شناسهٔ خبر: 29435119 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

مديرکل فرآورده هاي طبيعي، سنتي و مکمل سازمان غذا و دارو:

مشکل شيرخشک‌هاي رژيمي اثر شلاقي بازار است؛ اختصاص 50 درصد شيرخشک‌هاي متابوليک به نوزادان با بيماري فنيل کتونوريا

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- مديرکل فراورده هاي طبيعي، سنتي و مکمل سازمان غذا و دارو با اشاره به افزايش 33 درصدي واردات شيرخشک هاي رژيمي، گفت:  جدي‌ترين مشکل در حوزه شيرخشک‌هاي رژيمي "اثر شلاقي بازار" و دپوي آن توسط مردم است.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از ايفدانا، دکتر مهناز خانوي در کارگاه آموزشي بررسي آثار تحريم بر غذا، دارو و تجهيزات پزشکي، فرصت ها و چالش ها؛ با اشاره به اهميت فراورده هاي متابوليک، اظهار کرد: از سه سال گذشته سامانه حامي راه‌اندازي شد تا شيرخشک هاي ويژه 10 هزار نوزاد بيمار شناسايي شده،  تامين و توزيع کند.
وي افزود: بر اين اساس از اولين روز تشخيص بيماري نوزاد، توسط پزشک متخصص و ثبت آن در سامانه تا تهيه و تحويل شير خشک، به وسيله سامانه مديريت مي شود.
وي با اشاره به اينکه مهمترين بيماري که 50 درصد شيرخشک‌هاي متابوليک به آن اختصاص پيدا مي‌کنند فنيل کتونوريا است، گفت: اين نوزادان سالم به دنيا مي آيند اما اگر اين بيماري تشخيص داده نشود و بيمار از شيرخشک‌هاي معمولي استفاده کند دچار تشنج، اختلالات هوشياري و ناتواني در سال‌هاي ديگر زندگي خواهد شد.
مديرکل فراورده هاي طبيعي، سنتي و مکمل سازمان غذا و دارو، برخي از شيرخشک هاي ويژه در تعداد انگشت شماري از کارخانه‌هاي دنيا تامين مي شوند، تصريح کرد: در مورد اين نوع شيرخشک ها سعي مي کنيم براي جلوگيري از به‌وجود آمدن آسيب، تمام فرآورده‌ها شناسايي شده‌اند، امکان نگهداري اين فراورده‌ها بين 9 تا 16 ماه است و اگر اختلالي در هر کدام از مراحل تامين، حمل و ترخيص ايجاد شود، باعث ايجاد بحران خواهد شد.
وي با اشاره به اينکه شيرخشک‌هاي متابوليک مشمول يارانه دولتي هستند، اظهار کرد: به عنوان مثال نوعي شيرخشک با قيمت 298 هزار تومان به ازاي هر قوطي خريداري مي‌شود و با تخصيص يارانه با قيمت 10 الي 15 هزار تومان به دست مصرف کننده مي‌رسد.
خانوي با اشاره به اينکه سازمان غذا و دارو تا چندماه گذشته تنها به حوزه تخصيص ارز شيرخشک‌هاي رژيمي غيريارانه نظارت داشت، گفت: علي‌رغم اينکه واردات اين نوع شيرخشک ها در سال جاري 33 درصد افزايش يافته است و در تمام داروخانه ها موجود بود اما به دنبال اثر شلاقي تحريم، با کمبود مواجه شد.
وي خاطرنشان کرد:  سازمان غذا و دارو براي کنترل عرضه اين شير ها مجبور شد توزيع را به برخي از داروخانه ها محدود کند اما با راه اندازي سامانه‌اي به زودي تمام داروخانه ها اين نوع شير خشک ها را عرضه مي کنند و از طريق سامانه مي توانيم ميزان فروش بازار را کنترل کنيم.
مديرکل فراورده هاي طبيعي، سنتي و مکمل خاطرنشان کرد: جدي ترين مشکل در حوزه شيرخشک در ماه‌هاي اخيراثر شلاقي بازار بوده و دپوي آن توسط افراد موجب کمبود کاذب در بازار مي شود.

نظر شما