شناسهٔ خبر: 29321186 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تاکید مراجع تقلید بر قاطعیت در مبارزه با موادمخدر و قاچاق

حضرات آیات مکارم‌شیرازی، صافی‌گلپایگانی،جوادی آملی ، نوری همدانی و علوی گرگانی مبارزه با مواد مخدر را جهاد و وظیفه آحاد جامعه و هم‌افزایی همه نیروها و ظرفیت‌ها برای مبارزه با مواد مخدر را ضروری دانستند.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز قم آیت الله مکارم شیرازی در دیدار دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور مبارزه با مواد مخدر را جهاد توصیف و مسئولیتی همگانی خواند و بر تشدید اقدامات مقابله ای در همه ابعاد به ویژه فرهنگی تأکید کرد.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اهمیت موضوع مواد مخدر از جنبه‌های مختلف شرعی، انسانی، سیاسی و اقتصادی آلوده کردن نسل جوان و سرمایه های آینده ساز کشور را یکی از تلاش های دولت های استعمارگر با استفاده از مواد مخدر ذکر کرد و افزود: آنها نهایت تلاش خود را به کار می‌گیرند که جوانان و تحصیل کردگان را آلوده کنند تا راه برای اهداف شومشان هموارتر شود.

آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر حرمت شرعی استعمال مواد مخدر و اجماع علمای اسلام بر این موضوع، مبارزه همه جانبه با مواد مخدر را ضروری خواندند.

آیت الله مکارم شیرازی یکی از مهمترین و موثرترین روش های مبارزه با مواد مخدر مخدر را مبارزه فرهنگی برشمرد و افزود: مبارزه فرهنگی اقدام پیشگیرانه کم هزینه و با اثربخشی بیشتر است.

آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه مبارزه فرهنگی با مواد مخدر در حال حاضر در کشور ضعیف شده است بر ضرورت هم افزایی رسانه ها برای نشان دادن عواقب شوم به مواد مخدر به ویژه در رسانه ملی تأکید کرد.

آیت الله مکارم شیرازی همچنین جمع آوری معتادان متجاهر از منظر عمومی را کاری لازم دانست.

آیت الله مکارم شیرازی، پژوهش درباره کارهای فرهنگی درباره مبارزه با مواد مخدر و راههای موثر کاهش آمار بازگشت معتادان به اعتیاد را خواستار شد.

آیت الله صافی گلپایگانی هم مبارزه با مواد مخدر را جهاد و وظیفه دینی و همگانی برشمرد.

آیت‌الله صافی گلپایگانی با قدردانی از همه نقش آفرینان امر مبارزه با مواد مخدر به موقعیت جغرافیایی ایران اشاره و تصریح کرد: ایران در مبارزه با مواد مخدر در دنیا نقش اساسی دارد.

آیت‌الله صافی گلپایگانی اقدامات روشنگرانه و تبلیغی روحانیون درباره آثار خانمان‌سوز مواد مخدر لازم خواند.

آيت الله جوادي آملي هم در ديدار دبيرکل و مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر علت ورود مواد مخدر به کشور را معلول آلوده بودن مرزها ارزيابي کرد و گفت :وقتي مرزنشيان کشورفقير باشند و نتوانند هزينه خود را تامين کنند راه را براي بيگانگان باز مي کنند .

وی با بیان اینکه براي نجات مرزها با کسب وکار و عمران و آبادني وکشاورزي وزراعت در مرزها توسعه يابد تا مرزنشينان به عنوان سد پولادين از مرزها حراست کنند افزود:وقتي مرزها فقير باشند با اندک رشوه اي اجازه مي دهند خطرناک ترين مواد وارد کشور شود .

وی افزود: چاره اي نداريم جز اينکه مرزها را دريابيم و با آسيب شناسي  مشکلات مرزها را مرتفع کنيم،و بايد بدانيم که وقتي دزدي گرفته مي شود برويد ريشه يابي کنيد ببينيد چه عاملي باعث شده است که اين فرد دزدي کند .

آيت الله جوادي آملي با اشاره به آمار بالاي کشفيات مواد مخدر تصريح کرد: اينکه کشفيات رشد داشته باشد افتخار نيست اگر علم و فناوري و دانشي کشف کرديم بايد به آن مباهات کرد .

وي افزود: چين با جمعيت یک ميليارد و ششصد ميليون نفري و با نظام کفر کشور را به خوبي اداره مي کند اما کشور امام حسين و اهل بيتي و ديني ما با هشتاد ميليون جمعيت همه با هم دعوا دارند .

آيت الله جوادي آملي شمار پانزده ميليوني پرونده هاي قضايي را يادآوري کرد وگفت: اين تعداد پرونده ها بيانگر اين است که سی تا چهل ميليون نفر جمعيت کشور در حال دعوا و درگيري هستند .

 وي با اين پرسش که چرا طلاق در کشور در حال افزايش است گفت: چون ما بلد نيستيم با هم حرف بزنيم اصلا بلد نيستيم به يکديگر سلام بکنيم .

این استاد برجسته حوزه علمیه وضعيت نابسامان بانک ها و وام هاي نجومي واختلاس هاي چند صد ميلياردي را از ديگر مشکلات کشور برشمرد و افزود :چرا چنين وام هاي سنگيني براي چند نفر داده مي شود در حالي که يک جوان براي وام ازدواج ماهها در انتظار مي نشيند .

آيت الله جوادي آملي با ابراز تاسف از احتکارکالا در برخي مناطق کشور گفت :متاسفانه شهر قم که آن را مقدس مي شماريم چند انبار احتکار کشف مي شود .

 آیت الله حسين نوری‌همدانی هم مبارزه قاطع و ریشه ای با سوداگران مواد مخدر را مورد توجه قرار داد و گفت: ورود مواد مخدر از مشكلات و بلاياي بزرگ كشور است و بايد با مقامات افغانستان به‌منظور جلوگيري از كشت و قاچاق مواد مخدر با جديت و قاطعیت صحبت شود.

وی با اشاره به مخاطرات شیوع مواد مخدر در کشور گفت: اعتياد منجر به بروز مفاسدی چون طلاق، سرقت، خشنونت، قتل، همسرآزاري مي‌شود.

وی بر ريشه كني فقر و بيكاري به عنوان عوامل زمینه ساز گرایش به سمت اعتیاد در جامعه تاكيد كرد و گفت: خطرات مواد مخدر باید برای مردم بيان شود تا آگاهي آنان در این زمینه بالا رود.

آیت الله علوی گرگانی هم فرهنگ سازی درباره آثار سوء مواد مخدر استفاده از صاحب‌نظران و کنترل بهتر مرزها را مهمترین و موثرترین راههای مبارزه با مواد مخدر برشمرد.

آیت الله علوی گرگانی گفت: باید از همه نیروها و ظرفیت‌ها برای مبارزه با مواد مخدر کمک کرد.

 

سردارمومنی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور هم در این دیدارها پیشگیری و بازدارندگی درونی را اولویت اصلی برنامه‌های ستاد مبارزه با موادمخدر کشور خواند و گفت: همکاری نهادهای دینی و فرهنگی و اجتماعی و خانواده ها در این زمینه بسیار مهم است.

آقای مومنی جمع‌آوری، درمان بازپروری معتادان متجاهر را هم برنامه کوتاه مدت این ستاد بیان کرد و افزود:تلاش می‌کنیم با همکاری دستگاه‌های مسئول تا پایان امسال این کار را به سرانجام برسانیم.

آقای مومنی خسارت سالانه مواد مخدر به کشور را قریب دویست هزار میلیارد تومان و دوازده درصد تولید ناخالص ملی اعلام کرد و گفت: چرا باید این هزینه به کشور تحمیل شود.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: بر اساس نظر سنجی مهمترین دغدغه مردم درباره مواد مخدر است.

 

 

نظر شما