شناسهٔ خبر: 29490670 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت جهاد کشاورزی | لینک خبر

طرح توسعه باغات دیم امسال در 29 هزار هکتار اراضی شیب دار اجرا می شود

صاحب‌خبر -

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: یکی از طرح های مهم بخش کشاورزی در برنامه ششم توسعه، تبدیل 500 هزار هکتار از اراضی شیب دار کشور به باغات دیم است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از خبرگزاری صداوسیما،محمدعلی طهماسبی درکارگاه آموزشی و ترویجی توسعه باغات دیم در اراضی شیبدار که در مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره)فردیس با حضور 140 نفر از مدیران جهاد کشاورزی سراسر کشور برگزار شدافزود: امسال 29 هزار هکتار از اراضی شیب دار کشور با اعتبار 56 میلیارد تومان زیر پوشش گونه‌های دارویی و باغات دیم قرار گرفته اند.

طهماسبی گفت : از مزایای این طرح که با مشارکت مردم صورت می‌گیرد می توان به مقابله با فرسایش خاک، ایجاد اشتغال ،حفظ و احیای منابع طبیعی و جلوگیری از تصرف اراضی ، پیشگیری از تغییر کاربری‌های نامناسب زمین‌های کشاورزی و ملی، استفاده از روان آب‌های سطحی، استفاده از آب سبز با هدف افزایش بهره‌ وری در باغ‌های دیم، حفاظت از آب و خاک و اجرای عملیات آبخیزداری است..

وی با اشاره به این که این طرح با هدف صرفه جویی در مصرف آب و جلوگیری از فرسایش خاک در اراضی مستعد بارندگی به میزان 300 میلی متر به بالا برنامه‌ریزی شده است، افزود: برای احداث هر هکتار باغ دیم یکصد میلیون ریال در قالب تسهیلات و بلاعوض نیاز است.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه این طرح امسال در 29 استان کشور اجرا می‌شود افزود : احداث باغ دیم در اراضی شیب‌دار مناطقی با بارندگی بیش از 400 میلی متر در اولویت است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی با اشاره به این که در کشور سالانه 16 میلیارد تن فرسایش خاک داریم، افزود: با توسعه باغات در اراضی شیب‌دار شاهد به حداقل رسیدن این میزان فرسایش خاک هستیم.


نظر شما