شناسهٔ خبر: 29404109 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کرمانشاه در هفته ای که گذشت (19 تا 25 آبان)

کرمانشاه - ایرنا - استان کرمانشاه در هفته گذشته (19 تا 25 آبان) رویدادهای مختلفی را پشت سرگذاشت که از جمله آن ها می توان به برپایی نمایشگاه کتاب ، گرامیداشت سالگرد وقوع زلزله مهیب 7.3 ریشتری سال قبل و برگزاری رقابتهای کشتی آزاد بزرگسالان کشور اشاره کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، اولین رویداد مهم استان در هفته گذشته مصاحبه اختصاصی هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه با ایرنا بود که وی در بخشی از اظهاراتش اعلام کرد: عملیات بازسازی 17 هزار واحد مسکونی تخریبی و 53 هزار و 500 واحد تعمیری در مناطق زلزله زده استان به پایان رسیده و تحویل مردم آسیب دیده شده است.
وی با بیان اینکه زلزله سال گذشته بیش از 10 هزار میلیارد تومان برای دولت هزینه داشته است، به روند بازسازی اشاره کرد و گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هم اکنون با 12 اکیپ از استان های مختلف کشور با 11 هزار و 500 نیرو در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه مشغول ساخت و ساز است.
بازوند با بیان اینکه در مجموع 36 هزار واحد احداثی نوع یک و نوع 2 در مناطق زلزله زده وجود دارد، ادامه داد: در این زلزله 12 هزار و 500 واحد که کاملا تخریب و یا بخشی از آنها تخریب شده بود در قالب احداثی نوع یک تعریف شدند.
استاندار کرمانشاه اعلام کرد: 12 هزار و 500 واحد زلزله زده روستایی که در زلزله کرمانشاه به صورت کامل تخریب شده بودند تا مهر ماه تکمیل و به مردم تحویل داده شدند.
به گفته بازوند ، هم اکنون کار احداث 17 هزار واحد مسکونی تخریبی زلزله زده غرب استان کرمانشاه به اتمام رسیده است.

** 2 هزار واحد مسکونی مددجویان زلزله زده افتتاح شد
2 هزار واحد مسکونی ویژه مددجویان کمیته امداد در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه ، با حضور رییس کمیته امداد امام خمینی (ره)، معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و مسئولان محلی اوایل هفته گذشته افتتاح شد.
پرویز فتاح در آیین افتتاح منازل مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) در روستای «گورسفید» گیلانغرب ، با قدردانی از مردم کرمانشاه و صبوری مردم مناطق زلزله زده این استان در حادثه تلخ زلزله سال گذشته ، از همه ملت ایران که به شایستگی به یاری آسیب دیدگان شتافتند، قدردانی کرد.
فتاح اظهار داشت: کار احداث 500 واحد مسکونی دیگر ویژه مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) تا اواخر خرداد سال آینده به اتمام می رسد.

** هشت میلیارد ریال سیگار قاچاق در کرمانشاه کشف شد
فرمانده انتظامی استان کرمانشاه ، از کشف 661 هزار و 400 نخ سیگار قاچاق به ارزش حدود هشت میلیارد ریال با تلاش ماموران پلیس آگاهی کرمانشاه خبر داد.
سردار «منوچهر امان اللهی» اظهار داشت: پس از اطلاع ماموران پلیس آگاهی استان مبنی بر جابه جایی و انتقال مقدار زیادی سیگار قاچاق، نوع خودروی حامل محموله قاچاق مشخص و تیم عملیاتی اداره قاچاق کالا وارز پلیس آگاهی عازم محور پاوه به کرمانشاه شدند.
سردار امان اللهی خاطرنشان کرد: پس از کنترل نامحسوس این محور، در نهایت یک دستگاه خودرو پژو پارس که حامل بار قاچاق بود مشاهده و ماموران در عملیاتی ضربتی موفق به توقیف آن شدند.
رئیس پلیس استان کرمانشاه یادآوری کرد: پس از بازرسی از خودرو، 661 هزار و 400 نخ سیگار در مارک های مختلف کشف شد.

** برپایی نمایشگاه کتاب و رسانه های دیجیتال در کرمانشاه
چهاردهمین نمایشگاه بزرگ کتاب استان همزمان با نمایشگاه رسانه های دیجیتال از 20 تا 25 آبان به مدت پنج روز در محل برپایی نمایشگاه های بین المللی در بوستان شاهد کرمانشاه برپا شد
نمایشگاه امسال در ٦٠٠ غرفه و با حضور ٥٠٠ ناشر از سراسر کشور و استان کرمانشاه برای بازدید عموم دایر شده بود.
در این نمایشگاه بیش از 100 هزار عنوان کتاب ارائه شد.

** کمک به زلزله زدگان کرمانشاه یک کار ملی بود
رئیس‌ جمهوری گزارش اقدام های انجام شده در روند امداد، اسکان موقت و بازسازی واحدهای زلزله زده استان کرمانشاه را بسیار دلگرم‌ کننده خواند و با تقدیر از همه تلاش گران در این عرصه، تاکید کرد: کمک به زلزله زدگان کرمانشاه یک کار ملی بود.
دکتر روحانی در جلسه هیات دولت و در آستانه سالگرد حادثه تلخ زلزله کرمانشاه ، زلزله این استان را با شدت بسیار زیاد و کم سابقه خواند و افزود: معمولا زلزله هایی که در شب روی می دهند خسارات و تلفات زیادی برجای می گذارند اما بحمدالله وقوع پیش لرزه ای با قدرت کمتر باعث شده بود شمار زیادی از مردم از خانه‌ها بیرون بیایند که همین امر موجب شد خسارت این زلزله از لحاظ جانی، بسیار کاهش یابد.
روحانی، این زلزله را یک آزمایش بزرگ برای مسئولان استانی، ملی و همه افرادی که در اینگونه حوادث باید به کمک آسیب‌ دیدگان بپردازند، خواند و اظهار داشت: مرحله نخست که امداد و نجات بود، بسیار خوب انجام گرفت و مردم در سفری که به فاصله یک روز پس از وقوع این زلزله به منطقه زلزله زده داشتم از روند کلی امداد و نجات راضی بودند. این مرحله کارها که تا ظهر فردای وقوع زلزله انجام گرفت، کار بسیار عظیم و بزرگی بود.

** بیش از پنج هزار پس لرزه در کرمانشاه به ثبت رسید
مسئول شبکه لرزه نگاری کرمانشاه گفت: از زمان وقوع زلزله 7.3 ریشتری ازگله در 21 آبان سال 96 تاکنون (21 آبان 97) پنج هزار و 511 پس لرزه در استان به ثبت رسیده است.
فرهاد فروزی افزود: از این تعداد پس لرزه ثبت شده 2 هزار و 815 مورد در سال 97 و 2 هزار و 696 مورد نیز در سال 96 به وقوع پیوسته است.
وی ادامه داد: از مجموع پس لرزه های ثبت شده، 11 مورد بالای پنج ریشتر، 107 مورد بین چهار تا پنج ریشتر، 639 مورد بین سه تا چهار ریشتر و چهار هزار و 754 مورد نیز کمتر از سه ریشتر بوده است.
فروزی با بیان اینکه در یک سال اخیر یعنی از 21 ابان سال 96 تا امروز هر روز پس لرزه در استان بخصوص در سرپل ذهاب و ازگله داشته ایم، گفت: به طور میانگین روزانه بین هفت تا هشت پس لرزه در این مناطق ثبت شده است.

** مرحله اول سرمایه مالباختگان گلیم و گبه تا آخرهفته واریز می شود
دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه از پرداخت 39 درصد اصل سپرده های اولیه مالباختگان شرکت فرش، گلیم و گبه خبر داد.
محمدحسین صادقی در جمع خبرنگاران افزود: این درصد معادل 38 میلیارد و 219 میلیون تومان است که پس از کسر سودهای دریافتی مالباختگان از محکوم علیه (محمدرضا مشیری)، پرداخت می شود.
وی عنوان کرد که پرداخت‌ها به صورت مستقیم به حساب هایی که پیش تر برای همه مالباختگان افتتاح شده، واریز می شود و نیازی به مراجعه مالباختگان به دستگاه قضایی نیست.
دادستان کرمانشاه اظهار کرد: مالباختگانی هم که کارت بانکی نگرفته اند می توانند با ارائه اسناد هویتی به یکی از شعب بانک ملی در سراسر کشور مراجعه کنند اما اگر دارای کارت بانکی هستند پس از واریز مبلغ می توانند آن را برداشت کنند.

** 2 میلیارد تومان برای بازسازی دانشگاه پیام نور اختصاص یافت
استاندار کرمانشاه از اختصاص 2 میلیارد تومان اعتبار برای بازسازی دانشگاه های پیام نور شهرستان های سرپل ذهاب ، گیلانغرب و ثلاث باباجانی که در زلزله 7.3 ریشتری آبان پارسال غرب کرمانشاه آسیب دید، خبر داد.
هوشنگ بازوند روز جمعه در حاشیه بازدید از دانشگاه پیام نور سرپل ذهاب در گفت و گو با خبرنگاران افزود: در 24 مرداد ماه امسال 2 میلیارد تومان به این دانشگاه و به تازگی هم 170 میلیون تومان ابلاغ شده که از این مبلغ 800 میلیون تومان صددرصد تخصیص داده شده است.
وی اظهار داشت: با تخصیص بخشی از اعتبار اختصاص یافته برای بازسازی دانشگاه پیام نور ، متاسفانه کوتاهی شده است و تاکنون باید مشاور این طرح مشخص می شد.
بازروند اظهار داشت: آن چه که مشخص است رئیس مرکز پیام نور شهرستان سرپل ذهاب در بازسازی این دانشگاه به دلیل پیگیری نکردن موضوع کوتاهی کرده است.

** مسئولان به کاهش قدرت خرید مردم توجه ویژه داشته باشند
امام جمعه اهل سنت کرمانشاه با تقدیر از اقدام هایی که اقتصاد را به سمت آرامش سوق داده است از مسئولان خواست، مقوله گرانی و کاهش قدرت خرید مردم را نیز مردم توجه ویژه خود قرار دهند
ماموستا مُلا محمد محمدی در خطبه های نماز جمعه این هفته در مسجد جامع شافعی کرمانشاه؛ ابراز امیدواری کرد مسئولان مربوطه با توجه به نقش موثر مردم در اجرا و توفیق سیاست های اقتصادی دولت، گرانی و کاهش قدرت خرید مردم را نیز مورد توجه ویژه قرار دهند.
او تاکید کرد؛ اقدام های دولت در راستای کنترل و کاهش گرانی و افزایش قدرت خرید مردم باعث می شود تا بخشی از فشارها بر طیف بزرگی از جامعه کاسته شود.

** وحدت عامل پیروزی مسلمانان است
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه ، وحدت را عامل برتری و پیروزی مسلمانان در برابر توطئه های استکبار علیه اسلام و پیروان این دین الهی دانست و گفت: تفرقه و اختلاف دستاوردی برای مسلمانان نداشته و نخواهد داشت.
آیت‌الله مصطفی علما در خطبه‌ های نماز جمعه این هفته کرمانشاه گفت: در شرایط فعلی که آمریکا و رژیم صهیونیستی به دنبال منزوی کردن اسلام و مسلمانان هستند باید با وحدت پیام اسلام را به جهانیان به خوبی برسانیم.
وی به موضوع فلسطین و اشغالگری های صهیونیست ها اشاره کرد و افزود: مقاومت ملت فلسطین و حمایت های حزب الله و حماس از این مردم مظلوم و ستم دیده، صهیونیست ها را وادار به عقب نشینی کرده است.
خطیب نماز جمعه کرمانشاه با بیان اینکه رژیم صهیونیستی قدرت پوشالی و شکننده ای دارد، تصریح کرد: این رژیم که ادعای قدرت دارد در سه جنگ اخیر خود مقابل حزب الله و حماس شکسته خورده و این نشان می دهد که قدرت آنها مانند رژیمشان جعلی و پوشالی است.
آیت الله علما با اشاره به وعده خداوند بزرگ مبنی بر آزادی قدس شریف، گفت: وحدت میان مسلمانان زمینه آزادسازی سرزمین‌ های اشغالی را فراهم می ‌کند.

** مازندران فاتح رقابتهای کشتی آزاد بزرگسالان کشور شد
رقابت های کشتی آزاد بزرگسالان کشور که به مدت 2 روز در سرسرای ورزشی امام حسن مجتبی (ع) شهرستان مرزی قصرشیرین برگزار شد، روز جمعه با قهرمانی تیم مازندران پایان یافت.
مرحله فینال این دوره از رقابت ها بین تیم های مازندران و کرمانشاه برگزار شد که در نهایت تیم مازندران با پیروزی هفت بر سه توانست بر تیم کرمانشاه غلبه کرده و برای چهارمین سال پیاپی عنوان قهرمانی را از آن خود کند.
تیم کشتی کرمانشاه نیز در جایگاه دوم این رقابت ها قرار گرفت که در مسابقه فینال با حضور هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه و نمایندگان فدراسیون کشتی و جمعی از مسئولان استانی و محلی برگزار شد.
همچنین در دیدار رده بندی این مسابقه ها تیم های البرز و همدان به ترتیب جایگاه سوم و چهارمی را به خود اختصاص دادند.
دبیر هیات کشتی استان کرمانشاه در حاشیه برگزاری این رقابت ها در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: 10 تیم برتر کشور در این رقابت ها به مدت 2 روز با هم به رقابت پرداختند و پس از برگزاری دیدارهای مختلف، مازندران ، کرمانشاه و البرز به ترتیب در جایگاه های اول تا سوم قرار گرفتند.
منصور کیانی افزود: تیم های برتر شرکت کننده در این رقابت ها از استان های مازندران ، کرمانشاه ، البرز ، تهران ، همدان ، توابع تهران ، خراسان شمالی ، گلستان ، لرستان و گیلان بودند.
7458/8066

نظر شما