شناسهٔ خبر: 29487733 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

29 هزار هکتاراراضی شیب دارکشور به باغ دیم اختصاص یافت

کرج-ایرنا- معاون وزیر جهاد کشاورزی درامور باغبانی اعلام کرد که امسال 29 هزار هکتار از اراضی شیبدار کشور به احداث باغ های دیم اختصاص یافته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، محمدعلی طهماسبی روز سه شنبه در کارگاه آموزشی «توسعه باغات دیم در اراضی شیبدار» که درمرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) مشکین دشت فردیس برگزار شد، افزود: طرح توسعه باغ ها و گیاهان دارویی در اراضی شیبدار در ردیف طرح های اقتصاد مقاومتی پذیرفته شده است.
وی ادامه داد: برای اجرای این طرح امسال حدود 560 میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته و متقاضیان می توانند از طریق صندوق توسعه روستایی برای اشتغال پایدار از این تسهیلات بهره مند شوند.
طهماسبی اظهار داشت: طبق برنامه ششم و چشم انداز توسعه قرار است در سطح 500 هزار هکتار از اراضی مستعد شیب دار بر اساس شیوه نامه ، طرح احداث باغ های دیم اجرا شود که تا پایان امسال 29 هزار هکتار از این اراضی به باغ تبدیل می شود.
وی با بیان اینکه این طرح امسال در 29 استان کشور اجرا خواهد شد ، افزود: استان های ایلام ، کرمانشاه ،
کردستان، آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، زنجان و البرز ازجمله مناطقی هستند که مشمول طرح توسعه باغ های دیم قرار دارند.
معاون وزارت جهاد کشاورزی گفت: در اجرای این طرح، گونه های گیاهی متناسب با وضعیت اقلیم آب و هوایی و اقتصادی هرمنطقه کشت می شود.
وی اظهار داشت: هر هکتار باغ در اراضی شیبدار مانع از دست رفتن 16 تن خاک خواهد شد.
طهماسبی افزود: در اجرای این طرح از گونه های اقتصادی و تجاری از جمله بادام، انگور، فندق، انجیر ، سنجد، گل محمدی و گیاهان دارویی استفاده می شود.
معاون وزیر جهادکشاورزی در امور باغبانی گفت: اجرای این طرح نیز موجب اشتغال پایدار برای روستائیان و بهره برداران خواهد شد.
طهماسبی افزود: سال گذشته حدود 25 هزار هکتار از اراضی شیب دار برای کشت باغ دیم هدف گذاری شد که سطح زیر کشت از28 هزارو800 هکتار فراتر رفت.
ایران دارای حدود 18 میلیون هکتار اراضی باغی و کشاورزی است که 30 میلیون هکتار از دیگر اراضی کشور قابل کشت تشخیص داده شده است.
7413/ 6155

نظر شما