شناسهٔ خبر: 29298044 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

کردستان همسايه پيشتاز در بازسازي مناطق زلزله‌ زده کرمانشاه

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - سنندج - ايرنا - يکسال از آوار شدن زندگي بر سر مردم مناطق غرب استان کرمانشاه گذشت، 21 آبان پارسال تکان هاي شديد، زمين اين مناطق را از هم گسست اما دل هاي مردم ايران را به هم نزديک تر کرد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، زلزله 21 آبان 1396، به عنوان بزرگترين زلزله تاريخ غرب کشور ثبت شد، اين منطقه تا پيش از آن زلزله‌اي بيش از 6.5 ريشتري به خود نديده بود.
وقوع اين زمين لرزه در مرز ايران و عراق به برخي از شهرهايي که به کانون زلزله نزديک تر بودند، آسيب وارد کرد، در اين واقعه تلخ، 620 نفر کشته و 9 هزار و 388 نفر هم مصدوم شدند.
اين زلزله 70 هزار بي خانمان بر جا گذاشت و بنا بر آمارها در رديف 20 زمين لرزه بزرگ دنيا به ثبت رسيد.
استاندار کرمانشاه همان روزها اعلام کرد حدود 18 هزار واحد مسکوني در اين زلزله کاملا تخريب شده و به حدود 50 هزار واحد مسکوني نيز خسارت جدي وارد آمده‌ است.
مردم همه نقاط کشور آستين همت بالا زدند و به ياري هموطنانان خود در غرب استان کرمانشاه شتافتند، در اين ميان مردم کردستان که قرابت قومي، زباني و حق همسايگي با کرمانشاهي ها داشتند، مسئوليت خود را در قبال آنان دو چندان ديدند.
کاروان کمک هاي مردمي همه روزه از سنندج و ديگر نقاط استان کردستان راهي مناطق زلزله زده غرب استان کرمانشاه شد، اما اين تنها کافي نبود، بايد فکري براي ايجاد سرپناه براي زلزله زدگان مي شد.
دولت هم که تا پيش از اين سرگرم ارزيابي و امکان سنجي احداث و تعمير واحدهاي مسکوني و بازسازي اين مناطق بود، فعالانه وارد عرصه شد و در اين ميان بنياد مسکن انقلاب اسلامي کردستان، کار بازسازي 202 روستاي شهرستان ثلاث باباجاني را به عنوان استان معين بر عهده گرفت.
مديرکل بنياد مسکن انقلاب اسلامي کردستان مي گويد: در يکسال پس از زلزله يک هزار و 927 واحد مسکوني شهري و روستايي در منطقه ثلاث باباجاني ساخته و تحويل مالکان شده است.
رضا قادري اظهار داشت: سهم کردستان در ايجاد واحدهاي احداثي مسکوني در اين شهرستان، سه هزار و 444 واحد بود که عمليات اجرايي سه هزار و 416 واحد در دست اجراست و از اين تعداد يک هزار و 927 واحد تحويل شده است.
وي درباره واحدهاي تعميري هم تاکيد کرد: از هشت هزار و 912 واحد، هشت هزار و 808 واحد شروع به کار شده که هشت هزار و 444 واحد تعمير شده اند.
قادري درباره وضعيت واحدهاي مسکوني نيازمند به تعمير در اين منطقه هم افزود: تعميرات مابقي واحدها تا يک ماه آينده به اتمام مي رسد.
وي يادآور شد: تا پايان آذر امسال يک هزار و 200 واحد مسکوني روستايي ديگر توسط بنياد مسکن کردستان به عنوان معين مناطق زلزله زده ثلاث باباجاني ساخته و به زلزله زدگان تحويل مي شود.
مديرکل بنياد مسکن انقلاب اسلامي کردستان تعهد کلي اين استان در بازسازي واحدهاي مسکوني زلزله زده روستاهاي ثلاث باباجاني را 2 هزار و 600 واحد اعلام کرد و گفت: 675 واحد شهري نيز در فهرست تعهدات بنياد مسکن است که تا تير ماه سال آينده ساخته و به صورت کامل به بهره برداري مي رسد.
وي با اشاره به اينکه 106 واحد تجاري هم بايد توسط بنياد مسکن کردستان احداث شود، اضافه کرد: از اين تعداد، عمليات احداث 65 واحد آغاز و 37 واحد به پايان رسيده است.
قادري يادآور شد: يک هزار و 279 واحد تجاري هم به تعمير احتياج داشتند که تعمير و بهسازي يک هزار و 127 واحد تمام شده و پايان کار گرفته اند.
البته پس از زمين لرزه مهيب 7.3 ريشتري 21 آبان پارسال، چند زلزله بالاي 5 ريشتر ديگر در اين منطقه به وقوع پيوست و باعث شد تا آمار واحدهاي مسکوني تخريبي و نيازمند به تعمير فراتر برود.
با اين وجود عمليات بازسازي و تحويل واحدهاي مسکوني و تجاري در اين منطقه، بيش از 50 درصد محقق شده و بنياد مسکن انقلاب اسلامي کردستان، به خوبي حق همسايگي را ادا کرد و در رديف پنج استان برتر کشور در بازسازي کرمانشاه قرار گرفت.
اعتبارات جديد براي بازسازي مناطق زلزله زده در سه زلزله بزرگ پس از 21 آبان 96 هم دريافت شده و کار بازسازي همچنان با قوت ادامه دارد.
به گزارش ايرنا، شهرستان ثلاث باباجاني داراي 35 هزار نفر جمعيت است که از اين تعداد يک هزار نفر در شهر ازگله، 13 هزار نفر در شهر تازه آباد و 21 هزار نفر نيز در روستاهاي آن سکونت دارند يعني در هر يک کيلومتر مربع از مساحت اين شهرستان 18 نفر زندگي مي کنند.
زلزله 7.3 ريشتري 21 آبان در 11 کيلومتري بخش ازگله، 32 کيلومتري شهرستان سرپل ذهاب در غرب مرکز کرمانشاه رخ داد که 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم بر جا گذاشت.
اين زلزله به 10 شهرستان و يک هزار و 930 روستاي استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزيابي بنياد مسکن انقلاب اسلامي بيش از 100 هزار واحد مسکوني شهري و روستايي آسيب کلي و جزيي ديدند.
بنياد مسکن کردستان به عنوان استان معين، مسئول بازسازي مناطق زلزله زده شهرستان ثلاث باباجاني است.
7345/9102
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما