شناسهٔ خبر: 29398128 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

پس لرزه هاي قتل خاشقجي؛ تحريم 17 سعودي از سوي آمريکا/ ديدبان حقوق بشر: کشورها اجازه ندهند عربستان تبرئه شود

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- سازمان عفو بين‌الملل تحقيقات دادستاني کل سعودي در مورد قتل خاشقچي را بي‌اعتبار خواند و خواستار تحقيقات کامل و جامع بين‌المللي در اين قضيه شد.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، سازمان عفو بين‌الملل به بيانيه دادستاني کل عربستان سعودي در مورد پروند قتل «جمال خاشقچي»، روزنامه‌نگار منتقد آل سعودي واکنش نشان داد.
عفو بين‌الملل تحقيقات دادستاني کل عربستان سعودي «فاقد اعتبار» است و نياز به تحقيقات مستقل و بين‌المللي است.
اين سازمان از سازمان ملل متحد خواست در مورد ماجراي قتل خاشقچي تحقيقات مستقلي انجام دهد؛ چرا که اين تنها راه براي تضمين کشف حقيقت و تحقق عدالت است.
در بيانيه‌اي که عفو بين‌الملل منتشر کرد، آمده است: «دادستاني کل سعودي خواستار اعدام پنج فرد متهم به قتل خاشقچي شده است و اين در حالي است که تحقيقات انجام شده فاقد اعتبار است».
سازمان عفو بين‌الملل همچنين از درخواست ترکيه مبني بر انجام تحقيقات بين‌المللي در قتل جمال خاشقچي استقبال کرد و گفت که آنکارا بايد از سازمان ملل بخواهد «فورا» به اين پرونده ورود کرده و تحقيقات را آغاز کند.
مولود چاووش اوغلو، وزير خارجه ترکيه ديروز (چهارشنبه) از سازمان عفو بين‌الملل خواست در ماجراي قتل خاشقچي تحقيق کند.
سازمان عفو بين‌الملل همچنين تأکيد کرد که «عربستان سعودي در زمينه نقض حقوق بشر پرونده ترسناکي دارد و بايد کساني که در قتل خاشقچي دست داشته‌اند، به صورت عادلانه محاکمه شده و آن‌ها را به دست عدالت سپرد».
دادستاني کل عربستان سعودي پنجشنبه در بيانيه‌اي‌ مدعي شد که درخواست محاکمه اعدام پنج تن از 21 فرد متهم به دست داشتن در قتل خاشقچي را کرده و دستور قتل اين روزنامه‌نگار مربوط به تيم ترور بوده و نه مقام‌هاي ارشد سعودي.
ترکيه از زبان وزير خارجه خود به اين بيانيه واکنش نشان داد و اعلام کرد که تحقيقات طرف سعودي در اين ارتباط «قانع کننده» نيست و بايد تحقيقات بين‌المللي صورت بگيرد.
در واکنش به اين اظهارات «مولود چاووش اوغلو»، همتاي سعودي او گفت که مقتول، متهمان و محل وقوع قتل «سعودي» است و بايد در داخل عربستان سعودي به اين پرونده رسيدگي شود.

ديدبان حقوق بشر: کشورها اجازه ندهند عربستان تبرئه شود
در همين حال سازمان بين‌المللي ديدبان حقوق بشر با «وحشيانه» خواندن قتل روزنامه‌نگار سعودي مقيم آمريکا تأکيد کرد که ائتلاف عربستان در يمن بارها حقوق بشر در يمن را زير پا گذاشته است.
سازمان بين‌المللي ديدبان حقوق بشر خواستار تحقيقاتي مستقل در خصوص قتل «جمال خاشقچي» روزنامه نگار سعودي مقيم آمريکا شد.
اين سازمان از کشورهاي دنيا خواست که تبرئه شدن عربستان از اين «جنايت» را نپذيرند.
ديدبان با انتشار بيانيه‌اي اعلام کرد: «رياض اعتراف کرد که کارمندان رسمي سعودي خاشقچي را به قتل رسانده‌اند»؛ قتلي که در دوم اکتبر گذشته در کنسولگري عربستان در استانبول صورت گرفت.
شبکه خبري الجزيره گزارش داد که اين سازمان حقوقي وابسته به سازمان ملل تحقيقاتي را خواستار شد که مستلزم تعيين نقش عربستان و مسئولاني باشد که «اين قتل وحشيانه را برنامه‌ريزي و اجرا کردند».
ديدبان حقوق بشر درباره حقوق بشر در عربستان سعودي تأکيد کرد که پرونده حقوقي اين کشور در شوراي حقوق بشر وابسته به سازمان ملل در پنجم نوامبر به دقت بررسي شد.
«مايکل بيج» نائب رئيس بخش خاورميانه و شمال آفريقا ديده بان حقوق بشر در اين زمينه گفت که «پرونده‌هاي برخي از کشورها مشکلات زيادي دارد، ولي سعودي به خاطر سطح سرکوب شديدي که به وضوح در قتل وحشيانه خاشقچي مشخص بود» در ميان اين کشورها از همه بارزتر است.
بيج از عربستان خواست که به انتقادهاي بين‌المللي در خصوص پرونده اين کشور در زمينه حقوق بشر اعتنا کند و دست به تغييرات عملي بزند، از جمله آزادسازي فوري مدافعان حقوق بشر که در بند زندان‌هاي سعودي قرار دارند.
ديدبان حقوق بشر در ادامه گزارش داد که مسئولان سعودي پس از ولي‌عهدي «محمد بن سلمان» سرکوب سازمان يافته عليه معارضان و فعالان حقوق بشري را افزايش دادند.
اين سازمان درباره جنايات ائتلاف سعودي در يمن  هم تأکيد کرد که اين ائتلاف «تجاوازت زيادي به حقوق بشر بين الملل داشته است، از جمله جنايات جنگي که اين ائتلاف مرتکب شده است، ولي در خصوص اين تجاوزات، هيچ «تحقيق هدفمند و شفافي» صورت نگرفته است.

تحريم 17 سعودي از سوي آمريکا
خبر ديگر اينکه منابع آگاه به رويترز گفته‌اند وزارت خزانه‌‌داري آمريکا به بهانه قتل «جمال خاشقچي»، روزنامه‌نگار منتقد سعودي، 17 سعودي را تحريم مي‌کند.
«سعود القحطاني»، مشاور دربار سعودي و «محمد العتيبي» سرکنسول سعودي در استانبول جزو کساني هستند که در فهرست تحريم‌ها قرار گرفته‌اند.
اسامي نفرات تحريم‌شده به شرح ذيل است:
1- «منصور عثمان اباحسين»
2- «نائف حسن العريفي»
3- «فهد شبيب البلوي»
 4- «مشعل سعد البوستاني»
5- «ثائر غالب الحربي»
6- «عبد العزيز محمد الحساوي»
7- « مصطفى محمد المدني»
8- «بدر لافي العتيبي»
9- «خالد العتيبي»
10- «محمد العتيبي»
11-  «سيف سعد القحطاني»
12- «سعود القحطاني»
13- «ترکي مسرف الشهري»
14- «وليد عبدالله الشهري»
150 «محمد سعد الزهراني»
16- «ماهر عبدالعزير مطرب»
17- «صالح محمد الدبيخي»
وزارت خزانه‌داري آمريکا در بيانيه‌اي اعلام کرد «سعود القحطاني»، مشاور سابق دربار سعودي، «ماهر مطرب» دستيار القحطاني و «محمد العتيبي»، سرکنسول سعودي در استانبول همراه با 14 نفر از اعضاي تيم ترور خاشقچي به فهرست تحريم‌هاي اضافه شده‌اند.
«استيون منوشين»، وزير خزانه‌داري آمريکا در بيانيه‌اي ادعا کرده اين تحريم‌ها به دليل نقش نفرات ياد شده در قتل خاشقچي وضع شده‌اند. در بخشي از بيانيه او آمده است: «حکومت عربستان سعودي بايستي براي پايان دادن به حملات عليه مخالفان سياسي و روزنامه‌نگاران، گام‌هاي مناسبي بردارد.»

نظر شما