي شوند و با بانک هاي بد برخورد خواهيم کرد، گفت: در 7 ماه امسال بانک ها 358 هزار ميليارد تومان تسهيلات پرداختند که از اين رقم حدود 100 هزار ميليارد تومان به بانک صنعت و معدن پرداخت شده است.حدود 60 درصد اين رقم سرمايه در گردش بوده است.
همتي افزود: ناترازي برخي از بانک ها قابل دوام نيست و منجر به اضافه برداشت مي شود و حل اين مشکل در اولويت است.
وي گفت: اضافه برداشت بانک ها در حد 50 هزار ميليارد تومان است و کم و زياد مي شود و نرخ سود هم بايد اصلاح شود.
همتي ادامه داد: بانک مرکزي بر اساس هدف تورمي، نرخ سود متناسب را تعيين مي کند و در يک کانال، اختيار آن را به بانک ها مي دهد.
وي اضافه کرد: بانک ها ملزم خواهند شد تا افزايش سرمايه دهند.
همتي گفت: منابع ارزي لازم با نرخ 4 هزار و 200 تومان براي لاستيک کاميون و سواري تامين خواهد شد.
رئيس کل بانک مرکزي درباره افزايش وام مسکن با بيان اينکه در اين باره مطالعه اوليه داشتيم اما هنوز به جمع بندي نرسيديم، افزود: بخش ساختمان مهم است و صنايع مرتبط با آن رونق مي گيرند اما بايد آثار تورمي را هم در نظر بگيريم.
همتي در باره وام ازدواج هم گفت: بر اساس آخرين آمارها، اکنون حدود 150 هزار نفر در صف وام ازدواج هستند در حالي که اين رقم در گذشته حدود يک ميليون نفر بوده است اما مشکلات اين حوزه نيز حل خواهد شد.
وي با بيان اينکه از بانکها خواستيم اولويت تسهيلات را به سرمايه در گردش بنگاه هايي توليدي بدهند، اضافه کرد: در برخي موارد نرخ ارز بهانه اي براي افزايش قيمت توليدکنندگان شده است که بايد اين مشکل حل شود.

نظر شما