شناسهٔ خبر: 29397400 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

لاپوشاني يک جنايت فجيع/ کمک آمريکا به عربستان براي تبرئه بن سلمان در قتل خاشقچي

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- مقام هاي سعودي و آمريکا آخرين تلاش هاي خود را براي لاپوشاني جنايت بن سلمان عليه روزنامه نگار منتقد آل سعود را انجام مي دهند.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، تلويزيون الحدث؛ معاون دادستاني عربستان سعودي، در نشست خبري در کنسولگري اين کشور در استانبول نتايج تحقيقات ادعايي مربوط به قتل جمال خاشقجي روزنامه نگار عربستاني در کنسولگري اين کشور در استانبول را اعلام کرد.
معاون دادستاني عربستان سعودي در نشست خبري درباره تحقيقات مربوط به جنايت قتل جمال خاشقجي روزنامه نگار در کنسولگري اين کشور در استانبول گفت: محمد بن سلمان وليعهد سعودي نقشي در جنايت قتل خاشقجي ندارد. دستور تشکيل گروه براي بازگرداندن خاشقجي را معاون سابق رئيس سازمان اطلاعات عربستان صادر کرده و تصميم قتل او را هم رئيس گروهي که به استانبول اعزام شده بودند، اتخاذ کرده است.
وي گفت: بازجويي از سعود القحطاني مشاور سابق دربار سعودي درباره قتل خاشقجي ادامه دارد.
وي با توجيهي دير هنگام براي سرپوش گذاشتن به دست داشتن بن سلمان، وليعهد سعودي در قتل روزنامه نگار منتقد سعودي ادعا کرد به دستور معاون سابق سازمان اطلاعات عربستان! گروهي براي مذاکره با جمال خاشقجي و قانع کردن او به بازگشت به اين کشور تشکيل شده بود.
وي در ادامه ادعاهايش گفت: ماموريت اعضاي اين گروه، مذاکره با خاشقجي بود، اما پس از درگير شدن با او، ماده مخدر به مقدار زياد به او تزريق کردند که باعث مرگش شد.
رئيس اين گروه بدون اشاره به اسناد صوتي مکالمات مشاور امنيتي بن سلمان همچنين ادعا کرد بدون مشورت با مقامات بلندپايه، تصميم قتل و تکه تکه کردن جسد خاشقجي را اتخاذ کرده است.
معاون دادستاني عربستان سعودي اعتراف مي کند جسد خاشقجي پس از تکه تکه شدن به خارج کنسولگري منتقل شده و در اختيار يک فرد محلي قرار گرفته است. يازده نفر با اتهام مشارکت در قتل خاشقجي بازداشت شده بودند که پنج نفر از آنها در اين قتل و انتقال تکه هاي جسد خاشقجي به بيرون ساختمان کنسولگري مشارکت داشتند.
معاون دادستاني سعودي بدون ذکر مستندات مورد اشاره از سوي ترکيه توپ را به زمين مقامات آنکارا انداخت و افزود: براي اين متهمان درخواست صدور حکم اعدام کرديم و منتظر آن هستيم که ترکيه مدارک لازم را در اختيار ما قرار دهد. تاکنون سه بار به ترکيه درخواست ارائه کرديم و همچنان منتظر عملي شدن ارائه اين مدارک هستيم.
 يک مقام ترکيه اي روايت سعوديها از قتل خاشقجي را زير سوال برد
شبکه تلويزيوني الجزيره گزارش داد: يک منبع ترکيه اي با زير سوال بردن سخنان دادستاني عربستان سعودي درباره ماجراي قتل جمال خاشقجي روزنامه نگار در کنسولگري اين کشور در استانبول گفت: تيمي که از عربستان به استانبول آمده بود، فرمان قتل خاشقجي را به همراه داشت.

عادل الجبير توپ را به زمين آنکارا انداخت
شبکه تلويزيوني الجزيره گزارش داد: عادل الجبير وزير امور خارجه عربستان سعودي در نشست خبري در رياض گفت: سوالات بيشتري درباره پرونده قتل خاشقجي وجود دارد که هنوز بدون پاسخ است.
در ادامه فرافکني ها و منحرف ساختن افکار عمومي از سوي سعوديها در معرفي آمران قتل خاشقجي، وزير خارجه سعودي افزود: عربستان مسئول تحقيقات در پرونده قتل خاشقجي است، زيرا اين جنايت در حق يک شهروند عربستاني و در داخل کنسولگري اين کشور رخ داده است. ترکيه به درخواست ما براي ارائه مدارک و شواهد مربوط به اين پرونده پاسخ دهد.
الجبير افزود: بين المللي کردن پرونده قتل جمال خاشقجي را رد مي کنيم.
الجبير گفت: هجده نفر در پرونده قتل خاشقجي بازداشت و شش مقام هم برکنار شدند. هر نوع تلاش براي سياسي کاري در پرونده قتل خاشقجي را رد مي کنيم و آن را دخالت در امور داخلي عربستان مي دانيم.
وي خاطر نشان کرد: سه درخواست براي دريافت اطلاعات و مدارک از طرف ترکيه اي ارسال کرده ايم و دادستان سعودي همچنان منتظر پاسخ اين کشور است.
وزير سعودي، سخنان همتاي ترکيه اي خود درباره نتيجه تحقيقات دادستاني عربستان در مورد قتل جمال خاشقجي روزنامه نگار در کنسولگري اين کشور در استانبول را رد کرد.
الجبير وزير امور خارجه عربستان سعودي در نشست خبري در رياض، گفت: علت سخنان متفاوت ما درباره پرونده قتل جمال خاشقجي، اطلاعات نادرستي است که از تيمي که به استانبول رفته بود، دريافت کرديم.

تلاش آمريکا براي پنهانکاري در قتل خاشقجي
واشنگتن تلاش مي کند در قتل خاشقجي پنهانکاري کند.
به گزارش آناتولي، جان بولتون مشاور امنيت ملي آمريکا روز چهارشنبه اعلام کرد فايل هاي صوتي در ارتباط با قتل جمال خاشقجي -روزنامه نگار عربستاني که در کنسولگري اين کشور در استانبول کشته شد- دخالت محمد بن سلمان وليعهد سعودي را در جنايت نشان نمي دهد.
بولتون در سفر به سنگاپور تصريح کرد :«سخنان کساني که فايل هاي ضبط شده را شنيده اند،‌ دخالت محمد بن سلمان را در اين ماجرا نشان نمي دهد.»
وي افزود دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا نيز خواهان اطلاعاتي درباره چگونگي قتل خاشقجي است.
بولتون تصريح کرد :«من هنوز خود به اين فايل صوتي گوش نداده ام.»
رجب طيب اردوغان رئيس جمهور ترکيه روز دهم نوامبر اعلام کرد فايل هاي صوتي در ارتباط با قتل خاشقجي را به کشورهاي عربستان، ‌آمريکا، فرانسه، آلمان و انگليس ارائه کرده است.
روزنامه نيويورک تايمز آمريکا روز سه شنبه گزارشي از نوار صوتي منتشر کرد که حاوي مکالمه بين ماهر عبدالعزيز المطرب رئيس سابق سازمان هاي اطلاعاتي عربستان و يکي از مقامات رسمي است که به او مي گويد به رئيس خود خبر بدهد که ماموريت انجام شد.
اين منبع تصريح کرد مکالمه تلفني المطرب ، يکي از پانزده تبعه سعودي که براي قتل خاشقجي به استانبول آمده بودند، به زبان عربي انجام شده و واژه «رئيس خود» در اين مکالمه نشان دهنده ‌محمد بن سلمان وليعهد سعودي است.

رسانه هاي آمريکا و فرانسه از آل سعود حق السکوت گرفته اند!
رئيس انجمن ترک و عرب گفت رسانه هاي آمريکا و فرانسه با دريافت رشوه هنگفت از رژيم آل سعود درباره ماجراي قتل جمال خاشقجي سکوت اختيار کردند.
به گزارش خبرگزاري آناتولي؛ توران کيشلالي رئيس انجمن ترک و عرب گفت همه شبکه هاي اجتماعي و رسانه ها از ژاپن گرفته تا آفريقا و اروپا و آمريکاي لاتين، ماجراي قتل جمال خاشقجي و حل کردن جسد وي در اسيد را منتشر کردند اما رسانه هاي آمريکا و فرانسه با دريافت رشوه هنگفت از رژيم آل سعود سکوت اختيار کردند.
توران کيشلالي تصريح کرد رسانه هاي وابسته به عربستان سعودي نيز قتل وي را انکار و اطلاعات غلط دادند و تلاش کردند که حادثه را از مسير خود منحرف کنند و افکار عمومي را فريب دهند اما شکست خوردند.
وي افزود انتظار مي رفت سازمان هاي بين المللي روزنامه نگاري و خبرنگاري، به افشاءگري گسترده دامن بزنند اما با دريافت رشوه هنگفت از عربستان سعودي سکوت کردند. در آمريکا به استثناي واشنگتن پست و نيويورک تايمز ساير روزنامه ها و رسانه ها چندان به موضوع قتل جمال خاشقجي نپرداختند. زيرا عربستان سعودي به رسانه هاي آمريکا حق السکوت پرداخت کرده است.
رئيس انجمن مدياي ترک و عرب تاکيد کرد عربستان سعودي براي بازسازي چهره خود و به فراموشي سپردن ماجراي قتل وحشتناک خاشقجي پول زيادي به رسانه هاي بزرگ جهان پرداخت مي کند. قتل خاشقجي وحشتناک است. وي را کشته و قطعه قطعه کردند و سپس در مخزن اسيد حل کردند. ماجراي اين قتل وحشيگري آنها را نشان مي دهد و هيچ انسان با وجداني نمي تواند آنرا بپذيرد. نهادهاي حقوق بين المللي و دادگاه هاي بين المللي نيز بايد وارد عمل شوند و مجرمين را محاکمه و مجازات کنند. از قرار معلوم محمد بن سلمان برکنار و وليعهد جديدي منصوب خواهد شد. بيش از بيست نفر سرمايه گذار ترک آماده خريد زمين هاي سرکنسولگري عربستان سعودي در استانبول و تبديل آن به مقبره و موزه جمال خاشقجي هستند.

کمک واشنگتن به رياض براي مسکوت گذاشتن قتل خاشقچي
يک مامور سابق سيا با بيان اينکه دولت آمريکا ولي‌عهد «ديوانه» سعودي را در مسند قدرت رياض نگه داشته، گفت واشنگتن به رياض کمک مي‌کند تا پرونده قتل خاشقچي را مسکوت کنند.
«باب بائر» عضو پيشين سازمان اطلاعات مرکزي آمريکا (سيا) در گفت‌وگو با شبکه «سي. ان. ان» گفت که دولت «دونالد ترامپ» رئيس‌جمهور اين کشور در حال کمک به رياض است تا ماجراي قتل خاشقچي مسکوت شود.
بائر که پيشتر در ميز غرب آسيا (خاورميانه) سازمان سيا فعاليت مي‌کرد، توضيح داد که ايالات متحده عامدانه اظهار نظرهاي مقامات خود درباره قتل خاشقچي را قطع کرده است.
به نوشته روزنامه «حريّت» ترکيه، وي با بيان اينکه آمريکا همواره از اتفاقات جاري در عربستان سعودي چشم‌پوشي مي‌کند، افزود: «محمد بن سلمان (ولي‌عهد سعودي) فردي خودکامه است و اين روشي است که عربستان سعودي اين روزها به آن شکل اداره مي‌شود».
اين مامور سابق سيا ضمن تاکيد بر کنترل مستقيم بن‌سلمان بر سازمان اطلاعات سعودي، خاطر نشان کرد: «سعودي‌ها تا کنون هيچ عمليات خودسرانه‌اي نداشته‌اند. هرگز چنين اتفاقي رخ نداده است. احتمال اينکه محمد بن سلمان دستور (قتل خاشقچي) را صادر کرده باشد، 100 درصد است».
بائر با بيان اينکه کاخ سفيد در حال حاضر هيچ راه خروجي براي بن سلمان نمي‌بيند، گفت: «عربستان سعودي مانند يک آتش‌فشان است و اگر بخواهيم ولي‌عهد را کنار بزنيم، ديگر هيچ بازيگري در (رياض) متحد ما نخواهد بود. ما (آمريکا) نمي‌دانيم که چه بايد بکنيم. پس ما يک بيمار رواني را در مسند قدرت رياض براي کنترل اين کشور نگه داشته‌ايم».

نظر شما