شناسهٔ خبر: 29326899 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نخست وزیر تونس: ترمیم کابینه، کودتا علیه رئیس جمهوری نیست

تهران-ایرنا- 'یوسف الشاهد' نخست وزیر تونس در واکنش به انتقادات رئیس جمهوری این کشور درباره ترمیم کابینه گفت که تغییر وزیران کودتا علیه رئیس‌ جمهوری نیست بلکه مطابق با قانون اساسی کشور انجام شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه خبرگزاری روسی 'اسپوتنیک'، نخست ‌وزیر تونس در جلسه رأی اعتماد پارلمان این کشور به وزیران جدید، به انتقادات اخیر 'الباجی قائد السبسی' رئیس جمهوری درباره تغییرات در کابینه واکنش نشان داد.
الشاهد با تاکید بر اینکه تغییر وزیران به معنای کودتا علیه رئیس جمهوری نیست، تاکید کرد که این اقدام مطابق قانون اساسی کشور انجام شده است.
السبسی چند روز گذشته اقدام نخست وزیر این کشور برای ترمیم کابینه را ناراحت کننده خواند و گفت که این امر بدون مشورت او انجام شده است و برخی نمایندگان مجلس نیز این کار را غیر قانونی می دانند.
شاهد تصریح کرد: تونس با بحران سیاسی و نه بحران دولتی مواجه است و این تغییرات نیز برای تحقق موفقیت‌ ‌های بیشتر صورت می گیرد.
نخست وزیر تونس ادامه داد: دولت به جای مواجه شدن با انتقادات مخالفانش بیشتر مورد انتقاد دوستان خود قرار گرفته و حزب حاکم علیه دولت شمشیر را از رو بسته است.
الشاهد با بیان اینکه تغییرات در کابینه با هدف مشخص شدن دوست و دشمن دولت انجام شده است، تاکید کرد: نزاع های سیاسی فعالیت دولت را مختل کرده و روند اصلاحات را به تعطیلی کشانده است.
وی تاکید کرد: اختلافات با رئیس ‌جمهوری در تمامی نظام‌ های دموکراتیک وجود دارد؛ ما به نقش و جایگاه رئیس ‌جمهوری احترام می‌ گذاریم و تأکید می‌ کنیم که تغییرات در دولت مطابق با قانون اساسی صورت گرفته است.
نخست وزیر تونس دوشنبه (14 آبان ماه) اقدام به ترمیم کابینه کرد و 13 وزیر جدید را وارد کابینه کرد.
به دنبال این اقدام، 'سعیده قراش' سخنگوی ریاست جمهوری تونس گفت که السبسی با روشی که نخست وزیر برای ترمیم کابینه در پیش گرفته، موافق نیست.
رئیس جمهوری تونس سوم اوت 2016میلادی (12 مرداد 1395) الشاهد 43 ساله را که جوانترین نخست وزیر در تاریخ این کشور و برخاسته از حزب 'ندای تونس' است، مامور تشکیل کابینه کرد. آن زمان از مجموع 194 نماینده مجلس تونس حاضر در جلسه رای گیری، 167 نماینده به او رای اعتماد دادند، در حالی که تنها 22 نماینده با او مخالف بودند و پنج نماینده نیز رای ممتنع دادند.
خاورم**9329**1859

نظر شما