شناسهٔ خبر: 29496082 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

با نادیده گرفتن جنایت بن سلمان؛

ترامپ از آل سعود بی شرمانه دفاع کرد

نیویورک - ایرنا - رئیس جمهوری آمریکا روز سه شنبه با صدور بیانیه ای مطبوعاتی با دفاع بی شرمانه از آل سعود و رد دخالت شاه و ولیعهد عربستان در قتل جمال خاشقچی، ایران را به بی ثباتی در منطقه متهم کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، دونالد ترامپ با گذشت نزدیک به 50 روز از قتل این روزنامه نگار منتقد حاکمان فعلی سعودی در یک مکان دیپلماتیک و ارزیابی های سازمان جاسوسی آمریکا از دخالت بن سلمان، به تعریف و تمجید از حاکمان ریاض پرداخت.
رئیس جمهوری آمریکا، جهان را مکانی بسیار خطرناک! توصیف کرده و بدون توجه به میلیاردها دلار هزینه نظامی کشورش در سراسر جهان آورده است: ایران مسئول یک جنگ نیابتی خونین علیه عربستان سعودی در یمن است و برای تضعیف کوشش های شکننده عراق در برقراری دمکراسی تلاش می کند.
شروع بیانیه ترامپ با ایران نشان دهنده آن است که مشاور امنیت ملی و وزیر خارجه ضد ایرانی وی در تهیه این بیانیه نقش فعالی داشته اند که خود از گروهک های تروریستی همچون منافقین مشاوره می گیرند.
ترامپ حمایت از آنچه که گروه تروریستی حزب الله در لبنان و دیکتاتوری بشار اسد در سوریه نامید را از دیگر اقدامات ایران برشمرده و مدعی شده است ایرانیان، بسیاری از آمریکایی ها و دیگر افراد بی گناه را در خاورمیانه کشته اند.
وی با طرح این مساله که ایران به صورت آشکار و با قدرت تمام «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل!» سر می دهد، ایران را 'حامی تروریسم در جهان' معرفی کرد.
اما ترامپ وقتی به سعودی ها می رسد که رسانه ها و برخی از سران دمکرات ها روابط مالی پنهانی وی با سعودی ها در انتخابات ریاست جمهوری و پس از آن را مطرح کرده اند، می گوید عربستان سعودی برای خروج از یمن بسیار خرسند است اگر ایرانی ها از آنجا خارج شوند.
رئیس جمهوری آمریکا بدون اشاره به آغازگر حملات به یمنی ها که از سال 2015 تا کنون ادامه داشته است و بدون در نظر گرفتن میلیاردها دلار قرار داد تسلیحاتی که خود با بن سلمان به امضا رسانده است، از ارسال کمک های اولیه زندگی به یمنی ها سخن می گوید و از موافقت سعودی ها برای صرف میلیاردها دلار علیه تروریسم افراط گرای اسلامی خبر می دهد.
اگرچه از ترامپی که از دنیای سیاست و تاریخ چیزی نمی داند و حتی اسم مناطق کشورش را که برای سرکشی به آنجا رفته است هم اشتباه می گوید اما مشاورانش باید می گفتند که وهابیسم سعودی، داعش و القاعده و سایر گروه های افراط گرا را به نام اسلام خلق کرده است.
ترامپ با اشاره به نخستین سفر خارجی خود پس از انتخابات پرحاشیه ای که همچنان اتهامات وی در حال بررسی است، گفت پس از سفر سنگین سال گذشته به عربستان سعودی، این پادشاهی موافقت کرد که 450 میلیارد دلار در ایالات متحده هزینه و سرمایه گذاری کند.
وی افزود: این رکوردی است که باعث ایجاد صدها هزار شغل، رشد اقتصادی و ثروت بیشتری برای ایالات متحده خواهد شد. از 450 میلیارد دلار، 110 میلیارد دلار برای خرید تجهیزات نظامی از بوئینگ، لاکهید مارتین، رایتون و بسیاری دیگر از پیمانکاران دفاعی بزرگ آمریکا صرف خواهد شد.
رئیس جمهوری آمریکا که رشد اقتصادی ادعایی خود را مرهون این پول ها می داند، حاضر نیست هیچ گونه خللی به این مناسبات وارد شود و با ساخت یک دشمن فرضی ادامه داد: اگر ما این قراردادها را به صورت احمقانه لغو کنیم، روسیه و چین از مزایای فراوانی برخوردار خواهند بود - و بسیار خوشحال می شوند که همه این کسب و کار جدید را به دست آورند. این یک هدیه شگفت انگیز از ایالات متحده برای آنها خواهد بود!
ترامپ به مساله قتل فجیع جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد و حامل اسرار زیاد از پشت پرده حاکمان ریاض هم اشاره کرد و گفت: جنایت علیه جمال خاشقچی وحشتناک بود و کشور ما از آن چشم پوشی نمی کند. در واقع، ما اقدام جدی علیه کسانی که پیش از این به عنوان مشارکت کنندگان در قتل شناخته شدند، انجام دادیم.
رئیس جمهوری آمریکا اضافه کرد: پس از تحقیقات مستقل، اکنون جزئیات زیادی از این جنایات وحشتناک را می دانیم. ما پیش از این 17 سعودی که قصد کشتن خاشقچی را داشتند و همچنین بدنش را ناپدید کرده اند، تحریم کردیم.
ترامپ با اشاره به اظهارات نمایندگان سعودی درباره خاشقچی ادامه داد: نمایندگان سعودی می گویند جمال خاشقچی یک 'دشمن دولت' و یک عضو اخوان المسلمین بوده است، اما تصمیم من به هیچ وجه بر اساس آن نیست؛ این یک جنایت ناپذیرفتنی و وحشتناک است.
وی اضافه کرد: پادشاه سلمان و شاهزاده محمد بن سلمان قویا هرگونه آگاهی از برنامه ریزی یا قتل خاشقچی را انکار می کنند؛ آژانس های اطلاعات ما همچنان به ارزیابی تمام داده ها ادامه می دهند، اما می تواند اینگونه باشد که شاهزاده از این رویداد غم انگیز آگاه بود و شاید هم نبود!.
رئیس جمهوری آمریکا با ادعای عجیب از اینکه «ممکن است هیچ‌گاه از تمامی حقایق اطراف قتل خاشقچی مطلع نشویم»، اظهار کرد: در هر صورت، رابطه ما با عربستان سعودی برقرار است. آنها متحدی بزرگ در مبارزه بسیار مهم ما علیه ایران بوده‌اند.
ترامپ از نقش عربستان در طرح معامله قرن هم رونمایی می کند و می افزاید: ایالات متحده می خواهد به منظور تضمین منافع کشورمان، اسرائیل و تمامی دیگر شرکای ما، شریک ثابت قدمی برای عربستان سعودی باقی بماند.
وی با بیان اینکه «هدف مبرم ما حذف کامل تهدید تروریسم در سراسر دنیا است»، به مخالفت های برخی اعضای کنگره در همراهی با سعودی ها به خصوص در جنگ یمن و لزوم توقف فروش سلاح به این رژیم اشاره کرد و گفت: می‌دانم برخی اعضای کنگره به دلایل سیاسی یا دلایل دیگر مایلند در مسیری دیگر حرکت کنند؛ آنها آزاد هستند این کار را انجام دهند.
رئیس جمهوری آمریکا افزود: هر ایده‌ای که به من پیشنهاد شود در صورتی که با امنیت و ایمنی آمریکا همسویی کامل داشته باشد، مورد توجه قرار می دهم.
ترامپ با تاکید بر اینکه سعودی ها پس از آمریکا بزرگترین تولید کننده نفت در جهان هستند، ادامه داد: آنها با ما همکاری کرده اند و به درخواست های من برای حفظ قیمت های نفت در سطوح معقول - که برای جهان مهم است پاسخ می دهند.
وی اضافه کرد: من به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده قصد دارم اطمینان دهم که آمریکا در یک دنیای بسیار خطرناک ، منافع ملی خود را دنبال می کند و به شدت با کشورهایی که خواهان آسیب رساندن به آنها هستند، مخالفت می کنم.
ترامپ این استراتژی خود را به «زبان ساده»، «آمریکا اول!» نامید.
جمال خاشقچی دهم مهرماه سال جاری وارد کنسولگری سعودی در استانبول ترکیه شد اما پس از 18 روز مقامات سعودی اعتراف کردند که او در همان دقایق ابتدایی کشته شده است.
ارزیابی های سازمان جاسوسی سیا گویای آن است که محمد بن سلمان ولیعهد سعودی آمر این جنایت بوده است اما رئیس جمهوری آمریکا که نشان داده است به ارزیابی های دستگاه های اطلاعاتی خود وقعی نمی نهد، قراردادهای میلیارد دلاری و تلاطم بازار نفت را بر هرگونه تصمیم گیری دیگری ترجیح می دهد.
اروپام*1429

نظر شما