شناسهٔ خبر: 29394287 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ابتلای ۴ درصد تهرانی‌ها به دیابت در سال

رئیس پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم گفت: سالانه ۴ درصد تهرانی‌ها به دیابت مبتلا می‌شوند.

صاحب‌خبر -

رئیس پژوهشکده علوم غدد: ابتلای سالیانه 4 درصدی تهرانی ها به دیابتبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم، دکتر فریدون عزیزی رئیس پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم در مراسمی به مناسبت بیستمین سال پژوهش و مشارکت مردمی در ارتقای سلامت «مطالعه قند و لیپید ایران» که در پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم برگزار شد، گفت: مطالعات گسترده لیپید در حوزه سلامت انجام می‌شود؛ از سال ۷۷ این مطالعات در شهر تهران انجام شد و از سال ۸۰ برای تغییر در شیوه زندگی طراحی شده است.

وی با اشاره به لیپید افزود: لیپید سلامت روانی و اجتماعی را شامل می‌شود و در این طرح، پیامد‌های مختلف بیماری‌های غیر واگیر بررسی می‌شود.

دکتر عزیزی با اشاره به برنامه‌ریزی‌ها برای لیپید گفت‌: در سطوح مختلف اجتماعی، طرح لیپید انجام گرفته و توانمندسازی جامعه‌ای نیز در این طرح در نظر گرفته شده است و افراد زیر مجموعه آن مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند.

رئیس پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم با بیان این که عوامل ژنتیکی و ارثی در بیماری‌های غیر واگیر تأثیر دارند گفت‌: ما سعی کرده‌ایم به افراد، آموزش‌های لازم در زمینه‌های محتلف را بدهیم؛ اکنون به ازای هر ۱۰۰ نفر در تهران یک نفر یعنی یک درصد به دیابت نوع دو مبتلاست که با تغییر سبک زندگی این میزان به ۶ دهم درصد رسیده است.

وی با اشاره به آمار افراد مبتلا به دیابت افزود: سالانه ۴ درصد افراد در شهر تهران به بیماری دیابتی مبتلا می‌شود و برای پیشگیری این موضوع، راهکار‌های خوبی ارائه شده است و بیش از ۱۰ دستورالعمل به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی پیشنهاد داده ایم.

دکتر عزیزی درباره مطالعات حوزه لیپید گفت: ۳۰۰ نفر از دانشمندان در تجزیه و تحلیل و ارائه گزارش و مطالعه قند و لیپید و ۷۲ نفر در اجرای برنامه همکاری داشته اند و استمرار این مطالعات، تأثیر زیادی بر سلامت جامعه دارد.

نظر شما