شناسهٔ خبر: 29332296 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

13 وزیر جدید دولت تونس از مجلس رای اعتماد گرفتند

پارلمان تونس در ساعات پایانی روز دوشنبه برغم مخالفت و انتقاد رییس جمهوری به 13 وزیر پیشنهادی «یوسف الشاهد» نخست وزیر این کشور رای اعتماد داد.

صاحب‌خبر -

العالم-تونس

این اقدام الشاهد پس از آن صورت می گیرد که ترمیم کابینه وی با انتقاد زیادی از سوی محافل سیاسی و عمومی تونس بویژه حزب حاکم «ندای تونس» روبرو شد.

با وجود آن که اعضای حزب ندای تونس که الشاهد از آن برخاسته است و برای سمت نخست وزیری مامور تشکیل کابینه شد، روز دوشنبه در اعتراض به ترمیم کابینه، حاضر نشدند در جلسه رای اعتماد به وزیران پیشنهادی شرکت کنند، همه 13 وزیر پیشنهادی رای بیش از نیمی از نمایندگان پارلمان (217 نماینده مجلس) را کسب کردند و از مجلس رای اعتماد گرفتند.

ترمیم کابینه، اعتراض « الباجی قائد السبسی» رئیس جمهوری تونس را در برداشته است. وی چند روز گذشته، ترمیم کابینه را ناراحت کننده خواند و گفته بود که این کار بدون مشورت او انجام شده است و برخی نمایندگان مجلس نیز این کار را غیر قانونی می دانند.

الشاهد در جلسه رای اعتماد پارلمان با تاکید بر اینکه ترمیم کابینه به معنای کودتا علیه رئیس جمهوری نیست، تاکید کرد که این اقدام مطابق قانون اساسی است.

وی با بیان این که هدف از ترمیم کابینه تحقق رشد اقتصادی، مقابله با بیکاری و تورم است، اظهار کرد که وی به دنبال افزایش شاخص های رشد و سرمایه گذاری، افزایش فرصت شغلی و کاهش کسری بودجه است.

الشاهد با اشاره به این که دولتش با حملات سیاسی کورکورانه و جنجال و هیاهو روبرو بوده است که در کار آن اخلال ایجاد می کردند، افزود: دولت طی دو سال گذشته زیر فشار سنگین سیاسی کار کرده است، این اقدامات موجب دستپاچگی در کار کابینه شد، به همین دلیل، کابینه را ترمیم کردم.

جلسه رای گیری به وزیران پیشنهادی الشاهد با حواشی نیز همراه بود؛ شماری از نمایندگان جناح چپگرای تونس، نخست وزیر را به علت معرفی «رینیه الطرابلسی» شهروند یهودی تونسی برای وزارت گردشگری به عادی سازی روابط با رژیم تل آویو متهم کردند.

الطرابلسی سومین یهودی است که طی 50 سال گذشته به وزارت در تونس می رسد، پیش از وی، «آندره باروخ» در سال 1956 و «آلبر بسیس» در سال 1955 به سمت وزارت دست یافتند.

یکشنبه و یک روز پیش از جلسه رای اعتماد به وزیران، گروهی از معترضان تونسی با برگزاری یک تجمع اعتراض آمیز به تعیین الطرابلسی به عنوان وزیر اعتراض کردند.

نخست وزیر تونس دوشنبه هفته گذشته (14 آبان ماه) 13 وزیر جدید خود را برای رای اعتماد به مجلس معرفی کرد و تنها وزارت امورخارجه، دفاع، کشور و دارایی بدون تغییر باقی ماندند.

رئیس جمهوری 91 ساله تونس سوم اوت 2016میلادی (12 مرداد 1395) الشاهد 43 ساله را مامور تشکیل کابینه کرد.وی سرانجام با 167 رای موافق، 22 رای مخالف و پنج رای ممتنع به عنوان جوان ترین نخست وزیر تاریخ تونس از مجلس رای اعتماد گرفت.

نظر شما