شناسهٔ خبر: 29352109 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

همایش باستان شناسی در امتداد راه ابریشم

خبرگزاری صداوسیما

سومین همایش بین المللی باستان شناسی و حفاظت در امتداد راه ابریشم امشب در کاروانسرای یام مرند آغاز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما سرپرست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور گفت : 130 چکیده مقاله از کشورهایی چون چین، ازبکستان، ایتالیا، ایران، روسیه، اتریش، آلمان و ترکیه به دبیرخانه این کنفرانس رسیده بود که 40 مقاله برای ارائه در این کنفرانس برگزیده شده اند.
بهروز عمرانی افزود : از این میان 21 مقاله به صورت سخنرانی و سایر آثار به صورت پوستر و درج در کتابچه کنفرانس ارائه خواهد شد.
به گفته وی در این همایش سه روزه همچنین نشست تخصصی استادان حوزه باستان شناسی دانشگاه هنر اسلامی تبریز و میهمانان کنفرانس، درباره مجموعه تاریخی ربع رشیدی برگزار خواهد شد.
دبیر علمی همایش از کشور چین هم با اشاره به اینکه این همایش در شرایط دشوار تحریم ایران برگزار می شود، افزود: تحریم های امریکا موجب ایجاد مشکلاتی برای ایران و دیگر کشورها شده است.
لیانگ رن ژانگ گفت: با این حال همه با هم متحد هستیم تا مطالعات میراث فرهنگی که در ایران انجام می شود ادامه پیدا کند.
وی گفت : ارتباط و تبادل کالا و فرهنگ در جاده ابریشم موجب رشد دانش بشری شده و جامعه علمی مدیون ایران به واسطه فراهم کردن این امکان است.
دبیر علمی این همایش از اتریش هم گفت : برگزاری این همایش فرصت خوبی برای برقراری ارتباط و همکاری های علمی کشورهای واقع در مسیر جاده ابریشم است.
کارست ادامه داد : این رویداد بین المللی پس از 2 دوره برگزاری در چین در آذربایجان شرقی برگزار می شود.
استاندار آذربایجان شرقی هم در این همایش گفت: حیات بشر وابسته به فرهنگ، علم، میراث معنوی و اندیشه است و تبریز در سال 2018 منتخب پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی است که این رویداد زمینه را برای مرور دوباره ظرفیت های فرهنگی، علمی و تاریخی آذربایجان فراهم کرده است.
مجید خدابخش افزود : جاده ابریشم تمدن های شرق و غرب را به هم ربط داده و کشورهای واقع در مسیر این جاده را منتفع کرده است.
وی با اشاره به اینکه در گذشته تنها راه ارتباطی اندیشه و تجارت همین راه بوده است، گفت: در کنار تبادل کالا اندیشه بشری از طریق همین مسیر منتقل شده است.
وی به مطرح بودن تبریز به عنوان شهر اولین ها اشاره کرد و افزود : 195 سال قبل اولین چاپخانه در شهر تبریز دایر شده و زمینه نشر اولین نشریه و ترجمه کتاب شده است.
استاندار ادامه داد : بهترین دستاورد تبریز از قرار گرفتن در این مسیر توسعه فرهنگی است و ایجاد دانشگاه ربع رشیدی 700 سال قبل نشانه این توسعه است.
وی کاروانسرای یام را نمونه ای از داشته های معنوی استان دانست.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی هم با اشاره به اینکه آثار جاده ابریشم در این منطقه باقی است، گفت: چنین مکان های خود به تنهایی چرایی انتخاب تبریز برای میزبانی این رویداد بین المللی را مشخص می کند.
آبدار با تاکید بر ضرورت احیای شهر تبریز به عنوان شهری کلیدی در جاده ابریشم خاطرنشان کرد: این کلانشهر به عنوان مرکز مطالعات جاده ابریشم از سوی جایکا برگزیده شده است.
در حاشیه برگزاری این همایش نمایشگاه عکسی از کاروانسراهای منطقه در محل کاروانسرای یام مرند افتتاح شد.
سومین کنفرانس بین المللی "باستان ‌شناسی و حفاظت در امتداد جاده ابریشم" با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی تا 25 آبان ماه در کاروانسرای یام مرند ادامه خواهد داشت.

 

نظر شما