شناسهٔ خبر: 29494537 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

تشديد تمهيدات ضد پولشويي در بانک هاي اروپايي

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - تهران-ايرنا- مدير ارشد بانک مرکزي اروپا روز سه شنبه اعلام کرد که اين بانک تحقيقات در مورد بانک هايي را در معرض خطر بالاي پولشويي هستند، افزايش مي دهد.

به گزارش سه شنبه شب ايرنا به نقل از خبرگزاري رويترز، «دانيه لي نوي» گفت که اين اقدام از طريق راه اندازي شبکه اي از نهادهاي ديده بان براي تبادل اطلاعات در مورد اين مساله انجام مي شود.
اين روش، نخستين پاسخ قاطعانه از سوي ساز و کار نظارتي واحد بانک مرکزي اروپا به يک سري رسوايي در زمينه پولشويي است که بانک هاي دانمارک، مالت و لتوني را در ماه هاي اخير هدف قرار داده است.
مدير ارشد بانک مرکزي اروپا يادآور شد که ساز و کار نظارتي واحد، دفتري در زمينه مبارزه با پولشويي را به منظور گردآوري اطلاعات و استفاده مشترک از آن راه اندازي مي کند.
براساس اين گزارش، دانسکه بانک دانمارک برجسته ترين بانک اروپايي بوده که در سال جاري هدف رسوايي پولشويي قرار گرفته است.
دانسکه بانک ضمن اذعان به اين مساله که تمهيدات نظارتي اش در زمينه پولشويي در استوني ناکافي بوده، اعلام کرده است که مقام هاي ارشد اين بانک تعهدات قانوني را زير پا نگذاشته اند.
همچنين بانک پيلاتوس کشور مالت و بانک ABLV لتوني از سوي مقام هاي آمريکايي به پولشويي متهم شده اند. بانک مرکزي اروپا در ماه جاري بانک پيلاتوس را تعطيل کرد.
گزارش ها حاکي است که کشورهاي عضو اتحاديه اروپا در زمينه بررسي و بازبيني قوانين مربوط به نظارت بر بانک ها به منظور مقابله با پولشويي اختلاف نظر دارند.
يک منبع وابسته به اتحاديه اروپا اعلام کرد که کشورهاي مزبور در زمينه اصلاحات پيشنهادي کميسيون اروپا به مشکل برخورده اند و مشخص نيست که بتوانند تا قبل از اجلاس بعدي وزراي امور مالي اتحاديه اروپا در روز 4 دسامبر (13 آذر ماه) در اين مورد به توافق دست يابند.
اين اصلاحات به مرجع بانکداري اروپا قدرت بيشتري براي مبارزه با جرايم مالي مي بخشد. به موجب اصلاحات پيشنهادي کميسيون اروپا، مرجع بانکداري اروپا از اختيارات جديدي برخوردار مي شود تا ناظران را به تحقيق در مورد نقض قوانين جلوگيري از پولشويي وا دارد.
مرجع جديد بايد از استانداردهاي بالايي در زمينه استقلال و مديريت، انتشار همه تصميمات و همچنين اختيار وضع جرايم سنگين براي جلوگيري از تخلفات برخوردار باشد.
رژيم فعلي اعمال جرايم در سراسر اروپا به طرز عجيبي نابسامان است. تاکنون جرايم ضد پولشويي در دانمارک، آلمان و اسپانيا يا بي نام و نشان مانده و يا منتشر نشده است. در مقايسه، در فرانسه، سوئد و انگليس جرايم منتشر شده و موارد آن در اغلب يا همه پرونده ها، قابل تشخيص است.
شبد**اروپام**9109**1010
انتهاي پيام /*

نظر شما