شناسهٔ خبر: 29437681 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

اوحدی:

نمایش سیره پیامبر (ص) در جشن بهار مهربانی‌/ تهران به استقبال هفته وحدت رفت

گروه جامعه ـــ رئیس سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران، ضمن تشریح ویژه‌برنامه‌های بهاری مهربانی که به‌مناسبت میلاد پیامبر‌(ص) برگزار می‌شود گفت: سعی می‌کنیم این بزرگ‌ترین اتفاق عالم خلقت را که شاید در گذشته کمتر به آن پرداخته‌ایم را به صورت وسیع‌تری تبلیغ و ترویج کنیم چرا که اعتقاد داریم این جشن‌ها می‌تواند شروع خوبی برای نمایش و معرفی سیره پیامبر گرامی اسلامی(ص) در کشور باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری تشریح ویژه‌برنامه «بهار مهربانی» و رونمایی از پوستر این ویژه‌برنامه امروز، یک‌شنبه ۲۷ آبان ماه، با حضور سعید اوحدی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سیدمحمدمجتبی حسینی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، احمد جاودانی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، رضا مهدوی، کارشناس پژوهشگر موسیقی، مصطفی محدثی‌خراسانی، شاعر و علی شیرازی، هنرمند خوشویس برگزار شد.
در ابتدای این برنامه سعید اوحدی با اشاره به جزئیات ویژه‌برنامه «بهار مهربانی» گفت: میلاد پیامبر اکرم (ص) به‌عنوان یک رویداد و معجزه در عالم خلقت است که به‌عنوان یک هدیه الهی و خورشید فروزان در بزرگ دیگری را به‌سوی عالم بشریت گشود. تقارن این رویداد و پیروزی انقلاب اسلامی منجر به برگزاری و اجرای برنامه‌های هماهنگ با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد و پس از دستور ریاست جمهوری و تشکیل ستاد «جشن‌های بهار مهربانی» در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدف برگزاری جشن ولادت حضرت محمد (ص) در فضایی متفاوت نسبت به سال‌های گذشته، مسئولیت این ستاد در تهران بر عهده سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گذاشته شد.
وی در ادامه با بیان اینکه این ویژه‌برنامه از ۲۹ آبان تا ۴ آذر به مناسبت هفته وحدت در سراسر کشور برگزار می‌شود، افزود: رویکرد جشن بهار مهربانی تماما مردمی است و سعی می‌کنیم بتوانیم این بزرگترین اتفاق عالم خلقت را که شاید در گذشته کمتر به آن پرداخته‌ایم را به صورت وسیع‌تری تبلیغ و ترویج کنیم چرا که اعتقاد داریم این جشن‌ها می‌تواند شروع خوبی برای نمایش و معرفی سیره پیامبر گرامی اسلامی(ص) در کشور باشد.
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، با اشاره به اینکه ۱۵ عنوان برنامه در طول این ایام در نظر گرفته شده است گفت: در جریان این ۱۵ برنامه سه کمیته محتوایی شامل معاونت فرهنگی و هنری سازمان، کمیته برنامه‌ریزی و کمیته اطلاع‌رسانی تشکیل شد تا این جشن‌ها را با قدرت و کیفیت بهتری برگزار کند. این برنامه‌ها مردم‌محور و خانواده محور آغاز خواهد شد و در ۱۰ ایستگاه مهربانی پذیرای خانواده‌ها هستیم.

اوحدی ادامه داد: ایستگاه‌های بهار مهربانی را به نوعی مستقر کرده‌ایم که دسترسی همه مردم و خانواده‌ها به آن وجود داشته باشد و همچنین تلاش کردیم که با کمک مجموعه‌های مردمی بیش از 400 اجرای فرهنگی و هنری را فراهم کنیم که در کنار آن سه شب نورافشانی خواهیم داشت و برای زیباترکردن جشن بهار مهربانی و طراوت آن نگاه ما این است که بتوانیم سیره پیامبر گرامی اسلام و اخلاق و حس نوع دوستی ایشان را ترویج کنیم.

وی تصریح کرد: در دوره‌ای که دنیای استکبار کمر بسته تا چهره رحمانی اسلام را مخدوش کند، امیدواریم بتوانیم سیره نبوی و اخلاق محمدی و حس نوع دوستی ایشان را در جامعه ترویج دهیم. این جشن‌ها شروع خوبی است که در این ایام تمام کشور را به شادی دعوت کنیم و امیدواریم بتوانیم این جشن‌ها را در شأن و جایگاه پیامبر گرامی اسلام برگزار کنیم.
 
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با تاکید براینکه تلاش شده بیش از ۴۰۰ برنامه در ۱۰ نقطه تهران ازجمله میدان آزادی، اراضی عباس آباد، پارک قیطریه، باغ موزه قصر، فرهنگسرای بهمن و ولاء، دریاچه شهدای خلیج فارس، پارک و فرهنگسرای اشراق در شرق تهران، فرهنگسرای قرآن و شفق و فرهنگسرای ملل اجرا شود.
‌اوحدی برنامه‌های بهار مهربانی از دوشنبه شب ۲۹ به مناسبت هفته وحدت در سراسر کشور با نورافشانی شروع می‌شود، گفت: این جشن‌ها با مشارکت سازمان فرهنگی هنری شهرداری، اداره کل فرهنگ و ارشاد استان تهران، وزارت ورزش و جوانان، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و نیروی انتظامی برگزار خواهد شد.
وی در ادامه با اشاره به برگزاری جشنواره بین المللی پیامبر مهربانی گفت: این برنامه یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ماست که در این برنامه با هدف وحدت هرچه بیشتر مسلمانان میهمانانی را از داخل و خارج کشور شامل شهر‌های کردستان، سیستان و بلوچستان، لرستان، خراسان، بوشهر، گیلان، گلستان، خوزستان و همچنین از کشور‌های ترکیه، آذربایجان، هندوستان سوریه و عراق برای اجرای برنامه دعوت کرده‌ایم.
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به پرواز ۱۴۴۰ فانوس در شب میلاد رسول گرامی اسلام‌(ص)، گفت: تمامی این فانوس‌ها به مناسبت شب میلاد حضرت و توسط مردم به پرواز درخواهد آمد. البته تمامی این برنامه‌ها بعد از نماز مغرب و عشا آغاز خواهد شد.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا، مبنی بر برنامه‌های شاخص این سازمان در حوزه وحدت هم گفت: مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برنامه بزرگی را با حضور ۴۰۰ میهمان خارجی مسلمان برگزار می‌کند، که طی تفاهم‌نامه‌ای با این مجمع قرار شد در برنامه‌های سازمان و جشن مهربانی این میهمانان حضور داشته باشند. همچنین از سایر استان‌های کشور برادران اهل تسنن حضور پیدا می‌کنند که آن‌ها نیز در این جشن مهربانی به اجرای برنامه می‌پردازند. 
در ادامه این نشت سیدمحمدمجتبی حسینی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه هنر به عنوان زبان فصیح و بیان شیوا لایه‌های مختلفی دارد، اظهار کرد: در طول تاریخ هرکجا که هنرمندی خود را تاثیرگذار احساس کرده، دست به قلم شده و ارادت خود را به اهل بیت (ع) نشان داده است.
وی افزود: در این سال‌ها رئیس جمهوری به اجرای برنامه‌های مصور و امیدورزی و همچنین افزایش نشاط اجتماعی به مردم تاکید کرده است؛ برنامه بهار مهربانی هم به پیشنهاد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصویب شد که قرار است در هر استانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آن استان، برگزاری برنامه‌ها باشد. در شهر تهران هم سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به همراه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران برنامه‌ها را به نحو احسنت برگزار می‌کنند.
به گزارش ایکنا؛ در بخش دیگری از این برنامه رضا مهدوی، استاد موسیقی با اشاره به جایگاه هنر در انتقال مفاهیم، گفت: هنر موسیقی در همه دوره‌ها جایگاه ویژه‌ای نزد ادیبان، حاکمان و مردم داشته است؛ لذا هنر باید برای هر‌چه رساناتر شدن مفاهیم عمیق انسانی تلاش کند.
وی با بیان اینکه امسال در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی هستیم، تصریح کرد: برگزاری چنین برنامه‌هایی نشان می‌دهد که انقلاب ما دیگر به بلوغ کامل دست پیدا کرده است. چراکه در این هفته باشکوه دو نهاد مهم حاکمیتی دست در دست هم داده و قرار است ویژه‌برنامه‌های مهمی را اجرا کنند که بهترین زمان برای عرضه هنر موسیقی است.
وی افزود: همانگونه که در محرم و صفر مردم برای برنامه‌های سوگواری تلاش می‌کنند باید تدبیری هم در جلب مشارکت آن‌ها برای اجرای برنامه‌های سرور و شادی اندیشیده شود. البته باید موسیقی را از سالن‌های گران‌قیمت با اجرا‌های لاکچری بیرون آورده و آن را بین مردم بیاوریم که این رویکرد در بهار مهربانی آماده می‌شود.‌
مهدوی ادامه داد: بخش اعظم موسیقی ایران شامل سرود است، اما متاسفانه امروزه تولید سرود بسیار کم شده و با اینکه سرود امکانات زیادی لازم ندارد شاهد ضعف آن هستیم؛ لذا باید از ظرفیت‌های سرود در تهران و شهرستان‌ها نهایت استفاده را داشته باشیم.
عد از این سخنان علی شیرازی، استاد خوش‌نویسی و نقاشی‌خط در جایگاه حاضر شد و با اشاره به اینکه خوش‌نویسی در خون مردم است، گفت: آثاری که در موزه‌ها از هنرمندان خوش‌نویس ایرانی می‌بینیم، نشان از تبحر آنان در این رشته دارد و ما در خط نستعلیق و شکسته نستعلیق در جهان بی‌رقیب هستیم.
وی با بیان اینکه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، تاکنون فعالیت‌های هنری ارزنده‌ای را انجام داده است، اضافه کرد:، اما نقدی به کار آن‌ها وارد است و آن اینکه از طرح‌های خوش‌نویسی آن طور که باید حمایت نشده است. به عنوان مثال سال گذشته طرحی را در قالب اشعار محتشم کاشانی و قرآن هنری فاخری به سازمان ارائه دادم، اما پاسخی برای حمایت از جانب آن‌ها دریافت نکردیم.
این استاد خوش‌نویسی و نقاشی‌خط کشور تصریح کرد: این قرآنی که به دوستان سازمان فرهنگی و هنری پیشنهاد دادم در قالب هنر معاصر و هنر سنتی و در ابعاید بسیار بزرگی پیاده خواهد شد که بهتر است امسال در برنامه بهار مهربانی ویژه‌برنامه و ورک‌شاپ بزرگی در این خصوص با حضور هنرمندان خوش‌نویس ترتیب داده شود تا مکانی هم برای گردشگری افراد خارجی و نمایش از مراحل ساخت این قرآن عظیم که هنر معاصر و سنتی ما را به نمایش می‌گذارد باشد.
مصطفی محدثی خراسانی دیگر سخنران این نشست بود که سخنان خود را با تعبیری از مقام معظم رهبری آغاز کرد و کفت: به تعبیر ایشان شعر هنر و ثروت ملی ماست؛ شعر ابزاری است که همه مردم با آن سر و کار دارند و از این رو نمی‌شود شخصی به زبان فارسی صحبت کند، اما برای تفهیم منظور خود از اشعار استفاده نکند.
وی افزود: شعر بیشترین مخاطب را در میان سایر هنر‌ها دارد و در تثبیت آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب به نسل‌های دیگر پیشگام بوده و آینه‌ای است که دستاورد‌های انقلاب را به ما نشان می‌دهد این جشنواره را باید قدر بدانیم و احساسات ارادت خودمان به ساحت مقدس حضرت رسول را به زبان شعر به آن‌ها بیان کنیم، همان گونه که مراسم‌های سوگواری انسان‌ساز است مراسم‌های سور و شادی هم حرکت‌ساز است، بنابراین امیدواریم این بهار مهربانی که قرار است در پاییز برگزار شود، نقش مهمی در ارتقای نظام فرهنگی کشور داشته باشد.
انتهای پیام

نظر شما