شناسهٔ خبر: 28957371 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مکرون به سوال درباره تعلیق فروش سلاح به عربستان پاسخ نداد

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما به نقل از خبرگزاري فرانسه، رئیس جمهور و وزیر دفاع فرانسه از پاسخ دادن به سوال خبرنگاران در خصوص تعلیق فروش سلاح به عربستان سعودی پس از ماجرای قتل جمال خاشقجی خودداری کردند.
امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در جریان بازدید از نمایشگاه فن آوری جدید دریایی از پاسخ دادن به سوال خبرنگاری در خصوص تعلیق فروش سلاح به عربستان سعودی که آلمان از تمامی اروپا درخواست کرده است، خودداری کرد. وی که به همراه فلورانس پارلی وزیر دفاع فرانسه از سالن صنایع دفاعی دریایی بازدید می کرد، گفت: قرار نیست هر بار که نفر اول کشوری درباره مسئله ای صحبت کرد، من نیز ملزم به واکنش باشم، پس به همین دلیل به سوال شما پاسخ نمی دهم.

مکرون افزود: اگر مسایل مرتبط با کاری که انجام می دهم (بازدید از نمایشگاه) برای شما جالب نیست، به نمایشگاه نیایید. اینجا نشست خبری در خصوص سایر مسایل نیست. این کنفرانس خبری برای واکنش به اظهارات صدر اعظم آلمان نیست. این بازدید به پرسش هایی که مطرح می شود، هیچ ربطی ندارد. به هیچ وجه. پس به همین دلیل من پاسخ نمی دهم.
مکرون گفت: "چه شما دوست داشته باشید چه نداشته باشید، شرح وظایف من را رسانه ها تعیین نمی کنند".
خبرنگار از مکرون پرسیده بود که پتر آلتمایر وزیر اقتصاد آلمان دوشنبه پیش از کشورهای اروپایی خواسته است، مادامی که عربستان سعودی مسایل مربوط به مرگ جمال خاشقجی را روشن نکند، فروش تسلیحات به این کشور را متوقف کنند. آیا فرانسه قصد تعلیق فروش سلاح به ریاض را دارد؟
همین سوال از فلورانس پارلی پرسیده شد. وزیر دفاع فرانسه نیز در پاسخ گفت: در حال حاضر اولویت اول این است که تحقیقات انجام شود و تحقیقات انجام گرفته معتبر باشد.
دونالد ترامپ شنبه پیش گفته بود، تعلیق فروش سلاح به عربستان سعودی، بیشتر به اقتصاد آمریکا ضربه خواهد زد تا به ریاض. صدر اعظم آلمان آنگلا مرکل یکشنبه گذشته از تعلیق صادرات سلاح به عربستان سعودی سخن به میان آورده بود. جاستین ترودو نخست وزیر کانادا نیز لغو قراردادهای تسلیحاتی با ریاض را بعید ندانست.

نظر شما