شناسهٔ خبر: 29473069 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

95 درصد از واکسن و داروهاي دامي در داخل توليد مي شود

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - مهاباد - ايرنا - رييس سازمان دامپزشکي گفت: 95 درصد از واکسن هاي دامي و داروهاي دام، طيور و آبزيان مورد نياز کشور توسط شرکت هاي داخلي توليد و تامين مي شود.

علي رضا رفيعي پور روز دوشنبه در جريان سفر يکروزه خود به مهاباد که به منظور بهره برداري از بزرگترين واحد کشتارگاهي غرب کشور انجام شد، در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: علاوه بر اين هم اکنون بيش از 30 درصد از واکسن هاي مورد نياز طيور نيز در داخل تامين مي شود.
وي گفت: خوشبختانه مواد اوليه مورد نياز براي توليد واکسن ها و داروهاي دامي نيز که مي تواند نياز يکسال کشور را تامين کند، از خارج وارد و نيز در داخل کشور خريداري شده است و مشکلي در اين زمينه وجود ندارد، ضمن اينکه کارخانه هاي توليد دارو و واکسن بطور منظم در حال فعاليت هستند.
رفيعي پور با بيان اينکه واکسن دام و طيور به ميزان کافي براي مقابله با بيماري ها مختلف در کشور ذخيره سازي شده است، اضافه کرد: علاوه بر اين بخشي از مازاد توليدات داروهاي دامي و واکسن نيز به خارج صادر مي شود.
** بيماري آنفلوانزاي پرندگان کنترل شده است
رييس سازمان دامپزشکي گفت: با تدابير کارشناسان دامپزشکي از جمله رصد، پايش و تشخيص به موقع و با تفويض اختيارات به همکاران استاني، بيماري آنفلوانزاي پرندگان در سالجاري به خوبي کنترل شده است.
وي افزود: در حالي که طي سال هاي 1395 و 1396 ايران و بيش از 60 کشور ديگر در حوزه اروپا و آسيا با طغيان اين بيماري مواجه شده بود، با اقدامات به موقع پيشگيرانه از جمله واکسيناسيون به موقع جمعيت طيور در حوزه تخمگذار اين بيماري به ميزان 95 درصد در سال جاري مهار شد.
رفيعي پور اضافه کرد: با اجراي رصد، پايش و آزمايش هاي لازم در حوزه مناطق وحشي از جمله تالاب ها، مناطق روستايي و صنعتي و واکسيناسيون هدفمند، نگراني در زمينه بروز اين بيماري تا پايان امسال وجود ندارد.
وي با بيان اينکه پارسال 24 استان کشور درگير بيماري آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان بودند و بيش از25 ميليون قطعه طيور بر اثر اين بيماري در کشور تلف شدند، گفت: کاهش اين بيماري در کشور نشان دهنده ارتقاي سطح آگاهي مردم و اقدامات پيشگيرانه سازمان است.
رفيعي پور يادآوري کرد: اگر اقدامات پيشگيرانه و پايش هاي مستمر دامپزشکي در سراسر کشور و اطلاع رساني و ارتقاي آگاهي مردم براي رعايت نکات بهداشتي از طريق رسانه ها نبود، امسال شاهد خسارات جبران ناپذيري در خصوص آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان مي شديم.
با حضور وزير جهاد کشاورزي و رييس سازمان دامپزشکي کشور، کشتارگاه صنعتي طيور مهاباد در زميني به وسعت چهار هکتار و زيربناي هشت هزار مترمربع و ظرفيت کشتار روزانه چهار تا 6 هزار قطعه انواع طيور با سرمايه گذاري 200 ميليارد ريال به بهره برداري رسيد.
6185/518
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما