شناسهٔ خبر: 29448300 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

لاوروف: غرب به دنبال تبدیل بالکان به پایگاه ضد روسی است

وزیر امور خارجه روسیه کشورهای غربی را متهم کرد که بدنبال تبدیل کردن منطقه بالکان به پایگاهی علیه روسیه هستند.

صاحب‌خبر -

العالم ـ اروپا

به گزارش وزارت امور خارجه روسیه، سرگئی لاوروف روز یکشنبه در مصاحبه با روزنامه «صربسکی تلگراف» چاپ بلگراد افزود: غربی ها با وجود پایان جنگ سرد از همکاری با روسیه در تاسیس ساختار امنیتی برابر و همگانی در منطقه یوروآتلانتیک (شامل کشورهای آمریکای شمالی و اروپا) خودداری کردند. 
لاوروف ادامه داد: غربی ها به جای همکاری با روسیه و بنای امنیتی برابر، ایجاد خطوط حائل جدید در قاره اروپا را انتخاب کردند که یک بن بست است.
وی ادامه داد: به عنوان مثال در سال 1999 با نقض قوانین بین المللی در طول دو ماه و نیم یوگسلاوی سابق بمباران شد و پس از آن شاهد تلاش ها برای مشروعیت بخشیدن به این تجاوز بودیم. 
رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه تصریح کرد: محصول این سیاست در سال 2014 در اوکراین نمایان شد و منجر به کودتای حکومتی (براندازی حکومت) بود که ازسوی آمریکا حمایت و کارگردانی شد. 
به گفته لاوروف، غرب با اعمال فشار به کشورهای حوزه بالکان، در تلاش است که سناریو اوکراین را بار دیگر در این منطقه تکرار کند. 
وی افزود: به نظر نمی رسد غربی ها از تراژدی در اوکراین درس گرفته باشند چرا که تلاش می کنند منطقه بالکان به پایگاه دیگری علیه روسیه تبدیل شود.
وی گفت: آنها از کشورهای منطقه می خواهند بین دو گزینه «همکاری با مسکو» یا «همکاری با واشنگتن و بروکسل» یکی را انتخاب کنند.
لاوروف تلاش های صربستان در مقابله با این فشارها و حفظ روند سیاست خارجی مستقل خود در راستای ایجاد همکاری متقابل با روسیه را مثبت و با ارزش خواند و خاطرنشان کرد: روسیه در رابطه با مساله «کوزوو» از «بلگراد» حمایت می کند.
وزیر امور خارجه روسیه تصریح کرد که صربستان می تواند روسیه را متحدی مطمئن و صادق برای خود در راستای حل مساله کوزوو بداند. 
به گزارش ایرنا، براساس گزارش رسانه های روسی، رهبران آلبانیایی تبار کوزوو در ماه فوریه سال 2008 استقلال خود از صربستان را اعلام کردند و دولت صربستان تحت فشار بروکسل و برای نزدیکی منطقه به اتحادیه اروپا و همچنین برای تسهیل شرایط زندگی برای شهروندان صربستانی در سال 2011 مذاکرات با رهبران کوزوو را آغاز کرد.
براساس تفسیر رسانه های غربی، صربستان این استقلال را به رسمیت نشناخت و آن را بخشی از خاک خود می‌ داند.
۱۱۰ کشور دنیا تاکنون کوزوو را به رسمیت شناخته‌ اند و این کشور به عضویت نهادهای بین ‌المللی همچون بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول درآمده‌ است با این وجود روسیه و چین دو عضو دائم شورای امنیت هنوز استقلال کوزو را به رسمیت نشناخته‌اند.
دین بیش از 90 درصد مردم این منطقه اسلام است و یورو واحد پول این جمهوری است.

نظر شما