شناسهٔ خبر: 29497158 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

ترامپ در حمايت از سعودي ها، ايران را متهم کرد

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - نيويورک- ايرنا- رئيس جمهوري آمريکا روز سه شنبه با صدور بيانيه اي مطبوعاتي با رد دخالت شاه و وليعهد سعودي در قتل جمال خاشقچي، ايران را به بي ثباتي در منطقه متهم کرد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، دونالد ترامپ با گذشت نزديک به 50 روز از قتل اين روزنامه نگار منتقد حاکمان فعلي سعودي در يک مکان ديپلماتيک و ارزيابي هاي سازمان جاسوسي آمريکا از دخالت بن سلمان، به تعريف و تمجيد از حاکمان رياض پرداخت.
رئيس جمهوري آمريکا، جهان را مکاني بسيار خطرناک! توصيف کرده و بدون توجه به ميلياردها دلار هزينه نظامي کشورش در سراسر جهان آورده است: کشور ايران مسئول يک جنگ نيابتي خونين عليه عربستان سعودي در يمن است و براي تضعيف کوشش هاي شکننده عراق در برقراري دمکراسي تلاش مي کند.
شروع بيانيه ترامپ با ايران نشان دهنده آن است که مشاور امنيت ملي و وزير خارجه ضد ايراني وي در تهيه اين بيانيه نقش فعالي داشته اند که خود از گروهک هاي ترويستي همچون منافقين مشاوره مي گيرند.
ترامپ حمايت از آنچه که گروه تروريستي حزب الله در لبنان و ديکتاتوري بشار اسد در سوريه ناميد را ديگر اقدامات ايران برشمرده و مدعي شده است ايرانيان، بسياري از آمريکايي ها و ديگر افراد بي گناه را در خاورميانه کشته اند.
وي با طرح اين مساله که ايران به صورت آشکار و با قدرت تمام «مرگ بر آمريکا» و «مرگ بر اسرائيل!» سر مي دهد، ايران را به `حامي تروريسم در جهان` معرفي کرده است.
اما ترامپ وقتي به سعودي ها مي رسد که رسانه ها و برخي از سران دمکرات ها روابط مالي پنهاني وي با سعودي ها در انتخابات رياست جمهوري و پس از آن را مطرح کرده اند، مي گويد عربستان سعودي براي خروج از يمن بسيار خرسند است اگر ايراني ها از آنجا خارج شوند.
رئيس جمهوري آمريکا بدون اشاره به آغازگر حملات به يمني ها که از سال 2015 تا کنون ادامه داشته است و بدون در نظر گرفتن ميلياردها دلار قرار داد تسليحاتي که خود با بن سلمان به امضا رسانده است، از ارسال کمک هاي اوليه زندگي به يمني ها سخن مي گويد و از موافقت سعودي ها براي صرف ميلياردها دلار عليه تروريسم افراط گراي اسلامي خبر مي دهد.
اگرچه از ترامپي که از دنياي سياست و تاريخ چيزي نمي داند و حتي اسم مناطق کشورش را که براي سرکشي به آنجا رفته است هم اشتباه مي گويد اما مشاورانش بايد مي گفتند که وهابيسم سعودي، داعش و القاعده و ساير گروه هاي افراط گرا را به نام اسلام خلق کرده است.
ترامپ با اشاره به نخستين سفر خارجي خود پس از انتخابات پرحاشيه اي که همچنان اتهامات وي در حال بررسي است، گفت پس از سفر سنگين سال گذشته به عربستان سعودي، پادشاهي موافقت کرد که 450 ميليارد دلار در ايالات متحده هزينه و سرمايه گذاري کند.
وي افزود: اين رکودي است که باعث ايجاد صدها هزار شغل، رشد اقتصادي و ثروت بيشتري براي ايالات متحده خواهد شد. از 450 ميليارد دلار، 110 ميليارد دلار براي خريد تجهيزات نظامي از بوئينگ، لاکهيد مارتين، رايتون و بسياري ديگر از پيمانکاران دفاعي بزرگ آمريکا صرف خواهد شد.
رئيس جمهوري آمريکا که رشد اقتصادي ادعايي خود را مرهون اين پول ها مي داند، حاضر نيست هيچ گونه خللي به اين مناسبات وارد شود و با ساخت يک دشمن فرضي ادامه داد: اگر ما اين قراردادها را به صورت احمقانه لغو کنيم، روسيه و چين از مزاياي فراواني برخوردار خواهند بود - و بسيار خوشحال مي شوند که همه اين کسب و کار جديد را به دست آورند. اين يک هديه شگفت انگيز از ايالات متحده براي آنها خواهد بود!
ترامپ به مساله قتل فجيع جمال خاشقچي روزنامه نگار منتقد و حامل اسرار زياد از پشت پرده حاکمان رياض هم اشاره کرد و گفت: جنايت عليه جمال خاشقچي وحشتناک بود و کشور ما از آن چشم پوشي نمي کند. در واقع، ما اقدام جدي عليه کساني که پيش از اين به عنوان مشارکت کنندگان در قتل شناخته شدند، انجام داديم.
رئيس جمهوري آمريکا اضافه کرد: پس از تحقيقات مستقل، اکنون جزئيات زيادي از اين جنايات وحشتناک را مي دانيم. ما پيش از اين 17 سعودي را که قصد کشتن خاشقچي را داشتند و همچنين بدنش را ناپديد کرده اند، تحريم کرديم.
ترامپ با اشاره به اظهارات نمايندگان سعودي درباره خاشقچي ادامه داد: نمايندگان سعودي مي گويند جمال خاشقچي يک `دشمن دولت` و يک عضو اخوان المسلمين بوده است، اما تصميم من به هيچ وجه بر اساس آن نيست؛ اين يک جنايت ناپذيرفتني و وحشتناک است.
وي اضافه کرد: پادشاه سلمان و شاهزاده محمد بن سلمان قويا هرگونه آگاهي از برنامه ريزي يا قتل خاشقچي را انکار مي کنند؛ آژانس هاي اطلاعات ما همچنان به ارزيابي تمام داده ها ادامه مي دهند، اما مي تواند به اينگونه باشد که شاهزاده از اين رويداد غم انگيز آگاه بود؛ شايد او آگاه بود و شايد هم نبود!.
رئيس جمهوري آمريکا با ادعاي عجيب از اينکه «ممکن است هيچ‌گاه از تمامي حقايق اطراف قتل خاشقچي مطلع نشويم»، اظهار کرد: در هر صورت، رابطه ما با عربستان سعودي برقرار است. آنها متحدي بزرگ در مبارزه بسيار مهم ما عليه ايران بوده‌اند.
ترامپ از نقش عربستان در طرح معامله قرن هم رونمايي مي کند و مي افزايد: ايالات متحده مي خواهد به منظور تضمين منافع کشورمان، اسرائيل و تمامي ديگر شريکانمان، شريک ثابت قدمي براي عربستان سعودي باقي بماند.
وي با بيان اينکه «هدف مبرم ما حذف کامل تهديد ترويسم در سراسر دنيا است»، به مخالفت هاي برخي اعضاي کنگره در همراهي با سعودي ها به خصوص در جنگ يمن و لزوم توقف فروش سلاح به اين رژيم اشاره کرد و گفت: مي‌دانم برخي اعضاي کنگره به دلايل سياسي يا دلايل ديگر مايلند در مسيري ديگر حرکت کنند؛ آنها آزاد هستند اين کار را انجام دهند.
رئيس جمهوري آمريکا افزود: هر ايده‌اي که به من پيشنهاد شود در صورتي که با امنيت و ايمني آمريکا همسويي کامل داشته باشند، مورد توجه قرار مي دهم.
ترامپ با تاکيد بر اينکه سعودي ها پس از آمريکا بزرگترين توليد کننده نفت در جهان هستند، ادامه داد: آنها با ما همکاري کرده اند و به درخواست هاي من براي حفظ قيمت هاي نفت در سطوح معقول - که براي جهان مهم است پاسخ مي دهند.
وي اضافه کرد: من به عنوان رئيس جمهور ايالات متحده قصد دارم اطمينان دهم که آمريکا در يک دنياي بسيار خطرناک ، منافع ملي خود را دنبال مي کند و به شدت با کشورهايي که خواهان آسيب رساندن به آنها هستند، مخالفت مي کنم.
ترامپ اين استراتژي خود را به «زبان ساده»، «آمريکا اول!» ناميد.
جمال خاشقچي دهم مهرماه سال جاري وارد کنسولگري سعودي در استانبول ترکيه شد اما پس از 18 روز مقامات سعودي اعتراف کردند که او در همان دقايق ابتدايي کشته شده است.
ارزيابي هاي سازمان جاسوسي سيا گوياي آن است که محمد بن سلمان وليعهد سعودي آمر اين جنايت بوده است اما رئيس جمهوري آمريکا که نشان داده است به ارزيابي هاي دستگاه هاي اطلاعاتي خود وقعي نمي نهد، قراردادهاي ميليارد دلاري و تلاطم بازار نفت را بر هرگونه تصميم گيري ديگري ترجيح مي دهد.
اروپام*1429
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما