شناسهٔ خبر: 29293200 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

نیمه اول سال 98 پرونده بازسازی کرمانشاه بسته می‌شود

رئیس بنیاد مسکن گفت: پرونده بازسازی کرمانشاه نیمه اول سال 98 بسته می‌شود و بازسازی واحدهای روستایی تا پایان امسال به پایان می‌رسد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا تابش رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در نشست خبری سالگرد زلزله کرمانشاه با بیان اینکه تا پایان امسال بازسازی تمام واحدهای روستایی کرمانشاه به اتمام می‌رسد، گفت: بازسازی تمامی واحدهای احداثی و تعمیراتی شهرهای کرمانشاه تا 6 ماهه ابتدای سال آینده به اتمام می‌رسد.

 رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ادامه داد: میانگین پیشرفت فیزیکی کل واحدهای شهری و روستایی خسارت‌دیده 75 درصد است که پیشرفت فیزیکی واحدهای روستایی بین 85 تا 90 درصد و پیشرفت فیزیکی واحدهای شهری 55 درصد است.

وی با بیان اینکه در 21 آبان‌ماه سال گذشته زلزله 7.3 ریشتری در عمق 19 کیلومتری کرمانشاه رخ داد، گفت: بنیاد مسکن از همان ساعات ابتدایی اقدام به ارزیابی زلزله در شهرستان‌های ثلاث باباجانی، دالاهو، گیلان غرب، اسلام‌آباد غرب کرد.

تابش افزود: ظرف مدت 2 روز ارزیابی‌های ابتدایی را به هیئت دولت ارائه کردیم و هیئت دولت در 24 آبان‌ماه میزان پرداخت تسهیلات را تصویب کرد. در ارزیابی‌های خانه‌ به خانه 10 شهر و 1623 واحد مسکونی در روستاها دچار خسارت شدند و ما حدود 450 اکیپ ارزیاب به این مناطق فرستادیم.

 رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی توضیح داد: حدود 37 هزار واحد مسکونی دچار تخریب شدند که از این تعداد 10 هزار واحد شهری و 27 هزار واحد روستایی بودند.

وی ادامه داد: حدود 63 هزار واحد مسکونی دچار خسارت تعمیراتی شدند که 43 هزار واحد از این تعداد شهری و 20 هزار واحد روستایی بودند که دچار خسارات مرمتی شدند.

تابش با بیان اینکه اولین اقدام بعد از سانحه زلزله اسکان اضطراری و موقت در شهرها و روستاها بود، افزود: در روستاها 15 هزار و 600 کانکس ظرف دو ماه بعد از زلزله به افراد اختصاص داده شد که در شهرها 9118 خانوار آسیب دیده از این کانکس‌ها استفاده کردند و یا مبلغی به عنوان اجاره به جای کانکس‌ها پرداخت کردند.

وی تصریح کرد: ظرف مدت 2 ماه اسکان موقت به پایان رسید که البته این اسکان‌ها به کمک نهادهایی از جمله سپاه، ارتش و سایر نهادها صورت گرفت.

وی با اشاره به اینکه برای بازسازی این مناطق اعتباراتی برای واحدهای احداثی و یا تعمیراتی تخصیص داده شد، گفت: برای واحدهای احداثی شهری 50 میلیون تومان تسهیلات، 11 میلیون تومان کمک بلاعوض و برای واحدهای احداثی روستایی 35 میلیون تومان تسهیلات و 10 میلیون تومان کمک بلاعوض تخصیص داده شد.

وی تأکید کرد: حداکثر تسهیلات بانکی برای واحدهای تعمیراتی در شهرها و روستاها 12 میلیون تومان و 2 میلیون تومان کمک بلاعوض بوده است.

وی ادامه داد: 10 میلیون تومان به تمام واحدهای شهری و روستایی تسهیلات معیشتی اختصاص داده شده که 2 میلیون تومان به عنوان کمک بلاعوض به آنها پرداخت شد.

وی افزود: برای مقاوم‌سازی و بهسازی تمامی واحدهای شهری و روستایی 50 میلیون تومان تسهیلات و 4.5 میلیون تومان کمک بلاعوض تخصیص داده شد.

وی با بیان اینکه برای ساخت یک واحد مسکونی حدود 73 میلیون تومان تسهیلات ارائه شده است، افزود: هم‌اکنون در استان کرمانشاه برای ساخت یک واحد مسکونی در مجموع حدود 250 میلیون تومان تسهیلات دریافت می‌کند.

وی تأکید کرد: هم‌اکنون در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه 2.5 برابر واحد مسکونی نسبت به واحدها وجود داشته پیش از زلزله ساخته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پروانه ساخت، نظارت، آزمایش، پی‌زنی، آواربرداری به صورت کاملا رایگان در این مناطق انجام می‌شود، افزود: زلزله‌زدگان در این مناطق 210 میلیون تومان به صورت مستقیم و 11 میلیون تومان به صورت غیرمستقیم تسهیلات دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در این مناطق بازسازی در شهرها و روستاها از طریق 12 ستاد معین انجام می‌شد، گفت: استان کرمانشاه بعلاوه 12 استان دیگر در مناطق زلزله‌زده تمامی اقدامات بازسازی و نوسازی این واحدهای مسکونی را انجام دادند.

وی تأکید کرد: 1500 نیرو در این مناطق مشغول فعالیت هستند و 300 ماشین‌آلات نیز در حال انجام ساخت و ساز هستند که در ماه‌های ابتدایی زلزله تعداد ماشین‌آلات موجود در این مناطق به 700 مورد می‌رسید.

تابش با بیان اینکه 105 هزار و 877 واحد مسکونی خسارت دیده به بانک‌ها برای دریافت تسهیلات معرفی شدند افزود: از این تعداد 99 هزار و 93 واحد مسکونی با بانک‌ها قرارداد منعقد کردند که از این تعداد 36 هزار و 160 واحد مربوط به احداثی و 63 هزار و 933 واحد نیز مربوط به تعمیراتی بوده است.

تابش از پرداخت یک هزار و 900 میلیارد تومان خبر داد و افزود: 320 میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض پرداخت شده و هر روز به متقاضیان تسهیلات پرداختی اضافه می‌شود.

تابش با اشاره به اینکه در منطقه سرپل ذهاب تاکنون تعمیرات 11 هزار و 500 واحد مسکونی شروع شده است افزود: از این تعداد 11 هزار واحد مسکونی به اتمام رسیده است.

وی درباره وضعیت مسکن مهر در این مناطق گفت: تمامی مطالعات صورت گرفته و فعالیت‌های مقاوم‌سازی و ساخت آن برعهده اداره مسکن و شهرسازی استان کرمانشاه است، اما تمامی فعالیت‌های این پروژه‌ها زیر نظارت بنیاد مسکن انجام می‌شود، تخریب و آواربرداری واحدهای احداثی به 34 هزار واحد می‌رسد که از این تعداد 9700 واحد برای شهری و 26 هزار واحد برای روستایی بوده است.

رئیس بنیاد مسکن با اشاره به اینکه 36 هزار واحد مسکونی تخریبی مراحل پی‌کنی‌شان آغاز شده است، گفت: از این تعداد 18 هزار واحد مسکونی به اتمام و به بهره‌برداری رسیده است.

وی یادآور شد: در مناطق روستایی واحدهای مسکونی‌ای که کمترین خسارت را دیده‌اند از نو ساخته شده، بنابراین مجموع پیشرفت فیزیکی در این مناطق به 94 تا 95 درصد می‌رسد.

تابش افزود: 26 هزار و 500 واحد مسکونی در مرحله اجرای سقف  و مابقی واحدها در مرحله گچ‌کاری قرار دارند.

رئیس بنیاد مسکن درباره وضعیت مصالح ساختمانی در این مناطق نیز گفت: 54 هزار تن آهن‌آلات با قیمت مناسب و پیش از گرانی‌ها خریداری کرده و هم‌اکنون در اختیار مردم قرار داده‌ایم.

وی افزود: 11 هزار و 800 اسکلت پیچ و مهره‌ای نیز در اختیار مردم قرار دادیم و 176 هزار تن سیمان رایگان نیز از طریق بنیاد مستضعفان در این مناطق توزیع کردیم.

تابش با اشاره به اینکه در دوران اعتراضات کامیون‌داران با مشکلات بسیار زیادی روبه‌رو شدیم، گفت: بطور مثال حمل سیمان از کارخانه تا مناطق زلزله‌زده از طریق اسکورت صورت گرفته تا مشکلی برای محموله و یا راننده پیش نیاید.

وی افزود: خوشبختانه هم‌اکنون وضعیت به روال عادی بازگشته اما در برخی از موارد حمل سیمان به مناطق صعب‌العبور و یا دشوار انجام نمی‌شود.

رئیس بنیاد مسکن با بیان اینکه در چند ماه گذشته تمامی جابه‌جایی‌های بار سیمان و یا سایر محموله‌ها با پرداخت اضافه 1.5 برابری انجام می‌شود، گفت: بنیاد مسکن در کنار مردم قرار گرفته و باید در این بازسازی‌ها مردم خودشان پای کار بیایند.

انتهای پیام/

پرداخت یک هزار و 900 میلیارد تومان اعتبار به زلزله‌زدگان

برچسب‌ها:

نظر شما