شناسهٔ خبر: 29474642 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

مهريه‌هاي سنگين مصداق بارز ولنگاري است

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- مدير عامل ستاد ديه کشور: لااباليگري معنايي جز لاقيدي ندارد، شايد به دليل عموميت تعهد صداق‌هاي سنگين اين موضوع در باب مهريه‌ صدق نکند اما اين عين واقعيت است که قبول تعهدات غيرقابل پرداخت مصداق بارز ولنگاري است.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از روابط عمومي ستاد ديه کشور،سيد اسدالله جولايي افزايش زندانيان مهريه را معضلي فرا استاني دانست و با اشاره به اقدامات صورت گرفته در کميسيون قضايي مجلس شوراي اسلامي در باب کاهش حداکثري بدهکاران عقود مهريه افزود: با همياري وکلاي ملت ضمن تمرکز بر روي چند پيشنهاد قانون اصلاح شده «رفع جنبه کيفري از کابين‌‌ زنان» در آستانه تصويب قرار دارد اما به دليل ماهيت تعهدات ناشي از مهريه که به نوعي قراردادهاي خصوصي غيرمعوض به حساب مي‌آيند، قانون مذکور اگر با موافقت صد در صدي نمايندگان هم تصويب شود، شايد جمعيت زندان‌ها از اين موضوع قدري خلوت‌تر شوند اما فراموش نشود که اين‌ها تدبير جنبه رفعي داشته و براي دفع هميشگي معضل موجود ما نيازمند فرهنگسازي هستيم.
شايد مجازات حبس در قبال برخي بدهکاران مهريه حذف شود اما اين بدهي و اين تعهد تا ريال آخر سر جاي خودش بوده و درگيري‌ها و مخاصمات احتمالي نيز در جهت اخذ حقوق ادامه خواهد داشت.
وي يادآور شد: تشکيلات ستاد ديه کاملا مردمي است و بيشترين توجه اين مجموعه نيز در همه ادوار خدمتي به دليل کمبود نيروي انساني صرف تخصيص کمک‌هاي عمومي به واجدين شرايط بوده است، براي همين تمرکز بر اقدامات آموزشي که به مراتب اولويت بيشتري نسبت به فعاليت‌هاي درماني دارند به دليل عدم حمايت نهادهاي ذي‌ربط بعضا در برخي از استان‌ها انجام نشده يا در سطح توزيع چند جلد کتاب و تهيه تعدادي بسته فرهنگي خلاصه شده است.
اين در حالي است که بسياري از سازمان‌هاي متولي با دعوت از هنرمندان و اختصاص تنها بخش کوچکي از بودجه خود در زمينه ساخت فيلم‌هاي داستاني و مستند يا هر اقدام مطلوب فرهنگي مي‌توانند تا حدود زيادي از صرف مخارج سنگين قضايي، انتظامي و درماني در کشور بکاهند.
مديرعامل ستاد ديه کشور بيان کرد: زيبنده کشور باستاني و اسلامي ايران نيست که آن‌ را با اوصافي چون بي‌داد فقر فرهنگي در آن ياد کنيم، اما وجود 14 هزار زنداني غيرعمدي که غالب آن‌ها بر حسب ندانم‌کاري روانه زندان شده‌اند ثابت مي‌کند در تعدد فعاليت‌هاي فرهنگي ارايه گزارش به مقامات بالا دستي يا برپايي همايش‌هاي بيهوده براي تمديد بودجه سال قبل بيش از اثرگزاري برنامه‌ها بر روي مخاطب مورد نظر بوده است.
وي افزود: امروز ديگر خانواده‌ مذهبي يا غيرمذهبي ندارد، در شرايط فعلي گويا تعهد مهريه‌هاي سنگين يا صدور چک‌هاي بدون پشتوانه قيد و بند و فيلتري نداشته و نهي از قبولي تعهدات ما لايطاق در قالب سفارشات ديني و منويات اسلامي براي کمتر کسي در جامعه داراي اهميت است. در اين زمينه برخي مساجد و هيات مذهبي اگرچه از مقولات اجتماعي فارغ نبوده و نيستند اما برخي از اين اماکن مقدسه هم با وجود ظرفيت‌هاي عالي و محبوبيت و قدرت اثرگذاري چندان تمرکزي بر روي اين معضلات ندارند، معضلاتي که بدون شک به معنويت افراد نيز مرتبط مي‌شود.

نظر شما