شناسهٔ خبر: 29329880 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آناج | لینک خبر

رئیس پژوهشگاه ملی سازمان میراث فرهنگی کشور خبر داد؛

محققان 7 کشوردر همایش بین المللی«حفاظت و باستان شناسی در مسیر ابریشم»

رئیس پژوهشگاه ملی سازمان میراث فرهنگی کشور گفت:در راستای اجرای برنامه های تبریز 2018 سومین همایش بین المللی «حفاظت و باستان شناسی در مسیر ابریشم» با حضور محققان هفت کشور خارجی از فردا(سه شنبه) در تبریز آغاز می شود و در روزهای 23 و 24 آبان ماه نیز ادامه دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش آناج به نقل از فارس، بهروز عمرانی ظهر امروز در جمع خبرنگاران  با اشاره به تاریخچه تحولات و نحوه تجارت بازرگانان و تجار در مسیر جاده ابریشم گفت: مسیر جاده ابریشم یکی مسیر استراتژیک و بسیار مهمی بود که باعث ارتباط کشورهای مختلف دنیا با همدیگر می شود و بخشی از مسیر جاده ابریشم شهرهای مختلف ایران را در بر می گیرد و مطالعه تاریخ  جاده ابریشم نشان می دهد که ایران و تبریز از جایگاه مهمی برخوردار بوده است.  

وی افزود: یکی از اهداف مهم برگزاری این همایش که به صورت دوسالانه برگزار می شود تبیین و احیای  نقش مراکز ارتباطی، کاروانسراها، باراندازها،  راه‌ها و گذرگاه‌های ارتباطی است که از این طریق بتوان هم افزایی منطقه‌ای را افزایش داد.

عمرانی  با اشاره به دریافت مقالات متعدد برای این همایش تصریح کرد: در این همایش محققان کشورهای  چین، اتریش، آلمان، ایتالیا، ازبکستان، ترکیه و روسیه حضور دارند و به ارائه مقاله می‌پردازند و برگزاری این همایش بین‌المللی در تبریز به عنوان یک ظرفیت بین المللی برای تبریزفرصت های بیشماری ایجاد می‌کند.

رئیس پژوهشگاه ملی سازمان میراث فرهنگی کشور با اشاره به تعداد مقالات دریافت شده اظهار داشت: 150 مقاله  در این همایش پذیرش شده است که 40 مقاله در بخش خارجی ارائه می‌شود، 21 مقاله به صورت سخنرانی مطرح شده و برخی از مقالات چاپ می شوند و امید است تا پایان سال مقالات به زیور چاپ آراسته شوند.

وی در ادامه صحبت‌های خود از انعقاد تفاهم نامه همکاری  بین دانشگاه هنر اسلامی تبریز و باستان شناسان خارجی برای کاوش‌های جدید در مجموعه ربع رشیدی خبر داد و گفت: ربع رشیدی به عنوان یکی از اقامتگاه‌ها که 24 کاروانسرا داشته است یکی از منابع علمی و غنی برای باستان‌شناسی است.

رئیس پژوهشگاه ملی سازمان میراث فرهنگی کشور در مورد محورهای این همایش که به صورت دو سالانه برگزار می‌شود، افزود: محورهای مقالات  در مورد تاسیسات و تجهیزات وابسته به راه ارتباطی جاده ابریشم و اقدامات حفاظتی که بر روی آنها انجام می‌گیرد از اولویت‌های مد نظر است.

عمرانی با اشاره به برگزاری دوره های پیشین این  همایش دوسالانه گفت: دوسالانه قبلی همایش  بین‌المللی «حفاظت و باستان شناسی در مسیر ابریشم» در سال 2016  درکشور چین برگزار شده بود و دوسالانه 2018 در تبریز  و در کاروانسرای عباسی یام برگزار می شود

وی ادامه داد : ما برای برگزاری دوسالانه بعدی نیز پیشنهاد داده و تلاش می‌کنیم که در منطقه آزاد ارس برگزار شود که در صورت پذیرش امتیاز بزرگی برای ایران محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما