شناسهٔ خبر: 29448125 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

لاوروف: غرب بدنبال تبدیل بالکان به پایگاه ضد روسی است

مسکو - ایرنا - وزیر امور خارجه روسیه کشورهای غربی را متهم کرد که بدنبال تبدیل کردن منطقه بالکان به پایگاهی علیه روسیه هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از وزارت امور خارجه روسیه، سرگئی لاوروف روز یکشنبه در مصاحبه با روزنامه «صربسکی تلگراف» چاپ بلگراد افزود: غربی ها با وجود پایان جنگ سرد از همکاری با روسیه در تاسیس ساختار امنیتی برابر و همگانی در منطقه یوروآتلانتیک (شامل کشورهای آمریکای شمالی و اروپا) خودداری کردند.
لاوروف ادامه داد: غربی ها به جای همکاری با روسیه و بنای امنیتی برابر، ایجاد خطوط حائل جدید در قاره اروپا را انتخاب کردند که یک بن بست است.
وی ادامه داد: به عنوان مثال در سال 1999 با نقض قوانین بین المللی در طول دو ماه و نیم یوگسلاوی سابق بمباران شد و پس از آن شاهد تلاش ها برای مشروعیت بخشیدن به این تجاوز بودیم.
رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه تصریح کرد: محصول این سیاست در سال 2014 در اوکراین نمایان شد و منجر به کودتای حکومتی (براندازی حکومت) بود که ازسوی آمریکا حمایت و کارگردانی شد.
به گفته لاوروف، غرب با اعمال فشار به کشورهای حوزه بالکان، در تلاش است که سناریو اوکراین را بار دیگر در این منطقه تکرار کند.
وی افزود: به نظر نمی رسد غربی ها از تراژدی در اوکراین درس گرفته باشند چرا که تلاش می کنند منطقه بالکان به پایگاه دیگری علیه روسیه تبدیل شود.
وی گفت: آنها از کشورهای منطقه می خواهند بین دو گزینه «همکاری با مسکو» یا «همکاری با واشنگتن و بروکسل» یکی را انتخاب کنند.
لاوروف تلاش های صربستان در مقابله با این فشارها و حفظ روند سیاست خارجی مستقل خود در راستای ایجاد همکاری متقابل با روسیه را مثبت و با ارزش خواند و خاطرنشان کرد: روسیه در رابطه با مساله «کوزوو» از «بلگراد» حمایت می کند.
وزیر امور خارجه روسیه تصریح کرد که صربستان می تواند روسیه را متحدی مطمئن و صادق برای خود در راستای حل مساله کوزوو بداند.
براساس گزارش رسانه های روسی، رهبران آلبانیایی تبار کوزوو در ماه فوریه سال 2008 استقلال خود از صربستان را اعلام کردند و دولت صربستان تحت فشار بروکسل و برای نزدیکی منطقه به اتحادیه اروپا و همچنین برای تسهیل شرایط زندگی برای شهروندان صربستانی در سال 2011 مذاکرات با رهبران کوزوو را آغاز کرد.
براساس تفسیر رسانه های غربی، صربستان این استقلال را به رسمیت نشناخت و آن را بخشی از خاک خود می‌ داند.
۱۱۰ کشور دنیا تاکنون کوزوو را به رسمیت شناخته‌ اند و این کشور به عضویت نهادهای بین ‌المللی همچون بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول درآمده‌ است با این وجود روسیه و چین دو عضو دائم شورای امنیت هنوز استقلال کوزو را به رسمیت نشناخته‌اند.
دین بیش از 90 درصد مردم این منطقه اسلام است و یورو واحد پول این جمهوری است.
اروپام*391*1346**1613

نظر شما