شناسهٔ خبر: 66589523 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

نظریه پرداز و مبارز فلسطینی؛

توازن قوا به نفع مقاومت فلسطین تغییر کرده است

منیر شفیق، با بیان اینکه طوفان الاقصی، توازن قوای جدیدی ایجاد کرد تاکید کرد: ما الان قوی هستیم، قدرت داریم، جهان هم، جهان آن روز نیست، جهانی نیست که آمریکا و فرانسه در آن حکومت کنند یا شوروی وجود داشته باشد که زور بگوید.

صاحب‌خبر -

توازن قوا به نفع مقاومت فلسطین تغییر کرده است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، برنامه «جهان امروز» شبکه سراسری خبر، جمعه شب با موضوع «شاهدی بر یک قرن مقاومت» و با حضور «منیر شفیق»، نظریه پرداز و مبارز فلسطینی پخش شد، مشروح این گفت و گو را  در زیر می خوانید: 


سئوال: ویژگی متمایزی در شما وجود دارد، هم یک متفکر هستید و هم یک مبارز، بعلاوه سال ۱۹۳۴ متولد شده اید، یعنی سال‌ها قبل از آغاز اشغال رسمی فلسطین. تاریخ اشغالگری رژیم صهیونیستی را با چشمان خودتان دیده اید، ما در آستانه روز نکبت و سالگرد اشغال فلسطین هستیم، پنج روز دیگر تاریخ این اشغالگری به ۷۶ سال می‌رسد. فارغ از تمام دوران مبارزه و مطالعه، چه تصویری از اولین تصاویر اشغالگری در ذهن شما نقش بسته است و وقتی دیدید سرزمین شما را افرادی که به آنجا تعلق نداشته اند، اشغال کرده اند چه حسی داشتید؟

شفیق: قبل از اینکه رژیم صهیونیستی به وجود بیاید، من در قلمون قدس زندگی می‌کردم. ما زندگی ساده، زیبا و خوبی داشتیم، در آنجا همه شاد بودند، همه کار‌های عادی خودشان را انجام می‌دادند. ناگهان در سال ۱۹۴۸ بر اساس قطعنامه‌ای، فلسطین را تقسیم کردند و کشور ما را به اشغالگران صهیونیست دادند. بعد از آن وارد جنگ شدیم، پدر من وکیل بود و کار‌های نظامی هم انجام می‌داد.

انگلیسی‌ها قبل از اینکه بروند ملت فلسطین را خلع سلاح کردند و وضعیت نامناسبی در آن زمان داشتیم. حتی اگر کسی یک گلوله داشت آن را برای مبارزه اهدا می‌کرد. همه کشور‌های عربی  تحت سیطره فرانسه و انگلیس بودند و یا توافقات دوجانبه‌ای داشتند که دستشان در مبارزه با صهونیست‌ها بسته شده بود. ارتش کشور‌های عربی هم ضعیف بودند و تجهیزات تهاجمی و دفاعی هم نداشتند، پدرم اعتقاد داشت که این جنگ سرنوشت خوبی نخواهد داشت بخاطر اینکه توازن قوا به نفع ما نبود و متأسفانه فلسطینی‌ها و اعراب ضعیف بودند.

همه کشور‌ها علیه فلسطین بودند و از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کردند حتی شوروی سابق هم به خاطر دریافت اسرار ساخت بمب هسته ای، موضع خودش را تغییر داد و با تقسیم فلسطین موافقت کرد. ظرف یک هفته رژیم صهیونیستی قدس غربی را اشغال کرد.

سئوال: به نظر شما هفتم اکتبر و نبرد طوفان الاقصی، در بین تمام نبرد‌هایی که در طول ۷۶ سال قبل با رژیم صهیونیستی در جریان بوده است چه جایگاهی دارد؟ فکر می‌کنید شما را به پیروزی نهایی نزدیک‌تر کرده است؟

شفیق: از سال ۱۹۴۸ تا ۲۰۱۰ ما تحت فشار رژیم صهیونیستی بودیم و همیشه به ما زور می‌گفت و هر کاری که دوست داشت انجام می داد. در نبرد طوفان الاقصی، رزمندگان مقاومت در مدت کوتاه، خیلی راحت شهرک‌های اشغالی کنار نوار غزه را تصرف کردند. این شهرک‌ها همان خانه‌های ملت فلسطین بودند. طوفان الاقصی یک اقدام غیرمنتظره بود که ارتش رژیم صهیونیستی از نیروهای مقاومت شکست خورد. 

تا قبل از نبرد طوفان الاقصی، توازن قوا در دنیا و حتی جهان عرب به نفع اسرائیل بود و بعد از این نبرد، وارد مرحله جدیدی شدیم و عملیات طوفان الاقصی، توازن قوای جدیدی ایجاد کرد. ما الان قوی هستیم و قدرت داریم و جهان هم، جهانی نیست که آمریکا و فرانسه در آن حکومت کنند یا شوروی وجود داشته باشد. آمریکا قدرت و هیمنه خودش را از دست داده است و بر جهان، سیطره ندارد. قطب‌های جدیدی در جهان به وجود آمده است و روسیه، چین، ایران، هند، ترکیه، آفریقای جنوبی و برزیل، به کشورهای قوی تبدیل شده و وضعیت جهانی را تغییر داده اند.

در عین حال، رژیم صهیونیستی در داخل دچار مشکل شده و سردمداران رژیم می‌گویند که وضعیت ما خیلی بد شده و ممکن است از بین برویم. قدرت نظامی آنها هم مثل قبل نیست. رژیم صهیونیستی ضعیف‌تر از آن چیزی است که قبلاً بوده و توازن قوا هم به نفع فلسطین تغییر کرده است. در عملیات تنبیهی وعده صادق دیدیم که ایران چطور با پهپادها و موشک ها به رژیم صهیونیستی حمله کرد. ایران دارای متحدان قوی است و محور مقاومت آنقدر قوی شده که می‌تواند بازیگری جهانی محسوب شود، در همین حال می‌بینیم که اسرائیل در حال فروپاشی است.

رژیم صهیونیستی بعد از طوفان الاقصی از هوا و زمین وارد نوار غزه شد تا مقاومت را نابود کند، اما مقاومت در نوار غزه، دست برتر را دارد. اگر همین الان جنگ تمام شود باید پیروزی مقاومت اعلام شود. رژیم صهیونیستی و آمریکا نمی‌توانند جنگ را تمام کنند، آنها در مقابل مقاومت و متحدان آن شکست خورده اند، جهان بخاطر نبرد طوفان الاقصی تغییر کرده است و ما در وضعیت بسیار خوبی در زمینه سیاسی و نظامی هستیم. یک مورد که ما با آن درگیر هستیم، کشتار غیر نظامیان است که می‌بینیم که هفت ماه است بزرگ‌ترین جنایت انجام شده است.

سئوال: برخلاف برخی از کشورهای عربی که به فلسطین خیانت کردند و سازش با اسرائیل را پذیرفتند، ایران همچنان در کنار فلسطین و سایر گروه‌های مقاومت بود. به عنوان یک فلسطینی، دیدگاه شما نسبت به جمهوری اسلامی ایران چیست؟

شفیق: من ارتباط قدیمی با ایران دارم و از زمان پیروزی انقلاب اسلامی، با انقلاب و ایران آشنا بوده ام. در سال ۱۳۵۷، وضعیت اعراب و فلسطینی‌ها بسیار بد بود. مصر از میدان جنگ با رژیم صهیونیستی خارج شد و معاهده نگنین صلح کمپ دیوید را امضا کرد. مشیت الهی بر این بود که انقلاب اسلامی ایران پیروز شود و به همین واسطه در ملت فلسطین و همچنین جهان عرب، تغییراتی ایجاد شود و ملت فلسطین، به جای کشورهای عربی، یک جایگزین قوی‌تر پیدا کند. از روز اول انقلاب اسلامی ایران، امام خمینی(ره) اعلام کردند که سفارت رژیم صهیونیستی باید تعطیل شده و به فلسطینی‌ها داده شود و مهمتر از آن، اعلام کردند که آمریکا شیطان بزرگ است و رژیم صهیونیستی غده سرطانی در بدن امت اسلام است که باید از بین برود. ایران از همان زمان کنار مقاومت فلسطین ایستاد و امام خمینی(ره) اعلام کردند که ما تا نابودی اسرائیل، در کنار مقاومت و مردم فلسطین خواهیم بود. این هدف راهبردی ایران بود.

بعد از رحلت امام خمینی(ره) و انتصاب آیت الله خامنه‌ای، معتقدم که حافظ و امین انقلاب اسلامی و همچنین حامی محور مقاومت روی کار آمده است. حضرت آیت الله خامنه ای، خط امام خمینی(ره) را دنبال می‌کند و در طول دوران رهبری ایشان، مواضع سیاسی و نظامی ایران رشد پیدا کرده و دیدگاه حمایتی جمهوری اسلامی ایران از ملت فلسطین، عمیق تر شده است. سیاست ایران در مورد فلسطین قابل شک و تردید نیست. ۴۵ سال است که ایران با آمریکا ارتباطی نداشته و با رژیم صهیونیستی دائماً در دشمنی بوده است. 

سئوال: وقتی که حمایت جوانان دانشجو در دانشگاه های آمریکا و اروپا در حمایت از مردم غزه و فلسطین را می بینید، چه احساسی پیدا می‌کنید؟

شفیق: برخی از دانشجویان متحصن در دانشگاه های اروپا و آمریکا می‌گویند فلسطین از بحر تا نهر باید آزاد شود که طرح این مسئله راهبردی، حیات و آینده رژیم صهیونیستی را به خطر می‌اندازد. 

سئوال: شعار آزادی فلسطین از بحر تا نهر، مقامات امریکایی را خیلی اذیت کرده است. حتی در مجلس نمایندگان آمریکا، قطعنامه ای علیه دانشجویانی که این شعار را بدهند، تصویب کرده اند. 

شفیق: کنگره آمریکا از انقلاب دانشجویی که بر سرنوشت آمریکا، اثر معکوس می‌گذارد، بسیار عصبانی است. این دانشجویان کسانی هستند که بعد از ۲۰ سال سرنوشت کشور آمریکا را در دست می گیرند و آینده سازان ایالات متحده هستند. تا زمانی که جنایات رژیم صهیونستی پایان نیابد و سرزمین های اشغالی آزاد نشود، روند اعتراضات دانشجویی ادامه خواهد داشت.

سئوال: امروز اعضای مجمع عمومی سازمان ملل با اکثریت آراء تصویب کردند که فلسطین عضویت کامل داشته باشد اما نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل، در واکنش به این موضوع، منشور ملل متحد را پاره کرد. نظر شما در این باره چیست؟ 

شفیق: اکنون، رژیم صهیونیستی، غرب و آمریکا در باتلاق گیر کرده اند و در عرصه نظامی نمی‌توانند مقاومت را از بین ببرند. همچنین در عرصه سیاسی هم به دلیل پیروزی های مقاومت، نمی‌توانند جنگ را تمام کنند و همین عوامل باعث جنون سردمداران رژیم صهیونیستی شده است.نتانیاهو دارد ماجراجویی می‌کند و رژیم صهیونیستی را به قمار گذاشته است. 

سئوال: نظر شما درباره رویارویی بدون ترس جمهوری اسلامی ایران با رژیم صهیونیستی در عملیات تنبیهی وعده صادق چیست؟

شفیق: ایران در عملیات تنبیهی وعده صادق، رژیم صهیونیستی را به چالش کشیده است. ایران قدرت نظامی، موشک‌های بالستیک، فناوری، متحدان و رزمندگان قوی از غزه تا یمن دارد. ایران  الان خطری برای توازن قواست و به خاطر فعالیت های جمهوری اسلامی ایران، الان در بهترین مرحله در تاریخ مقاومت هستیم. 

سئوال: آینده فلسطین را چطور می‌بینید؟

شفیق: رژیم صهیونیستی اکنون قدرت نظامی اش را از دست داده است و می‌توانیم بگوییم که پس از دو عملیات طوفان الاقصی و وعده صادق، یک توازن قوای راهبردی ایجاد شده است. رژیم صهیونیستی لبه پرتگاه جنگ و آتش بس ایستاده است و هیچ راه حلی پیدا نمی‌کند. آنها می‌خواهند همه فلسطینی‌ها از سرزمین مادری شان بیرون بروند. آنها سرنوشتی برای فلسطین قائل نیستند. آنها به این نتیجه رسیده اند که این جنگ‌ها فایده‌ای ندارد و نمی‌توانند فلسطینی‌ها را شکست بدهند. بعضی‌ها می‌گویند که فلسطین  دولت کوچکی می شود و در کنار صهیونیست ها زندگی می کنند، اما این اتفاق نخواهد افتاد. بهترین کار این است که صهیونیست‌ها از این سرزمین بیرون بروند. آنها نمی‌توانند کاری کنند اگر می‌توانستند پیروز شوند، تا الان پیروز شده بودند، اما نمی‌توانند. 

نظر شما