شناسهٔ خبر: 29345930 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

مدیرکل امور اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه:

مبارزه با خرافات از وظایف اوقاف است/ اجازه ایجاد امامزاده جدید داده نمی‌شود

حجت‌الاسلام «ولی عادلی» یکی از وظایف سازمان اوقاف و امور خیریه را مبارزه با خرافات دانست و گفت: برای همین منظور اجازه امامزاده جدید داده نمی‌شود، اما امامزادگانی که از سال‌های قبل بوده است حرمت‌شان حفظ می‌شود.

صاحب‌خبر -

مبارزه با خرافات از وظایف اوقاف است/ اجازه ایجاد امامزاده جدید داده نمی‌شودبه گزارش خبرنگار دفاع پرس از بیرجند، حجت‌الاسلام «ولی عادلی» مدیرکل امور اجتماعی و مؤسسات خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه، امروز (سه‌شنبه) در همایش یاوران وقف و تجلیل و نکوداشت واقفین استان خراسان جنوبی، اظهار داشت: در زمان انسان‌های نخستین و بشر اولیه، هر قوم و طایفه که شاهد قدرت بدنی بیشتری بود بر دیگران حکومت می‌کرد.

وی افزود: بشر رشد کرد و به تکامل رسید و به جایی رسید که برتری ملت‌ها براساس علم و دانش شد و آن‌هایی که صاحب قدرت بودند نمی‌توانستند از آن‌ها که علم و دانش داشتند برتری بیابند.

مدیرکل امور اجتماعی و مؤسسات خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان این‌که بعد از آن ملاک برتری انسان‌ها اخلاق شد، بیان داشت: دیگر قوای نظامی نمی‌توانست عاملی برای برتری ملت‌ها بر یکدیگر باشد؛ لذا وقتی قصه اربعین را خواستیم موشکافی کنیم پاسخش در اینجاست که مهم‌ترین راز محبوبیت اهل بیت اخلاق‌مدار بودن آن‌هاست.

عادلی گفت: پروردگار وقتی پیامبر را می‌فرستد در قرآن می‌گوید تو را می‌فرستم تا مردم را تزکیه کنی و پیامبر می‌گوید من برای مکارم اخلاق مبعوث شدم.

وی ضمن اشاره به پایبند نبودن آمریکایی‌ها به فضایل اخلاقی، متذکر شد: آمریکا با تهدیدات و تحریم‌ها قدرت نظامی و تسلیحاتی خودش را به رخ دیگر ملت‌ها می‌کشد و نگران همین امر هستند که مردم به فضایل اخلاقی آراسته شوند.

مدیرکل امور اجتماعی و مؤسسات خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به این‌که بسیاری از کارشناسان آمریکا نظرشات بر این است که قدرت آمریکا رو به نابودی است، تصریح کرد: بشر به حدی از رشد و تکامل رسیده است که از قدرت‌ها و اسلحه‌های نظامی نمی‌ترسد و این وعده خدا در قرآن بوده است.

عادلی عنوان کرد: به همین خاطر محرم و عاشورا و اربعین را سعی کردند کمرنگ کنند که در همین زمینه مقام معظم رهبری گفتند که اگر فکر می‌کنید یک حکومت می‌تواند همچین راهپیمایی را راه بیندازد خوب شما هم راه بیندازید.

وی با بیان این‌که دلیل گرایش ملت‌ها به حکومت اسلامی همین اخلاق اسلامی است، یادآور شد: موقوفات یکی از برکاتی که دارند ترویج اخلاق است و حوزه‌های علمیه به عنوان یکی از بهترین اماکن پاسخگو به انواع شبهات شناخته شده است، همچنین بسیاری از بیمارستان‌ها و دانشگاه‌های مطرح کشور موقوفه هستند و این نشان از اهمیت وقف در جامعه است.

مدیرکل امور اجتماعی و مؤسسات خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان این‌که هرکاری که برای رضای خدا باشد خیر است و نزد خدا محفوظ است، بیان داشت: وقف حبس ابد است و منافع آن در جهت اجرای نیات باید هزینه شود.

عادلی ادامه داد: مراکز خیریه همان کاری که می‌خواهند انجام دهند و هرکسی را می‌خواهند متولی قرار دهند، اما یک وقف‌نامه بنویسند و آن را برای سالیان بعد داشته باشند تا آن مرکز بماند؛ چراکه در قانون وقف حفاظت از عین موقوفه بر درآمد وقف مقدم است.

وی متذکر شد: وقف باعث زنده ماندن نام واقف می‌شودو هرکسی این توفیق را دارد سعادت بزرگی نصیبش شده است.

مدیرکل امور اجتماعی و مؤسسات خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه عنوان کرد: در خراسان‌جنوبی حدود ۱۰۰ بقعه و امامزاده وجود دارد که این‌ها همچون ستارگان در روی زمین نور می‌دهند که عموما به دنبال دعوت امام رضا (ع) به ایران آمدند.

عادلی اضافه کرد: در کل کشور حدود ۸ هزار امامزاده و بقعه متبرکه وجود دارد که همه آن‌ها امامزاده نیستند و انسان‌های عارف هم هستند شامل آن می‌شود.

وی یکی از وظایف اوقاف را مبارزه با خرافات دانست و گفت: برای همین منظور اجازه امامزاده جدید داده نمی‌شود، اما امامزادگانی که از سال‌های قبل بوده است حرمت‌شان حفظ می‌شود.

مدیرکل امور اجتماعی و مؤسسات خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار داشت: امامزادگان دارالنور و دارالامن هستند و از حضور این امامزادگان برکات زیادی برای ملت ایران پدید می‌آید.

عادلی با اشاره به اینکه بسیاری از مردم در گذشته برای دفاع از امامزادگان کشته و به شهادت رسیدند، متذکر شد: برای ما افتخاری است که در خدمت این امامزادگان و موقوفات باشیم.

انتهای پیام/

نظر شما