شناسهٔ خبر: 29346801 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

رئيس سازمان مديريت بحران:

سلبريتي‌ها هزينه‌ کمک‌هاي مردمي به زلزله زدگان را شفاف‌سازي کنند

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- رئيس سازمان مديريت بحران از کساني که نقدينگي مردم را براي کمک به زلزله‌دگان کرمانشاه جمع آوري کردند ؛ خواست : شفاف‌سازي کنند.
به گزارش خبرگزاري آريا، اسماعيل نجار در نشست خبري تشريح خدمات دولت به مناسبت سالگرد زلزله کرمانشاه گفت: ملت بزرگ ايران و فرهيختگان و ورزشکاران و ديگر اقشار مردم با پيام رهبري سنگ تمام گذاشتند و حماسه جانانه آفريدند که بسيار تشکر و قدرداني مي کنم.
نجار همچنين از مردم عزيز کرمانشاه تشکر ويژه کرد که با صبر و شکيبايي با دولت همکاري کردند و البته حضور به موقع رهبر فرزانه انقلاب و رئيس جمهوري در مناطق زلزله زده بسيار راهگشا بود که جاي شکر دارد.
رئيس سازمان مديريت بحران گفت : براي جمع‌آوري کمک‌هاي مردمي دستورالعمل داريم؛ افرادي که مي‌خواهند کمک مردمي جمع‌آوري کنند مي‌توانند در قالب خيريه‌ها فعاليت کنند. همواره از همه ملت بزرگ ايران تشکر و قدرداني کرديم که کمک شاياني کردند و حماسه آفريدند و اين اقدام قابل ستايش است.
نجار تصريح کرد : بحث ما شفاف‌سازي و هماهنگ و با برنامه عمل کردن است. برخي عزيزاني که نقدينگي جمع‌آوري کردند با همکاري بنياد مسکن و استانداري کار مي‌کنند و اولويت ما هم بازسازي است تا سريع‌تر مردم به خانه‌هاي خود بروند.
وي گفت: گاهي مي‌گويند کانکس خيلي سخت است و ما هم قبول داريم و کسي نمي‌گويد راحت است. چاره کار در وهله اول ساخت و ساز است. کساني که جمع‌آوري نقدينگي از مردم براي کمک به زلزله‌دگان کرمانشاه داشتند، شفاف‌سازي کنند و اگر مي خواهند هزينه‌اي انجام دهند در قالب مراکز عمومي درمانگاه يا اگر مدرسه‌اي مانده هزينه کنند يا با کمک کميته امداد امام خميني، براي مددجويان اين نهاد که ممکن است بيشتر مشکل داشته باشند، هزينه کنند.
به گفته نجار ؛ زمين لرزه کرمانشاه 7.3 ريشتر بود که متاسفانه هر 10 سال شاهد وقوع چنين زلزله‌اي با اين قدرت بوديم. اين حادثه 7 هزار و 817 مجروح داشت و 621 نفر نيز متاسفانه فوت کردند.
رئيس سازمان مديريت بحران گفت : اين زمين لرزه در يکصد سال اخير از حيث بزرگي در منطقه کرمانشاه بي‌سابقه بوده است اما با الطاف خداوند در قياس با مخاطرات سال‌هاي گذشته هم از نظر کاهش تلفات و هم از نظر هماهنگي و همکاري‌ سازمان‌ها، اين زمين‌لرزه قابل تامل بود. اين زلزله در تاريکي شب اتفاق افتاد و امکان تردد بالگرد تا 9 ساعت وجود نداشت اما رکورد کم نظيري از انتقال مجروحان گزارش شده است.
نجار افزود: تقريبا کمتر از يکساعت از وقوع حادثه، جلسه شوراي عالي مديريت بحران به رياست وزير کشور تشکيل شد. دريافت اطلاعات و ارزيابي اوليه از مسئولان استاني بود و تلفني با بخشداران و فرمانداران منطقه تماس گرفتيم و در نهايت همه نيروهاي امدادي و عوامل اجرايي و نيروهاي لشگري و کشوري منطقه آماده‌باش داده شد و به منطقه اعزام شدند.
ساعت يک بامداد همان شب به همراه تعدادي از اعضاي ستاد مديريت بحران به منطقه رفتيم و اول صبح با استاندار و هلال احمر به سرپل ذهاب رفتيم و به سرعت جلسه تشکيل و تصميم هاي جدي براي واگذاري کار به دستگاه مختلف حاضر در محل گرفته شد.
نجار افزود: در روستاها عمليات نجات به هلال احمر و سپاه و در شهرها به ارتش و هلال احمر واگذار شد. در زلزله بم هم حادثه داشتيم اما فرودگاه در کنارش بود ولي در کرمانشاه براي انتقال هر مجروح حدود 250 کيلومتر مسافت طي شد که رکورد بسيار خوبي است ، ساعت 11 همان روز بحث نجات به پايان رسيد و تخليه 7 هزار و 817 مجروح کار بسيار سختي بود که انجام شد.
به گفته رئيس سازمان مديريت بحران، تحويل حدود 100 هزار بسته غذايي 72 ساعته و يک ماهه، اعزام حدود 120 اکيپ ترميم آب و گاز و برق، برق رساني به چادرها ظرف مدت 15 روز در 45 هزار محل استقرار مردم، تامين سوخت مردم، ترميم شبکه مخابراتي و تامين مخابرات با بالن هوايي، اعزام تيم‌هاي سيار بهداشتي و درماني به مناطق زلزله زده، استقرار 147 کانکس بهداشتي در مناطق، تامين 4 هزار چشمه سرويس بهداشتي و حمام، توزيع 6 هزار تن علوفه و جمع‌آوري زباله با همکاري شهرداري تهران از خدمات ارائه شده در مناطق زلزله‌زده است.
72 ساعت بعد از حادثه، دولت مصوبه داشت و بيش از 50 درصدد کمک‌هاي بلاعوض به استانداري تخصيص داده شد.

نظر شما