شناسهٔ خبر: 29481048 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

پارادوکس حقوق بشر آمریکایی و کشتار ملت ها ادامه دارد

کمک نظامی آمریکا به ۷۰ درصد از دیکتاتوری های جهان

واشنگتن عادت به بمباران کشورهای بی دفاع به نام دموکراسی دارد اما برای فروختن سلاح و ارائه کمک های نظامی به کشورهایی که دیده بان های حقوق بشری خودشان آنها را دیکتاتور می دانند،ذره ای سختگیری ندارد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری شبستان،گروه بین الملل:واشنگتن عادت به بمباران کشورهای بی دفاع به نام دموکراسی دارد اما برای فروختن سلاح و ارائه کمک های نظامی به کشورهایی که دیده بان های حقوق بشری خودشان آنها را دیکتاتور می دانند،ذره ای سختگیری ندارد.

 

«خانه آزادی» که یک سازمان غیر دولتی واقع در آمریکا است در گزارش سالیانه اش کشورها را به سه دسته «آزاد»،«نیمه آزاد» و «غیر آزاد» تقسیم کرده است.

 

این سازمان که با وجود غیر دولتی بودنش،کل بودجه خود را از دولت دریافت می کند،آمریکا و متحدانش را در دسته کشورهای «آزاد» قرار داده و کشورهایی که در راستای منافع آمریکا حرکت نمی کنند مانند روسیه و چین را به عنوان کشورهای غیرآزاد معرفی کرده است.

 

در گزارش 2018 این گروه،دو میلیارد و 700 میلیون نفر که در 49 کشور جهان زندگی می کنند را «غیر آزاد» توصیف کرده است.

 

جالب اینجاست که از این 49 کشور،حداقل 35 کشور یا 71 درصد از آنها یا مشتری های مجتمع صنعتی-نظامی آمریکا بوده اند یا کمک های نظامی از پنتاگون در سه سال گذشته دریافت کرده اند.

 

واشنگتن به 73 درصد از دیکتاتوری های جهان کمک نظامی ارائه می کند یا به آنها سلاح می فروشد.

 

در سپتامبر 2017 میلادی «ریچ ویتنی»،وکیل حقوق مدنی در آمریکا به گزارش «خانه آزادی» و گزارش های پنتاگون درباره کمک های نظامی آمریکا اشاره کرد و به این نتیجه رسید که: با وجود ادعاهای عمومی در مورد گسترش دموکراسی و مخالفت با دیکتاتوری ها ، واشنگتن کمک های نظامی به 73 درصد از کشورهایی که در لیست سازمان «خانه آزادی» کشورهای غیرآزاد توصیف شده اند،ارائه می کند.

 

12 کشور از این 73 درصد لقب «بدترین بدترین ها» را گرفته اند در حالی که نیمی از آنها مانند عربستان سعودی،سومالی،ترکمنستان،ازبکستان،جمهوری آفریقای مرکزی و لیبی هنوز از دریافت کنندگان کمک های نظامی آمریکا هستند.

یکی از بدترین این کشورها که در لیست «خانه آزادی» در رتبه هفتم قرار دارد ،عربستان سعودی است.

 

در این فهرست ونزوئلا رتبه 26،روسیه رتبه 20،چین رتبه 14 و ایران رتبه 17 را داراست.

 

به این ترتیب با وجود اینکه واشنگتن میداند،عربستان چنین دیکتاتوری خطرناکی است و حتی پس از رسوایی ریاض بر سر مسئله قتل خاشقجی باز هم این کشور متحد خود می داند و نمی خواهد از معامله سلاح با آن کوتاه بیاید.

 

وزارت خارجه آمریکا ماه گذشته اعلام کرد که عربستان سعودی،بزرگ ترین مشتری برای سلاح های آمریکایی است و اکنون قرارداد 114 میلیارد دلاری نظامی میان دو کشور وجود دارد.

 

انتظار می رود که که میزان  فروش نظامی آمریکا به عربستان با قرار داد جدید 110 میلیارد دلاری برای مدرنیزه کردن نیروهای مسلح سعودی که در می ماه سال 2017 میلادی امضا شد افزایش پیدا کند.

نظر شما