شناسهٔ خبر: 29440708 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون پیشگیری قوه قضاییه:

40 درصد دعاوی در تهران خانوادگی است

تهران- ایرنا- معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه اعلام کرد: 40 درصد دعاوی در استان تهران به مسائل خانوادگی ارتباط دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدباقر الفت روز یکشنبه در مراسم رونمایی از سامانه تصمیم در طرح کنترل و کاهش طلاق، افزود: در استان تهران ظاهرا 40 درصد دعاوی به مباحث خانواده ارتباط دارد بنابراین تلاش می شود تا دعاوی خانواده قبل از رسیدن به مرحله دادرسی به مراکز مشاوره سوق داده شوند که امید است در کاهش و کنترل طلاق نتیجه 30 درصدی حاصل شود.
وی با اشاره به فعال سازی مراکز مشاوره پیش از طلاق در 30 استان کشور، افزود:‌ دعاوی در خانواده‌ها رو به افزایش است و احتمال اینکه این دعاوی به طلاق منتهی شود بیشتر شده است.
وی اضافه کرد: اغلب اختلافات عمدتا به دعوا، درگیری‌های ریشه‌ای، طلاق و دعواهای خانوادگی تبدیل می‌شود که به دلیل مطالبه نفقه و مهریه و امثال آن به دادگاه‌ها کشانده می‌شوند.
معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: بر خلاف گذشته طی سال های اخیر، اجازه مداخله بزرگتر ها و ریش سفیدها برای حل اختلافات زوج ها مشاهده نمی شود. امروزه در تهران پیوندهایی رخ می‌دهد که دو طرف هیچ سنخیت و آشنایی عمیقی از خانواده‌های یکدیگر ندارند و در نتیجه پس از مدتی اختلافات فرهنگی و سلیقه‌ای نمایان می‌شود.
الفت تاکید کرد: گاهی امکان مساعدت و برخورد موثر بزرگترها و ریش سفیدها به سازش ختم نمی‌شود به همین دلیل ترجیح می‌دهیم که به صورت تخصصی مشاوران خبره به این امر بپردازند.
وی اظهار داشت: در دادگاه‌های خانواده به دلیل کثرت کار و نداشتن علم و اطلاعات در حوزه روانشناسی، جامعه‌شناسی و مددکاری در مدت پنج یا 10 دقیقه امکان مساعدت برای حل مداخلات بدون صدور حکم وجود ندارد.
وی اضافه کرد: بر اساس قانون حمایت از خانواده به این نتیجه رسیده‌ایم که در کنار دادگاه خانواده، قوه قضاییه مکلف شود مراکز مشاوره تخصصی ایجاد شود و پس از انجام سازش ماهانه یا هر دو فصل یکبار زوجین ارتباط خود را با مشاور قطع نکنند و برای رسیدن به این هدف 6 مرکز غربالگری در تهران راه‌اندازی شده است.
معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه اظهار داشت: برخی افراد نباید ازدواج کنند چون اختلال شخصیتی دارند یا اینکه معتاد هستند و ازدواج‌ آنان از ابتدا دچار مشکل است بنابراین اگر تلاش کنیم این افراد سر زندگی مشترک‌ خود باقی بمانند، ظلم کرده‌ایم.
الفت یادآور شد: ‌در بحث مشاوره کنترل و کاهش طلاق ما مداخله مستقیم نخواهیم داشت.
اجتمام *9185 * 3063

نظر شما