شناسهٔ خبر: 29404266 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

کرمانشاه در هفته اي که گذشت (19 تا 25 آبان)

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - کرمانشاه - ايرنا - استان کرمانشاه در هفته گذشته (19 تا 25 آبان) رويدادهاي مختلفي را پشت سرگذاشت که از جمله آن ها مي توان به برپايي نمايشگاه کتاب ، گراميداشت سالگرد وقوع زلزله مهيب 7.3 ريشتري سال قبل و برگزاري رقابتهاي کشتي آزاد بزرگسالان کشور اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، اولين رويداد مهم استان در هفته گذشته مصاحبه اختصاصي هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه با ايرنا بود که وي در بخشي از اظهاراتش اعلام کرد: عمليات بازسازي 17 هزار واحد مسکوني تخريبي و 53 هزار و 500 واحد تعميري در مناطق زلزله زده استان به پايان رسيده و تحويل مردم آسيب ديده شده است.
وي با بيان اينکه زلزله سال گذشته بيش از 10 هزار ميليارد تومان براي دولت هزينه داشته است، به روند بازسازي اشاره کرد و گفت: بنياد مسکن انقلاب اسلامي هم اکنون با 12 اکيپ از استان هاي مختلف کشور با 11 هزار و 500 نيرو در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه مشغول ساخت و ساز است.
بازوند با بيان اينکه در مجموع 36 هزار واحد احداثي نوع يک و نوع 2 در مناطق زلزله زده وجود دارد، ادامه داد: در اين زلزله 12 هزار و 500 واحد که کاملا تخريب و يا بخشي از آنها تخريب شده بود در قالب احداثي نوع يک تعريف شدند.
استاندار کرمانشاه اعلام کرد: 12 هزار و 500 واحد زلزله زده روستايي که در زلزله کرمانشاه به صورت کامل تخريب شده بودند تا مهر ماه تکميل و به مردم تحويل داده شدند.
به گفته بازوند ، هم اکنون کار احداث 17 هزار واحد مسکوني تخريبي زلزله زده غرب استان کرمانشاه به اتمام رسيده است.
** 2 هزار واحد مسکوني مددجويان زلزله زده افتتاح شد
2 هزار واحد مسکوني ويژه مددجويان کميته امداد در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه ، با حضور رييس کميته امداد امام خميني (ره)، معاون بنياد مسکن انقلاب اسلامي و مسئولان محلي اوايل هفته گذشته افتتاح شد.
پرويز فتاح در آيين افتتاح منازل مددجويان کميته امداد امام خميني (ره) در روستاي «گورسفيد» گيلانغرب ، با قدرداني از مردم کرمانشاه و صبوري مردم مناطق زلزله زده اين استان در حادثه تلخ زلزله سال گذشته ، از همه ملت ايران که به شايستگي به ياري آسيب ديدگان شتافتند، قدرداني کرد.
فتاح اظهار داشت: کار احداث 500 واحد مسکوني ديگر ويژه مددجويان کميته امداد امام خميني (ره) تا اواخر خرداد سال آينده به اتمام مي رسد.
** هشت ميليارد ريال سيگار قاچاق در کرمانشاه کشف شد
فرمانده انتظامي استان کرمانشاه ، از کشف 661 هزار و 400 نخ سيگار قاچاق به ارزش حدود هشت ميليارد ريال با تلاش ماموران پليس آگاهي کرمانشاه خبر داد.
سردار «منوچهر امان اللهي» اظهار داشت: پس از اطلاع ماموران پليس آگاهي استان مبني بر جابه جايي و انتقال مقدار زيادي سيگار قاچاق، نوع خودروي حامل محموله قاچاق مشخص و تيم عملياتي اداره قاچاق کالا وارز پليس آگاهي عازم محور پاوه به کرمانشاه شدند.
سردار امان اللهي خاطرنشان کرد: پس از کنترل نامحسوس اين محور، در نهايت يک دستگاه خودرو پژو پارس که حامل بار قاچاق بود مشاهده و ماموران در عملياتي ضربتي موفق به توقيف آن شدند.
رئيس پليس استان کرمانشاه يادآوري کرد: پس از بازرسي از خودرو، 661 هزار و 400 نخ سيگار در مارک هاي مختلف کشف شد.
** برپايي نمايشگاه کتاب و رسانه هاي ديجيتال در کرمانشاه
چهاردهمين نمايشگاه بزرگ کتاب استان همزمان با نمايشگاه رسانه هاي ديجيتال از 20 تا 25 آبان به مدت پنج روز در محل برپايي نمايشگاه هاي بين المللي در بوستان شاهد کرمانشاه برپا شد
نمايشگاه امسال در ٦٠٠ غرفه و با حضور ٥٠٠ ناشر از سراسر کشور و استان کرمانشاه براي بازديد عموم داير شده بود.
در اين نمايشگاه بيش از 100 هزار عنوان کتاب ارائه شد.
** کمک به زلزله زدگان کرمانشاه يک کار ملي بود
رئيس‌ جمهوري گزارش اقدام هاي انجام شده در روند امداد، اسکان موقت و بازسازي واحدهاي زلزله زده استان کرمانشاه را بسيار دلگرم‌ کننده خواند و با تقدير از همه تلاش گران در اين عرصه، تاکيد کرد: کمک به زلزله زدگان کرمانشاه يک کار ملي بود.
دکتر روحاني در جلسه هيات دولت و در آستانه سالگرد حادثه تلخ زلزله کرمانشاه ، زلزله اين استان را با شدت بسيار زياد و کم سابقه خواند و افزود: معمولا زلزله هايي که در شب روي مي دهند خسارات و تلفات زيادي برجاي مي گذارند اما بحمدالله وقوع پيش لرزه اي با قدرت کمتر باعث شده بود شمار زيادي از مردم از خانه‌ها بيرون بيايند که همين امر موجب شد خسارت اين زلزله از لحاظ جاني، بسيار کاهش يابد.
روحاني، اين زلزله را يک آزمايش بزرگ براي مسئولان استاني، ملي و همه افرادي که در اينگونه حوادث بايد به کمک آسيب‌ ديدگان بپردازند، خواند و اظهار داشت: مرحله نخست که امداد و نجات بود، بسيار خوب انجام گرفت و مردم در سفري که به فاصله يک روز پس از وقوع اين زلزله به منطقه زلزله زده داشتم از روند کلي امداد و نجات راضي بودند. اين مرحله کارها که تا ظهر فرداي وقوع زلزله انجام گرفت، کار بسيار عظيم و بزرگي بود.
** بيش از پنج هزار پس لرزه در کرمانشاه به ثبت رسيد
مسئول شبکه لرزه نگاري کرمانشاه گفت: از زمان وقوع زلزله 7.3 ريشتري ازگله در 21 آبان سال 96 تاکنون (21 آبان 97) پنج هزار و 511 پس لرزه در استان به ثبت رسيده است.
فرهاد فروزي افزود: از اين تعداد پس لرزه ثبت شده 2 هزار و 815 مورد در سال 97 و 2 هزار و 696 مورد نيز در سال 96 به وقوع پيوسته است.
وي ادامه داد: از مجموع پس لرزه هاي ثبت شده، 11 مورد بالاي پنج ريشتر، 107 مورد بين چهار تا پنج ريشتر، 639 مورد بين سه تا چهار ريشتر و چهار هزار و 754 مورد نيز کمتر از سه ريشتر بوده است.
فروزي با بيان اينکه در يک سال اخير يعني از 21 ابان سال 96 تا امروز هر روز پس لرزه در استان بخصوص در سرپل ذهاب و ازگله داشته ايم، گفت: به طور ميانگين روزانه بين هفت تا هشت پس لرزه در اين مناطق ثبت شده است.
** مرحله اول سرمايه مالباختگان گليم و گبه تا آخرهفته واريز مي شود
دادستان عمومي و انقلاب کرمانشاه از پرداخت 39 درصد اصل سپرده هاي اوليه مالباختگان شرکت فرش، گليم و گبه خبر داد.
محمدحسين صادقي در جمع خبرنگاران افزود: اين درصد معادل 38 ميليارد و 219 ميليون تومان است که پس از کسر سودهاي دريافتي مالباختگان از محکوم عليه (محمدرضا مشيري)، پرداخت مي شود.
وي عنوان کرد که پرداخت‌ها به صورت مستقيم به حساب هايي که پيش تر براي همه مالباختگان افتتاح شده، واريز مي شود و نيازي به مراجعه مالباختگان به دستگاه قضايي نيست.
دادستان کرمانشاه اظهار کرد: مالباختگاني هم که کارت بانکي نگرفته اند مي توانند با ارائه اسناد هويتي به يکي از شعب بانک ملي در سراسر کشور مراجعه کنند اما اگر داراي کارت بانکي هستند پس از واريز مبلغ مي توانند آن را برداشت کنند.
** 2 ميليارد تومان براي بازسازي دانشگاه پيام نور اختصاص يافت
استاندار کرمانشاه از اختصاص 2 ميليارد تومان اعتبار براي بازسازي دانشگاه هاي پيام نور شهرستان هاي سرپل ذهاب ، گيلانغرب و ثلاث باباجاني که در زلزله 7.3 ريشتري آبان پارسال غرب کرمانشاه آسيب ديد، خبر داد.
هوشنگ بازوند روز جمعه در حاشيه بازديد از دانشگاه پيام نور سرپل ذهاب در گفت و گو با خبرنگاران افزود: در 24 مرداد ماه امسال 2 ميليارد تومان به اين دانشگاه و به تازگي هم 170 ميليون تومان ابلاغ شده که از اين مبلغ 800 ميليون تومان صددرصد تخصيص داده شده است.
وي اظهار داشت: با تخصيص بخشي از اعتبار اختصاص يافته براي بازسازي دانشگاه پيام نور ، متاسفانه کوتاهي شده است و تاکنون بايد مشاور اين طرح مشخص مي شد.
بازروند اظهار داشت: آن چه که مشخص است رئيس مرکز پيام نور شهرستان سرپل ذهاب در بازسازي اين دانشگاه به دليل پيگيري نکردن موضوع کوتاهي کرده است.
** مسئولان به کاهش قدرت خريد مردم توجه ويژه داشته باشند
امام جمعه اهل سنت کرمانشاه با تقدير از اقدام هايي که اقتصاد را به سمت آرامش سوق داده است از مسئولان خواست، مقوله گراني و کاهش قدرت خريد مردم را نيز مردم توجه ويژه خود قرار دهند
ماموستا مُلا محمد محمدي در خطبه هاي نماز جمعه اين هفته در مسجد جامع شافعي کرمانشاه؛ ابراز اميدواري کرد مسئولان مربوطه با توجه به نقش موثر مردم در اجرا و توفيق سياست هاي اقتصادي دولت، گراني و کاهش قدرت خريد مردم را نيز مورد توجه ويژه قرار دهند.
او تاکيد کرد؛ اقدام هاي دولت در راستاي کنترل و کاهش گراني و افزايش قدرت خريد مردم باعث مي شود تا بخشي از فشارها بر طيف بزرگي از جامعه کاسته شود.
** وحدت عامل پيروزي مسلمانان است
نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه کرمانشاه ، وحدت را عامل برتري و پيروزي مسلمانان در برابر توطئه هاي استکبار عليه اسلام و پيروان اين دين الهي دانست و گفت: تفرقه و اختلاف دستاوردي براي مسلمانان نداشته و نخواهد داشت.
آيت‌الله مصطفي علما در خطبه‌ هاي نماز جمعه اين هفته کرمانشاه گفت: در شرايط فعلي که آمريکا و رژيم صهيونيستي به دنبال منزوي کردن اسلام و مسلمانان هستند بايد با وحدت پيام اسلام را به جهانيان به خوبي برسانيم.
وي به موضوع فلسطين و اشغالگري هاي صهيونيست ها اشاره کرد و افزود: مقاومت ملت فلسطين و حمايت هاي حزب الله و حماس از اين مردم مظلوم و ستم ديده، صهيونيست ها را وادار به عقب نشيني کرده است.
خطيب نماز جمعه کرمانشاه با بيان اينکه رژيم صهيونيستي قدرت پوشالي و شکننده اي دارد، تصريح کرد: اين رژيم که ادعاي قدرت دارد در سه جنگ اخير خود مقابل حزب الله و حماس شکسته خورده و اين نشان مي دهد که قدرت آنها مانند رژيمشان جعلي و پوشالي است.
آيت الله علما با اشاره به وعده خداوند بزرگ مبني بر آزادي قدس شريف، گفت: وحدت ميان مسلمانان زمينه آزادسازي سرزمين‌ هاي اشغالي را فراهم مي ‌کند.
** مازندران فاتح رقابتهاي کشتي آزاد بزرگسالان کشور شد
رقابت هاي کشتي آزاد بزرگسالان کشور که به مدت 2 روز در سرسراي ورزشي امام حسن مجتبي (ع) شهرستان مرزي قصرشيرين برگزار شد، روز جمعه با قهرماني تيم مازندران پايان يافت.
مرحله فينال اين دوره از رقابت ها بين تيم هاي مازندران و کرمانشاه برگزار شد که در نهايت تيم مازندران با پيروزي هفت بر سه توانست بر تيم کرمانشاه غلبه کرده و براي چهارمين سال پياپي عنوان قهرماني را از آن خود کند.
تيم کشتي کرمانشاه نيز در جايگاه دوم اين رقابت ها قرار گرفت که در مسابقه فينال با حضور هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه و نمايندگان فدراسيون کشتي و جمعي از مسئولان استاني و محلي برگزار شد.
همچنين در ديدار رده بندي اين مسابقه ها تيم هاي البرز و همدان به ترتيب جايگاه سوم و چهارمي را به خود اختصاص دادند.
دبير هيات کشتي استان کرمانشاه در حاشيه برگزاري اين رقابت ها در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت: 10 تيم برتر کشور در اين رقابت ها به مدت 2 روز با هم به رقابت پرداختند و پس از برگزاري ديدارهاي مختلف، مازندران ، کرمانشاه و البرز به ترتيب در جايگاه هاي اول تا سوم قرار گرفتند.
منصور کياني افزود: تيم هاي برتر شرکت کننده در اين رقابت ها از استان هاي مازندران ، کرمانشاه ، البرز ، تهران ، همدان ، توابع تهران ، خراسان شمالي ، گلستان ، لرستان و گيلان بودند.
7458/8066
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما